Twitch baits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Twitch baits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Twitch baits

Tjena!

Jag har en fundering kring amerikanska sk. twitch baits, typ Big Game Tackle Slammer Cobbs mm. Dessa är ofta gjorda i trä med "tunn" kroppsform. Fingrade lite på ett Big game tackle häromdagen och tyckte att det kändes lite klent och "mjukt" i materialet om ni förstår vad jag menar... Hur är hållbarheten på dessa beten egentligen?

Håller de verkligen för många gäddtugg eller blir de skrot efter första tugget. Har ett par Jake men vill utöka arsenalen. Kan man köpa ovannämnda beten med gott samvete. vad har ni för erfarenhet... Tack på förhand...D

Twich Baits

Kolla med Christer och Jocke från Karlstad. De fick 3 gäddor över 10 kg på Big Game Tackle förra året.

Kommentera

Ursprungligen postat av Draugen Visa inlägg
      Tjena!

Jag har en fundering kring amerikanska sk. twitch baits, typ Big Game Tackle Slammer Cobbs mm. Dessa är ofta gjorda i trä med "tunn" kroppsform. Fingrade lite på ett Big game tackle häromdagen och tyckte att det kändes lite klent och "mjukt" i materialet om ni förstår vad jag menar... Hur är hållbarheten på dessa beten egentligen?

Håller de verkligen för många gäddtugg eller blir de skrot efter första tugget. Har ett par Jake men vill utöka arsenalen. Kan man köpa ovannämnda beten med gott samvete. vad har ni för erfarenhet... Tack på förhand...D
      BGT är grymt effektiva. Men dom är lite mjuka, precis som du säger.

Kommentera

Köp på dig ett par Skinners (Salmo Skinner) den stora 20cm modellen-det finns även en mindre men den är för abborre:-) Dom är väldigt giftiga speciellt som twitchbait. http://www.salmo-usa.com/lures/skinner.html
        Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Hur är det tänkt att de ska fiskas hem för att kunna ge sitt bästa?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tackar för svar!!!

Är lite fundersam fortfarande...Men tror att jag införskaffar ett par BGT och testar får väl ta fram epoxyn i värsta fall...

Köpte på mig flera fox JB när dessa kom, grymt fina att titta på men jag grina floder när jag fick upp dessa beten efter gäddhugg. Bara skrot och 300 spänn st i sjön...mvh D

Kommentera

Min egen erfarenhet är följande:
              Man fiskar som med en vanlig wobbler men kombinerar vanlig invevning och spinnstopp med långa "dragningar" (drar till någon meter eller så) med spöet, dvs vevar hem slaklina och drar med spöet i sidled med spötoppen ned mot vattnet så att wobblern får högre hastighet. Twitchbetena brukar då "flasha" och visa sidan.
              Senast ändrad av walleyebuster; 2007-03-27, 13:13. Anledning: felstavning
              Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Jag tänkte till och kollade om det fanns något skrivet om twich baits här på forumet. Hittade några intressanta trådar bl.a ett par givande inlägg om Pig suspender.
                Jag uppfattade tekniken ssålunda: Man gör små korta känsliga ryck och omväxlande låter betet få glida och vevas in. Då får betet med lite tur ett wobblande, bellyflashande, side-to-side och walk-the-dog gående rörelsemönster, som bör tilltala alla fiskare.
                I bästa fall kommer gången också att attrahera gäddor!

Kommentera

Tjena,

Ingen expert pa att twitcha men Tony som gor big game betena har visat mig hur han fiskar dem. De som var slaende for mig ar hur aggresivt de drar till i spot. Han vevar lite sedan drar han till utav av helvete sa betet slar ut at sidan och ser helt schizat ut. Sedan later han det sakta flyta uppp mot ytan. Sedan repetera. Gangen blir helt sjuk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
                    Tjena,

Ingen expert pa att twitcha men Tony som gor big game betena har visat mig hur han fiskar dem. De som var slaende for mig ar hur aggresivt de drar till i spot. Han vevar lite sedan drar han till utav av helvete sa betet slar ut at sidan och ser helt schizat ut. Sedan later han det sakta flyta uppp mot ytan. Sedan repetera. Gangen blir helt sjuk.
                    Det var något helt annat än jag trodde. Nåja, här ska testas. Den vita Jaken och jag ska ut och öva. Undrar hur det kan gå med ett 10' spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist