Premium spinnspö för lättare gäddfiske (JDM) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium spinnspö för lättare gäddfiske (JDM)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Premium spinnspö för lättare gäddfiske (JDM)

Hej,
    jag skulle vilja ha lite feedback angående val av spinnspö för lättare gäddfiske (och eventuellt gös kanske). Tänker mig kastvikter kring 20-80g. I första hand kommer jag att välja någon JDM-modell, eftersom det är lite kul att skaffa något spö som inte "alla" andra redan har. Ett ofta rekommenderat alternativ är Megabass Levante F6-70LV, F7-72LV ( båda finns som 1 eller 2-delade), Megabass P5 Destroyer F6-66X eller F7-70X. Sen verkar Daiwas nya Black Label 2025 trevlig, och då särskilt C74H. Prismässigt är Levante billigast, kring 150 euro, därefter Daiwa 240 euro och P5 ytterligare 50 euro. Frakt tillkommer på ungefär 40 euro.

Lite närmare än Japan finns St Croix biffigaste spö i Legend Tournament Bass serien till nedsatt pris, LBTC711HMF Power Flipin' 14-70g för 199,90 euro.

Oavsett vilket spö, så har jag nästan bestämt mig för att multirullen blir en Daiwa Zillion TW HD.

Har någon av er erfarenheter av dessa spön och/eller rullen?

Vid närmare eftertanke kanske det är bättre att välja ett lite billigare första gäddspö? Vet ju inte hur mycket av den sortens fiske som jag kommer att ägna mig åt. I Sverige ser jag att Daiwa Tatula -90g reas ut för 899 kr, intrycket är att det är mycket spö för den summan! Eller Shimano Yasei LTD 50-80g för 2000 kr, som iofs verkar väldigt kort med sina 1,90?
    Senast ändrad av Young Waterfoot; 2025-04-10, 14:09.

Kommentera

Personligen kör jag med ett st croix sloop,n frog och det är galet skönt. Funkar riktigt bra för allt mellan 10-45 gram till lättare gäddfiske. Min absoluta favorit combo, roligt till Abborre, gös och allt annat som hugger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
        Personligen kör jag med ett st croix sloop,n frog och det är galet skönt. Funkar riktigt bra för allt mellan 10-45 gram till lättare gäddfiske. Min absoluta favorit combo, roligt till Abborre, gös och allt annat som hugger.
        Låter som att du rekommenderar St Croix Legend Tournament Bass LBTC711HMF Power Flipin' 14-70g när jag kan få det för ungefär 2000 kr på rea?​

Kommentera

Okej nu skrev du inte att gränsen gick vid två tusen, mitt sloopn frog hittade jag för 3000.
          Men hursomhelst är det vad jag tycker är ett riktigt nice spö och blir oftast det jag använder. Kast vikten var angett till 10-42 och kanske inte är så bra tips om du absolut måste upp till typ 70-80 gram på dina beten.

Kommentera

Fiskar du från land eller båt ? Jag Skulle aldrig fundera på kortare än en vanlig 8”6:a för landfiske oavsett spö
            sjufotare är båtspön i min värld

Kommentera

Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
              Okej nu skrev du inte att gränsen gick vid två tusen, mitt sloopn frog hittade jag för 3000.
              Men hursomhelst är det vad jag tycker är ett riktigt nice spö och blir oftast det jag använder. Kast vikten var angett till 10-42 och kanske inte är så bra tips om du absolut måste upp till typ 70-80 gram på dina beten.
              Gränsen går inte vid 2000, vet inte var du fick det ifrån? Vad jag menade var att St Croix spöet reas ut för 2000 kr (ca halva listpriset) och att det borde vara ett bra köp i den prisklassen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                Fiskar du från land eller båt ? Jag Skulle aldrig fundera på kortare än en vanlig 8”6:a för landfiske oavsett spö
                sjufotare är båtspön i min värld
                Hittills har mitt fiske varit från land och i första hand efter abborre. Gäddfisket däremot, kommer att ske med båt antar jag. Får höra med gänget som lovat ta med mig.

Kommentera

Okej missförstod dig, som sagt är sjukt nöjd med st croix spöet jag nämner, ganska kort men laddar grymt bra och kastar riktigt långt med det, fiskar både från båt och land.

Kommentera

Ursprungligen vär jag väldigt inställd på att välja Daiwa Zillion TW HD till det lättare gäddfisket, men har börjat tveka om den är det bästa valet med kastvikter kring 40-80g i kombination med 0,23 flätlina? Den har 6 kg broms och relativt lite linkapacitet.

Börjat snegla på alternativ och Shimano 24 Scorpion 201 hittade jag som billigast för 139 euro i Japan. Vad tror ni om den?

En annan bra rulle verkar Okuma Komodo SS 273LX vara. Den ska verkligen orka med gäddfisket! Finns att få för 150 euro.​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04