Betes-vikt, 5500 cs pro rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betes-vikt, 5500 cs pro rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betes-vikt, 5500 cs pro rocket?

Har införskaffat mig en 5500 cs pro rocket. Hur tunga beten klarar rullen av? Testade med en zalt sjunk-wobbler på 78g och rullen klarar knappt att hålla emot dragets vikt vid frikoppling, med båda bromsarna hårt åtdragna. Nu är jag förvisso ovan vid multi och kan ha missat nått väsentligt, men rullen ska väll klara av beten i denna klassen??:

japp .. multirullar ska klara det! ja var också ovan men med tiden ska det funka bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nobbler145 Visa inlägg
      japp .. multirullar ska klara det! ja var också ovan men med tiden ska det funka bra!

Ehh, 78g ska falla till marken som en sten vid frikoppling, annars blir det väldigt trögt att veva...

Näe, dra åt mek-bromsen endast så mycket att spolen inte glappar i sidled.

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
        Ehh, 78g ska falla till marken som en sten vid frikoppling, annars blir det väldigt trögt att veva...

Näe, dra åt mek-bromsen endast så mycket att spolen inte glappar i sidled.
        Följ detta goda råd vad gäller mek.bromsen, och se till att sätta tummen mot spolen när betet slår i vattnet, annars blir det en snygg frilla...

Om man med ett 78-gramsbete sätter an mek.bromsen så att betet inte rör sig vid frikoppling kommer man mycket snabbt att slita ut det ena kullagret som sitter i spolen (det på vevsidan) när man kastar.

Lycka till med din nya rulle!

Kommentera

Tackar för svaren. Nu har jag förhoppningsvis blivit lite visare. Lär sig nått varje dag =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Ornen Visa inlägg
            Tackar för svaren. Nu har jag förhoppningsvis blivit lite visare. Lär sig nått varje dag =)
            jag har en 5500cs prorocket och jag kör jerks med den, har kastat m&e med den.

Kommentera

Jag kör med beten uppåt 100 gram med den. ob's inlägg rekommenderas att följa. Du kan ju dra åt den lite, lite extra i början. Håll sedan tummen över spolen och bromsa den lätt under utkastet om du känner tendens till resning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ornen Visa inlägg
                Se till att ha många och/eller tunga centrifugalvikter aktiverade i början, och ta det lugnt tills du känner dig säker på utrustningen.

Lycka till!

Kommentera

Båda bromsarna? Hmmmm? Finns bara en broms du kan påverka utifrån vad beträffar kastet och det är Mekbromsen, den lilla söta ratten:-)
                  Take it easy i början. Kör med fulla bromsar på centrifugalen om du kastar så tungt som du gör.

Lycka till:-) - Jäkligt fin rulle du skaffat dig:-):-):-)
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Näe, dra åt mek-bromsen endast så mycket att spolen inte glappar i sidled.[/QUOTE]

Mina spolar glappar inte! De slår mot sidorna Här släpper vi på bromsen ska du veta Kan lika gärna ta bort rattjäveln,Hahahaha

Här skall vi kasta ända till Danmark, minst
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 215 visningar
                    0 gillar