Krångel med IAR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krångel med IAR

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krångel med IAR

Köpte en c4 i vintras. Redan när jag köpt rullen upptäcke jag att den glappade vid löst ställd slirbroms. Ska det verkligen göra så? Har bara haft en pgs och den glappar inte.

Skruvade sen loss muttern till veven. Har efter det haft ännu större problem med stoppet. Har testat att skruva fast vid allt från åtdragen broms till löst ställd broms men den glappar ändå.
    Är det fel på rullen eller är det bara en justeringsak med veven?

IAR har inte funnits i evigheter. Kolla rullfotsnumret. Du kanske har köpt en modell som är före dess ABU införde IAR.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nä, det är den nya c4:an och den har IAR. Jag vet i inte om den gamla hade det men det är stor skillnad på utsidan.

Kommentera

Antagligen är det något skit med fettet i IARlagret. Alldeles nyligen gavs en beskrivning om hur man gjorde rent lagret från olämpligt fett och ersatte det med bättre prylar. Kan ha varit FRB eller UT som gjorde inlägget. Sök på dem.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av The Devil Visa inlägg
          Köpte en c4 i vintras. Redan när jag köpt rullen upptäcke jag att den glappade vid löst ställd slirbroms. Ska det verkligen göra så? Har bara haft en pgs och den glappar inte.

Skruvade sen loss muttern till veven. Har efter det haft ännu större problem med stoppet. Har testat att skruva fast vid allt från åtdragen broms till löst ställd broms men den glappar ändå.
          Är det fel på rullen eller är det bara en justeringsak med veven?
          Hej,
          jag kan trösta dig med att veven ska glappa lite bakåt när man har slirbromsen riktigt löst inställd. Fenomenet beror på att frinavsbussningen (#22001) inte sitter helt tight på huvuddrevsbussningen. Det är alltså inte IAR-lagret i sig som ger glappet utan en halvtaskig passning mellan hylsan (#22001) och huvuddrevsbussningen.

Att problemet har blivit värre efter att du tagit isär rullen skulle kunna bero på ett mycket klassiskt fel vid montering av veven. Det gäller att dra åt stjärnhjulet innan veven dras fast. I annat fall kommer inte veven ner i sitt bottenläge och när allt är klart och man återigen drar åt stjärnhjulet så sitter veven löst.

Hoppas detta kan hjälpa dig. Sen stämmer det som BeBest skriver att man bör rengöra och byta till ett bättre fett i IAR-lagret. Personligen gillar jag vitt litiumfett av god kvalitet men det finns andra också. UT tror jag brukar rekommendera "Rocket Liquid Grease" eller "Cal's reel grease".

Kommentera

Tusen tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            276 695 visningar
            0 gillar