IAR på Amb C-4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IAR på Amb C-4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• IAR på Amb C-4

Har läst lite på forumet om IAR och dualstopper och att det går att montera en stopphake paralellt med IAR,är det ingen som har anvisning och lite bilder på montering av dualstopper, hur man nitar stiftet o.s.v. Jag tänkte om UT eller FRB eller någon annan har det. Som ni förstår så har jag också problem med IAR och jag har rengjort och smort enligt anvisningar.

Det fanns för en tid sedan en länk tíll en finsk sida där det var bra beskrivet med bilder hur man gör. Jag kan inte hitta den posten i forumet.

Kommentera

Hej,
      Det går att skaffa dessa små nitstift + backspärrhake #13372 från ABU Service på tel 0454-88070.
      När det gäller monteringen så har jag tyvärr inga bilder och jag är för dålig på att beskriva saker med enbart text... Men det är ganska enkelt när man väl öppnar rullen. Gäller bara att ha ett lämpligt mothåll samt ett nitverktyg (spikdrivare i rätt dimension funkar, annars får man slipa till ett själv) när man nitar fast stiftet. Är du inte haj på att nita så är den enklaste lösningen att köpa en färdig bromsgavel med stiftet monterat från ABU.
      En svart bromsgavel för högervevad rulle har reservdelsnummer #22803. Motsvarande för vänstervevad rulle har nr #22816. Priset är 105 respektive 131 kr för dessa. Kom ihåg att beställa backspärrhaken #13372 också för 28 kr. Sen tillkommer frakt osv från ABU.
      Senast ändrad av FRB; 2007-04-11, 10:55.

Kommentera

Tack för svaren, är det ingen som kan ta ett kort på en gavel med det här stiftet så man kan se vart det sitter och vart man eventuellt skall nita stiftet om man vill nita själv? Och ett kort på backspärrshaken så man ser den och var den är monterad.

Kommentera

Följ FRB's råd och köp en spärrhake och ny bromsplatta i passande färg från ABU (krom är helfränt och passar till allt), och flytta sen över delarna.

När Du lättat på gaveln och har de två plattorna framför Dig ser Du stiftet för spärrhakens öra precis brevid huvuddrevsbussningens botten.
          Gör rent alla delarna och smörj alla glidytor (utom slirbromsdelarna) med ett bra fett avsett för fiskerullar och flytta sen över delarna från gamla till nya gaveln. Ha sprängskissen till hands innan Du börjar pilla så går det lättare. Du kan tanka ner en sprängskiss från en JB eller en vanlig classic från före 2006 så ser Du hur spärrhaken brukar sitta.

Men se upp, när Du en gång börjat skruva med Din ambis brukar skuvandet och förbättrandet lätt ta narkotiska proportioner.

Hej, jag heter Ulf, jag började skruva med min fiskerulle.
          www.utreel.com

Kommentera

Följ UT's råd att följa mitt råd

Skulle du vilja skaffa en kromad bromsgavel med backspärrstift så tror jag bara att det finns i högervevad version.
            Du kan ju fråga ABU Service efter en sån och de kommer med största säkerhet inte att kunna hjälpa dig. Men lugn bara lugn, lösenordet är #1090304 och vips så kan de hjälpa dig. Kom ihåg det jag sa bara, att denna är för högervevade rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rally-Harry Visa inlägg
              Tack för svaren, är det ingen som kan ta ett kort på en gavel med det här stiftet så man kan se vart det sitter och vart man eventuellt skall nita stiftet om man vill nita själv? Och ett kort på backspärrshaken så man ser den och var den är monterad.
              Rally-Harry (bra namn förresten )
              Tala om vilken rulle du har (gärna med rullfotsnummer och allt) så ska jag ta en bild på en bromsgavel åt dig.

/FRB

Kommentera

Tack igen....
                Jag har en Amb C-4 4600 dvs en höger vevad rulle eller jag ska nog säga att jag har 3 likadana rullar, jag tokdiggar dom rullarna Jag har tyvärr inte rullfots nummer tillgängligt just nu är på jobbet för tillfället, men behöver du det så kan jag ordna det till kvällen.

Jag är inte orolig för själva skruvandet med rullen, jag har skruvat helat mitt liv med div saker.

Hej, jag heter Johan, jag började skruva med min fiskerulle, jag också

Kommentera

Här är en bild på en bromsgavel med backspärrstift. Jag lägger in både högervevade och vänstervevade modellen ifall någon med perversionen att veva med vänster hand också skulle vara intresserad. Vilken del som är backspärrstiftet kommer jag inte att berätta, det måste man fundera ut på egen hand
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av FRB; 2007-04-12, 08:43.

Kommentera

FRB är en taskmört som inte berättar allt. Men han är mutbar, en rejäl flytoverall i hans brevlåda och han berättar allt..., om mig å Hippo och alla andra nördar, som sitter med tindrande ögon med nithammare och skruvmejsel i högsta hugg.
                    Sen för övtigt är Ambassadeur 4500 min favoritrulle oxå. Jag har "några" stycken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 183 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13