7 fotare till HÖ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

7 fotare till HÖ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 7 fotare till HÖ?

Jag undrar helt enkelt om det funkar att fiska HÖ med ett 7 fots Shimano Alivio 10-30g? Jag vet att jag kommer att förlora i kastlängd men tror ni att det blir så pass stor skillnad att mitt fiske kommer lida av det? Ska bara tillägga att det gäller fiske på ost/sydkusten (Ystad bl.a.).

Ursprungligen postat av x_Gäddan_x Visa inlägg
    Jag undrar helt enkelt om det funkar att fiska HÖ med ett 7 fots Shimano Alivio 10-30g? Jag vet att jag kommer att förlora i kastlängd men tror ni att det blir så pass stor skillnad att mitt fiske kommer lida av det? Ska bara tillägga att det gäller fiske på ost/sydkusten (Ystad bl.a.).
    Fiskar Du från båt så funkar det bra, är det landfiske så välj ett längre 9 fötter för bättre kontroll och styrning av fisken vid landning + att Du vinner i kastlängd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Fiskar Du från båt så funkar det bra, är det landfiske så välj ett längre 9 fötter för bättre kontroll och styrning av fisken vid landning + att Du vinner i kastlängd.
      Men tror du att det skulle funka att fiska med ett 7 fots spöt? Landfiske kommer det vara förresten. Jag kommer kanske köpa ett nytt längre spö men jag vill testa för att se om jag blir biten först.

Kommentera

Klart att det fungerar.

Kommentera

Visst funkar det kul är det också men räkna med att du blir utfiskad om du är i samma båt som folk med nio och tio fotare enhands korta spön är inte lika effektiva i kastlängd och placering har själv fått en av mina största på ett sjufots jiggspö det var riktig sport!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag skulle gå på 9-10 fot för HÖ för att kunna lägga långa kast samt lättare att placera kasten.
            Fish On!

Kommentera

Det är ju klart att det går. Skaffa en tiofotare sedan om du bli biten.

Kommentera

Ursprungligen postat av x_Gäddan_x Visa inlägg
                Men tror du att det skulle funka att fiska med ett 7 fots spöt? Landfiske kommer det vara förresten. Jag kommer kanske köpa ett nytt längre spö men jag vill testa för att se om jag blir biten först.
                Tycker för min del att det skulle passa bättre vid landfiske än från båt åtminstone i Sthlms skärgård ofta står de nära land på vindsidan och runt uddar nog viktigare med längre spön från båt som sagt är du i samma båt som långspö fiskare får du svårt
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 354 svar
                279 102 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13