Newbiejerkfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Newbiejerkfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Newbiejerkfrågor

Är på inget sätt en oerfaren fiskare men har ännu inte tagit min egen jerk-oskuld. Märkligt nog blev jag idag ägare till en jerkutrustning innehållandes en 5600(är vänsterhänt), ett 6 fots Kineticspö, flätlina och egenhändigt utvalda jerkar (Buster och Westins).

Problemet uppstår när jag kommer hem och inser att jag läst mig till en del om jerkfiske men i verkligheten känner mig helt borta, jag ska försöka precisera mina frågor här, om det finns bättre newbietrådar så säg gärna till så kan jag ta bort tråden.

1. Eftersom jag bara använt nylonlina innan så känns flätlinan väldigt ryckig vid invevningen, det är mer friktion helt enkelt, kommer man att vänja sig vid detta eller är det nåt fel på mina nya grejer ("vanlig"fireline, runt 0,30). Det känns nästan som om nånting sitter fel i öglorna ibland och då ser lindispositionen på rullen mycket bra ut.

2. Lintrassel verkar vara nånting man får ställa sig in på att få under inlärningsperioden med multirulle, detta skall man tydligen försöka undvika med hjälp av bromsen, enligt modellen kortare, men säkrare kast. Instruktionsboken till rullen säger att draget inte skall matas ut om man håller upp spöet och trycker på tangenten MEN jag finner att friktionen av linan håller tillbaka för mycket, finns det några newbietips att få här?

3. Jag förstår att tumgreppet på linan när man använder min typ av rulle är viktigt. Tummen skall på när draget slår i vattnet enligt expertisen, men jag misstänker att man kommer att få tjuvhålla lite på linan oftare än så, har någon några bra tips på tumföring under multirullekast?

Jag frågar detta eftersom jag är den förste i fiskegänget som vågar mig på jerkandet och jag därför inte kan lära mig den ädla konsten IRL.

Stort tack för alla eventuella tips!
    Är det blåål eller vralåk?

Instruktionen till hur man spänner kastbromsen som medföljde din amba kan du slänga!! brosmen skall lossas mycket mer för att det ska gå att kasta och för att invevningen inte ska kännas skum!
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Öva,öva,öva.. "overrun" händer även en inbiten multinisse emellanåt. Undvik motvind. Kassta inte över axeln, utan använd dig av stora lungna "slung" rörelse "från sidan" Allt eftersom du lär dig kommer både precision och kastlängd bli betydligt bättre.. Lycka till ..

//Abel
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      274 265 visningar
      0 gillar