softy yummi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

softy yummi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• softy yummi

hej jag föll för texten på fishit.com där dom presenterade softy yummi som det bästa betet för fiske på 0-3 meters djup... det stod även att den var sakta sjunkandes eller svävande.....perfekt tyckte jag eftersom jag helst gfiskar riktigt grunt där man hela tiden kan se betet (fiskar mest i grunda åar)

men så fort jag fick hem min yummi tyckte jag den känndes väldigt tung...och vid första kastet kunde jag bara konstatera att den sjänk som en finlandsfärja fylld med cement och hål i skrovet....har försökt att få tag i nån kunnig person på fishit för att kolla om det finns fler varianter som svävar....men det går inte få nått svar av dem....saknar gamla Berras som tusan.... nu till frågan....är det nån fiskegalning där ute som har provat på softy yummi och som vet om det finns fler varianter....

Ursprungligen postat av illbatten Visa inlägg
    hej jag föll för texten på fishit.com där dom presenterade softy yummi som det bästa betet för fiske på 0-3 meters djup... det stod även att den var sakta sjunkandes eller svävande.....perfekt tyckte jag eftersom jag helst gfiskar riktigt grunt där man hela tiden kan se betet (fiskar mest i grunda åar)

men så fort jag fick hem min yummi tyckte jag den känndes väldigt tung...och vid första kastet kunde jag bara konstatera att den sjänk som en finlandsfärja fylld med cement och hål i skrovet....har försökt att få tag i nån kunnig person på fishit för att kolla om det finns fler varianter som svävar....men det går inte få nått svar av dem....saknar gamla Berras som tusan.... nu till frågan....är det nån fiskegalning där ute som har provat på softy yummi och som vet om det finns fler varianter....
    jag har haft 2. båda sjönk snabbt

Kommentera

jag köpte 3 stycken på mässan i jönköping och har fått bra med gäddor på 2 av dem iaf, de är lite tjockare runt magen om man säger grön/vita är de, de sjunker inte alls fort och går väldigt grunt tycker jag. verkar som det finns många olika modeller.

Kommentera

Ursprungligen postat av illbatten Visa inlägg

Tjena-
        Har likadant problem med mina så jag kollade dom och såg att på den tidigaste modellen så är den riktigt lätt och har knytbart tafsmatrial typ power pro aktigt. Samt ett sänke på ungefär 6gr

Dom senaste jag köpt har ny gummiblandning enligt fishit samt skall sjunka sakta vilket är rent skitsnack, den sjunker fort som fan. Skulle tippa på att det sitter en 12-15gr sänke i den. samt vanlig stålwire

Kommentera

det är vanlig stålwire i mina å de sjunker inte alls fort, lyckades mörda en när jag skulle lossa kroken och det sänket som var där i vägde nog ca 6 gram som du säger, men då borde det ju vara den gammla modellen de sålde på mässan isf...

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo Visa inlägg
            det är vanlig stålwire i mina å de sjunker inte alls fort, lyckades mörda en när jag skulle lossa kroken och det sänket som var där i vägde nog ca 6 gram som du säger, men då borde det ju vara den gammla modellen de sålde på mässan isf...
            Kan det vara. Har inte kollat alla mina men den ena äldre varianten hade ståltråd och en annan med typ power pro. Vet att dom slutade med den som innehöl power pro för att den gick sönder hela tiden. sen dess har jag bara haft dessa med ståltråd.
            de senaste jag sett är lite avlånga och klibbigare än de tidigare och sjunker betydligt fortare.

Kommentera

hursomhelst så tycker jag att det är ett grymt bete, fångat fina gäddor på det iår

Kommentera

ok jag får väl veva som tusan då...tack för svaren!

Kommentera

Jag har köpt ett antal Softy Yummi av olika modeller, men har inte märkt att något skulle vara direkt svävande.

Men det är ett bra bete iaf, dock så blir det ju ganska fort strimlat av gäddtänderna. Kvaliten verkar lite varierande också, en kompis som köpte en snärtade iväg den i första kastet. Det visade sig att den gått av efter första Wirelåset inne i kroppen.
                  Jag har provdragit mina och inte hittat några fler med problem.

Jag har en bekant som känner ägarna bakom Fishit och jag har faktiskt genom min kompis skickat frågan till dem om att jag skulle vilja se en större modell av Softy Yummi, typ 25 cm lång. Den hade varit smarrig till tyngre gäddfisket.
                  Det var dock ett bra tag sedan och det har inte kommit något svar på frågan.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Softy Yummi är världsklass och går att fiska grunt.

Den har bra bärighet när man vevar. Vevar man inte dyker den blixtsnabbt vilken gör att den kan fiskas även på djup vatten.

På grunt vatten 0,5-1 m går det kanonbra med långsam invevning och hög spöhållning, men som sagt.... vevar man inte lite så dyker den tok-fort.

Den enda nackdelen med betet är just att sänket och/eller wiren kan åka ur kroppen på första drillningen. Han man tur och krokar rätt så kan man hinna ta 10-20 gäddor innan den pajar.

Betr olika modeller på Yummi.

Svar: Ja det finns 2 olika årgångar. Det fanns en variant som som hade varumärket "Broman" Den var paketerad i genomskinlig "formad" plast.
                    (Uppköpt konkurslager?)

Grym att fiska med men oerhört lätt att trasa sönder. De fanns i 3 färger som jag känner till.
                    *Svart.
                    *Ljusgrå med rosa sträng på sidan och mörk rygg.
                    *Genomskinl-silvrig med Mörklila rygg.
                    Kan givetvis funnit andra färger längre tillbaka.

Den svarta var otäckt effektiv vid fiske riktigt mulna dagar.
                    Den sistnämda var överlägsen ljusa soliga dagar.

Den nyare varianten köpte Fishit in direkt fr fabrik i Kina. Tror den började säljas våren 2006. Kom lagon till båtmässan. De levererades i små plastpåsar förpackade 2 i varje. Inga seriösa påsar vilket gjorde att de betena hängdes på spjut och såldes styckvis. 39:- st eller 3 för 100:-
                    (sannolikt inköpspris 1 $ st)
                    Även den trasar sönder till slut men håller bättre än den tidiga Broman-modellen.

De kom i 5-6 olika färger. Alla något genomskinliga.
                    Ett par gröna varianter, en blå, en brun, en gul och ev en till....???

Dyker något snabbare än den gamla, men har en fullt god bärighet för att fiska dom långsamt på ganska grunt vatten.

Tråkigast i hela fiskevärlden för närvarande är att jag köpte de 4 sista som fanns i höstas, och pga dålig ekonomi i BeOutdoor har de inte fått/kunnat beställa nya i år.

Trist då det de fakto är mitt absoluta favo-bete what so ever.

Skitfiske på er!! Är det ngn som hittar dessa beten så meddela mig pliiiiis.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 094 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13