6500 CS rocket eller CS Pro rocket?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6500 CS rocket eller CS Pro rocket??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 6500 CS rocket eller CS Pro rocket??

Någon som vet vad skillnaden mellan CS rocket och CS Pro rocket är? den förstnämnda är ju dyrare och borde väl därför vara bättre, men jag hittar ingen större skillnad på rullarna. Finns ju gott om rullexperter här så någon borde kunna komma med något bra svar

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
    Någon som vet vad skillnaden mellan CS rocket och CS Pro rocket är? den förstnämnda är ju dyrare och borde väl därför vara bättre, men jag hittar ingen större skillnad på rullarna. Finns ju gott om rullexperter här så någon borde kunna komma med något bra svar
    Eftersom CS Rocket bara finns i 6500-storlek så jämför jag den med en Pro Rocket 6500 C av årets modell.

Förutom färgen så skiljer förljande delar:
    Slirbroms (Pro Rocket har den senaste bromsen Carbonmatrix)
    Vevgrepp (gummigrepp på Pro Rocket, runda plastknoppar på CS Rocket)
    Bromsgavel (förkromad mässing på Pro Rocket, eloxerad aluminium på CS Rocket
    Stjärnhjul (extrastort stjärnhjul på Pro Rocket, och mindre variant på CS Rocket
    Centrifugalbroms (6-stifts med plastvikter på Pro Rocket, 2-stifts med vävbakelitvikter på CS Rocket
    Pinjongdrev (4-spårigt på Pro Rocket, 2-spårigt på CS Rocket)

Val av rulle blir lite en smaksak. Delarna är ju utbytbara så man kan få vilken rulle man vill med just de delar man vill genom att skaffa reservdelar från ABU.

Jag anser att till Pro Rockets fördel är vevgreppen samt slirbromsen.
    Dessutom gör 6-stiftsbromsen att det blir enkelt att finjustera centrifugalbromsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
      Eftersom CS Rocket bara finns i 6500-storlek så jämför jag den med en Pro Rocket 6500 C av årets modell.

Förutom färgen så skiljer förljande delar:
      Slirbroms (Pro Rocket har den senaste bromsen Carbonmatrix)
      Vevgrepp (gummigrepp på Pro Rocket, runda plastknoppar på CS Rocket)
      Bromsgavel (förkromad mässing på Pro Rocket, eloxerad aluminium på CS Rocket
      Stjärnhjul (extrastort stjärnhjul på Pro Rocket, och mindre variant på CS Rocket
      Centrifugalbroms (6-stifts med plastvikter på Pro Rocket, 2-stifts med vävbakelitvikter på CS Rocket
      Pinjongdrev (4-spårigt på Pro Rocket, 2-spårigt på CS Rocket)

Val av rulle blir lite en smaksak. Delarna är ju utbytbara så man kan få vilken rulle man vill med just de delar man vill genom att skaffa reservdelar från ABU.

Jag anser att till Pro Rockets fördel är vevgreppen samt slirbromsen.
      Dessutom gör 6-stiftsbromsen att det blir enkelt att finjustera centrifugalbromsen.

Jisses va snabbt svar när man läser dedär verkar ju Pro rocket vara bättre, hur kan den då vara billigare?

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
        Jisses va snabbt svar när man läser dedär verkar ju Pro rocket vara bättre, hur kan den då vara billigare?
        Ja Pro Rocket, samt de tidigare modellerna som hette Pro Shop har alltid varit mer prisvärda.
        ABU säljer Pro Rocket endast via sina Premium Dealers och har dessa modeller som en sorts ständig kampanjvara. Sen ska man vara medveten om att priserna skiljer sig ganska rejält mellan olika butiker och att N&N endast ger ett riktpris.

Kommentera

Ja Pro Rocket, samt de tidigare modellerna som hette Pro Shop har alltid varit mer prisvärda.
          ABU säljer Pro Rocket endast via sina Premium Dealers och har dessa modeller som en sorts ständig kampanjvara. Sen ska man vara medveten om att priserna skiljer sig ganska rejält mellan olika butiker och att N&N endast ger ett riktpris.

okej, tackar och bockar för snabba svaren

Kommentera

På tal om det här med fibervikterna på CS Rocket, har den alltid haft dessa vikter? 1995 fick jag en 6500CS Rocket efter att ha praoat på Berras (tack!), och jag kan inte minnas att jag någonsin har haft något annat än vita plastvikter till denna rulle?

Kommentera

Jag satt nyss med en av årets 6500 CS Rocket isärslagen på bordet, och den hade carbon matrix lamellerna, det större stjärnhjulet och 6 stifts centrifugalbroms med tillhörande pinjong. I övrigt håller jag helt med föregående talare om att veven i ProRocketen är mycket bättre. Att ProRocketen väger lite mer med sin bromsgavel i mässing är kanske ingen höjdare, men den tål lite mer misshandel är alugaveln i CS Rocketen.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                Jag satt nyss med en av årets 6500 CS Rocket isärslagen på bordet, och den hade carbon matrix lamellerna, det större stjärnhjulet och 6 stifts centrifugalbroms med tillhörande pinjong. I övrigt håller jag helt med föregående talare om att veven i ProRocketen är mycket bättre. Att ProRocketen väger lite mer med sin bromsgavel i mässing är kanske ingen höjdare, men den tål lite mer misshandel är alugaveln i CS Rocketen.
                Är det den kromade varianten som är årets upplaga?

Kommentera

Är det den kromade varianten som är årets upplaga?
                  Det var den vanliga CS Rocket med ljusblå gavlar, kromat stativoch runda vevknoppar.
                  www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  275 983 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist