Duger det eller ikke? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duger det eller ikke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Duger det eller ikke?

Tjena

Jag är helt ny på jerkbaitsidan och har köpte ett jerkbaitset för någon månad sen. Han i affären plockade ihop ett set till mig som jag fick för 2100 kr (Cormoran Corcast-rulle, Jaxon XT Pro Spin Caster 180cm 50-100g (tvådelat), 0.30 FireLine och 2 st Buster Jerk). Nu när jag har fiskat med det ett tag så känns det som att rullen är lite för långsam i inmatningen och den känns lite "klen". Så jag tänkte att ni kan säga lite vad ni tycker, var det ett bra köp eller "lurade han på mig något för att bli av med det"? duger rullen ett tag eller ska jag börja spara till en ny?

Tack på förhand

Micke
    Senast ändrad av Roosen; 2007-06-15, 09:46.

Ingen som har något tycke om detta? någon som har hört någon om rullen?

Micke

Kommentera

kolla igenom dom trådarna som finns i ämnet, finns sjukt många. allt från spön, beten och rullar till linor, tafsar, jerktekniker och trimdelar finns recensierat här. dessutom så lär man sig en hel del genom att läsa och leta efter information. kan ju spontant säga att billiga rullar har oftast billiga delar, billiga delar är sällan bra delar. och delar som inte är avsedda för jerktekniken tenderar att gå sönder, när man jerkar med dom. livets trista sanning är att när något låter för bra för att vara sant, så är det oftast så. jerkandet sliter på rullarna så man bör ha en rulle som är anpassad för det. en abassadeur JB är en sådan rulle som är anpassad till och avsedd för jerkfiske, lätt att byta delar på. vad det sedan gäller spön så är det högst individuellt, men ofta så börjar man efter ett tag att leta sig uppåt i prisklass. dom spön som många gillar och rekomenderar är fig-rig, diamondback, st:croix och daiwa powermesh (det finns givetvis en massa andra vettiga spön, men dessa är dom jag själv testat och gillat). ett tips är att försöka provfiska polares olika spön, för att bilda dig en uppfattning om vad det är du vill ha för egenskaper. gå sedan in till en redskapshandlare (typ lundgrens i gamla stan, dom kan mycket, är trevliga och har god rennomé) och beskriv vad du gillar och ogillar. viktigt är att vet ungefär vilka betesvikter du kommer att använda mest. ett spö som pallar beten upp till 250g känns inte så fint med 30-40g beten. jag skulle utifrån min ringa erfarenhet säga att ett spann på ca 50-100g är max. jag använder ett daiwa powermesh till jerkbeten mellan 30-70g (funkar bra med 78g om betet är en pig eller likn som inte "tar" mycket vatten), ett fig-rig till beten mellan 70-150g och ett handbyggt carbon/kevlar-sportexklinga till allt över 150g.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
        ett spö som pallar beten upp till 250g känns inte så fint med 30-40g beten. jag skulle utifrån min ringa erfarenhet säga att ett spann på ca 50-100g är max. jag använder ett daiwa powermesh till jerkbeten mellan 30-70g (funkar bra med 78g om betet är en pig eller likn som inte "tar" mycket vatten), ett fig-rig till beten mellan 70-150g och ett handbyggt carbon/kevlar-sportexklinga till allt över 150g.
        Verkar lite jobbigt att ha tre jerkspön med sig ut på sjön. Jag anser att CWCs 6,8 upp till 180 gram klarar hela jerksegmentet med riktigt bra känsla. Kör från 70 upp till 300 med mitt...Fast just 11 tum Smuttleyn på 300g är kanske aningen i tyngsta laget...

Kommentera

Tack för svaren. Spöet är jag jättenöjd med, känns stadigt och bra med helt ok känsla, och jag kastar mest Buster Jerk och andra i den storleken. Men det kändes bara som att rullen var lite långsam (har svårt att få in löslinan mellan "rycken") men det kanske bara är att jag inte riktigt har fått in tekniken än, eller är den lite långsam?

Ballbearings: 3
          Ratio: 6.1:1
          Linecap: 0,32 mm - 180 m

Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Verkar lite jobbigt att ha tre jerkspön med sig ut på sjön. Jag anser att CWCs 6,8 upp till 180 gram klarar hela jerksegmentet med riktigt bra känsla. Kör från 70 upp till 300 med mitt...Fast just 11 tum Smuttleyn på 300g är kanske aningen i tyngsta laget...
            jag tycker att det är helt ok med tre st jerkspön, har spöhållare i båten. men visst har KG? en poäng, så länge man inte kastar spöna om kring sig i båten.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Roosen Visa inlägg
              Tack för svaren. Spöet är jag jättenöjd med, känns stadigt och bra med helt ok känsla, och jag kastar mest Buster Jerk och andra i den storleken. Men det kändes bara som att rullen var lite långsam (har svårt att få in löslinan mellan "rycken") men det kanske bara är att jag inte riktigt har fått in tekniken än, eller är den lite långsam?

Ballbearings: 3
              Ratio: 6.1:1
              Linecap: 0,32 mm - 180 m

Micke
              Om du har har 6.1 i utväxling så lär det räcka bra. Det är ett varv snabbare än "normalt", så det är nog bara lite teknik-inkörning som krävs. Men rullen på bilden ger ett lite klent intryck, fast det behöver inte stämma. Du märker snart om den håller till jerkfisket.

Kommentera

Är det så att rullen är förhållandevis pyttig och spolens diameter är liten så blir det inte så mycket lina hemtaget per vevtag ändå trots hög utväxling.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  Är det så att rullen är förhållandevis pyttig och spolens diameter är liten så blir det inte så mycket lina hemtaget per vevtag ändå trots hög utväxling.
                  180 meter 0.32 tyder på en rulle i 5000-storlek så linintaget borde vara fullt tillräckligt.

Kommentera

Roosen du skall inte rycka och sedan veva, jobba med spöt runt handen så blir det naturligt. Låt spöt vara den stora visaren och handen du håller veven med den lilla och rullen klockans mitt, snipp snapp slut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 162 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13