Huggkrok - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Huggkrok

Funderar på att bygga en huggkrok som ser ut på detta sätt. Själva kroken går igenom hantaget och sitter där bak med en fjäder mellan muttern och stoppet i handtaget. Man får hålla i med tummen på muttern när man ska kroka för att den inte ska snurra till vid krokning. Fjädern ska vara ganska hård för att kroken ska kunna gå igenom men ändå funka som lite dämpning. Gapet på kroken tänkte jag göra ganska smalt så även om gäddan skulle röra sig precis när man drar till så kommer inte spetsen så långt ner under käken.

Använder lip gripp nu när jag inte landar för hand men jag tycker att den nästan alltid gör ett hål vid käken ändå plus att om inte gäddan vill gapa får den ligga i vattnet o kämpa onödigt länge innan man får dit den.

Alla som tänker skriva saker som "landa alltid för hand, huggkrok är skit, köp en håv, mm" kan lika gärna låta bli. Jag vet att det säkert är bättre att landa för hand. Men jag är lite rädd om fingrarna när gäddan har krokarna på ett sätt som gör att dom med stor sannorlikhet kommer sätta sig i mina fingrar eller när gäddan är hårt drillad och fortfarande så pigg att den blir svår att få tag på.

Vad tror ni om denna?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
    Funderar på att bygga en huggkrok som ser ut på detta sätt. Själva kroken går igenom hantaget och sitter där bak med en fjäder mellan muttern och stoppet i handtaget. Man får hålla i med tummen på muttern när man ska kroka för att den inte ska snurra till vid krokning. Fjädern ska vara ganska hård för att kroken ska kunna gå igenom men ändå funka som lite dämpning. Gapet på kroken tänkte jag göra ganska smalt så även om gäddan skulle röra sig precis när man drar till så kommer inte spetsen så långt ner under käken.

Använder lip gripp nu när jag inte landar för hand men jag tycker att den nästan alltid gör ett hål vid käken ändå plus att om inte gäddan vill gapa får den ligga i vattnet o kämpa onödigt länge innan man får dit den.

Alla som tänker skriva saker som "landa alltid för hand, huggkrok är skit, köp en håv, mm" kan lika gärna låta bli. Jag vet att det säkert är bättre att landa för hand. Men jag är lite rädd om fingrarna när gäddan har krokarna på ett sätt som gör att dom med stor sannorlikhet kommer sätta sig i mina fingrar eller när gäddan är hårt drillad och fortfarande så pigg att den blir svår att få tag på.

Vad tror ni om denna?
    Micke Odell visar en annan variant i fiskedrag tror han har lindat med el tejp runt själva kroken så lyfter han fisken i gällocket.
    Testa annars å lyft för hand med diskhandskar inte så manligt kanske men skit i de. Ja har fått krok i fingret så ja vet hur ont det gör . ja gör lippgripp eller handlyft beror lite på situvationen. Däremot gillar ja inte dom som gör med lipp gripp som inte snurrar då kan man lika gärna ha hugg krok.

Kommentera

Gör inte krocken "Spetsig" gör den rund och inte vass ist. så tar du dom i gälarna utan att skada fiske.

Kommentera

Är det inte lätt att slita sönder gälbågarna på gäddan då?

Kommentera

Har du ingen gammal lipgrip du kan bygga om/ta delar ifrån?
          Den gula Brasilianska är ju vridbar och fjädrar bra.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04