Ursprungligen postat av Finja
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi el. haspel
Collapse
X
-
Det där är en Ambassadeur! Den yngre modellen.
När du kastar med den, dra åt reglaget (Svart med vita fläckar) som sitter på vevsidans gavel. Det bromsar spolens rotation så att spolen går trögt. Lätta sedan lite efter hand så blir kasten längre.
Baktill ovanpå vevsida sitter en svart tangent. med den frikopplar du spolen helt innan kast. Om betet då faller handlöst ungefär som det skulle göra när du fäller bygeln på haspeln, drar du åt det svarta bromsreglaget med fläckar tills spolen går så trögt att betet precis håller sig uppe. Börja alltså med att dra år spolbromsen. Frikoppla sedan spolen. Lossa sedan spolbromsen sakta till det att betet börjar vilja dala. Då vrider du åt lite grad, tills betet inte dalar igen. Nu är rullen inställd för kast.
Håll tummen på spolen och anlägg kastet. Försök inte snärta iväg kasten utan gör lite lugnare och kanske lite längre kaströrelser än vad du är van vid från haspelspöet.
Trassel på spolen får du när spolen roterar fortare än linan hinner dras ut. Åtgärd. dra åt spolbromsen något mera. Använd billig nylonlina i början och gärna någon tiondels millimeter grövre än du egentligen ville ha. Anledningen är att det underlättar för nybörjare att undvika trassel under inskolningstiden samt att om du tvingas börja skära eller klippa i linan för att reda ut trasslet så är det ingen stor förmögenhet du gör dig av med. Fyll upp lina till ca 2-3mm under spolens kant.
DEt finns ett reglage till. Det är stjärnhjulet under veven. Det rä slirbromsen som används när du drillar fisk. Står den för löst kan du inte veva in lina när det blir minsta motstånd. Står den för hårt kan du dra av en skitlina med veven. Testa, (Fäst linan i ett fast föremål typ kompis, dra åt slirbromsen - veva in.) och se var din utrustning pallar för utan att verka ansträngd.
Det tar en dag att få in rytmen i kastet och någon vecka att lära sig att helt undvika trassel men sen är det som att cykla, det sitter i ryggmärgen.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Många som trollar efter gös använder mycket tunn nylonlina, omking 0,20 mm.
Ståltafs är bara att glömma, man får stå ut med att förlora nån wobbler vid gäddhugg. Med såpass tunn lina gäller det förstås att jobba med slirbromsen under drillningen. Annars funkar det kanon med tunn flätlina, förslagsvis runt 0,12-0,20 mm.
Kommentera
-
Testa även med större wobbler. Jag brukar ofta slänga på en Westins jätte (23 cm), en Stunner (Strike Pro) eller en Swim Whizz på ett av spöna, framförallt senare på kvällen när det börja skymma och i långsam hastighet (1-1,5 knop). Tar mycket gös på dessa beten.Ursprungligen postat av Finja Visa inläggOkej, har 0.50 lina nu, ska byta ut mot 0.35 eller något sånt. jag har redan en förpackning med abulon 0.30, frågan är om det räcker. Tänker iallafall trolla med Tormentor, Bomber long A och rapala magnum, förmodligen softy yummi abbis också.Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!
Kommentera
-
Självklart skall du ha tafs, om inte stål, så kanske något mjukare som proleader, eller vad du nu får tag på..
Inte så roligt att veta att en gädda eller kanske gös simmar omkring med ditt bete halvägs ner i halsen och kankse dör några veckor senare..
Skit sak samma om du missar en gös eller två som "skyggar" för tafsen..Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
har ju ingen spöhållare , så jag kör bara med ett spö...
Faktum är att det inte ens är min båt, jag behöver bara en hel drös av tips om gösfiske, och om man åtmindstone kan ha beteslås, eller om det isåfall påverkar gösens intresse.. Har en softy yummi abbis... va tror ni om att trolla med den?

Kommentera
-
Som sagt, kör med tafs...Ursprungligen postat av Finja Visa inlägghar ju ingen spöhållare , så jag kör bara med ett spö...
Faktum är att det inte ens är min båt, jag behöver bara en hel drös av tips om gösfiske, och om man åtmindstone kan ha beteslås, eller om det isåfall påverkar gösens intresse.. Har en softy yummi abbis... va tror ni om att trolla med den?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 317 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 923 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 278 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 008 svar
153 249 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Test005
2026-06-05, 09:13
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
203 203 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
Är det bättre med multirulle? isåfall varför?
, finns det nån speciell sort av spön anpassade för multi?
Kommentera