Bygga om ambassadeur 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om ambassadeur 5000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga om ambassadeur 5000

Någon som har vetskap om vad som behövs för att bygga om en gammal 5000 modell från mitten på 60-talet till en modern rulle typ UC spole mm med ett gammalt utseende. Såg att FRB byggt en liknande rulle åt Åsunden för ett bra tag sedan och undrar om detta är genomförbart och vad det kan tänkas kosta.

Har suttit och kollat på sprängskisser från bla 5500c3 den förr förra modellen som har svarta runda knoppar, svart spole och saknar iar. Då jag vill ha en svart spole till rullen verkar detta vara ett bra alternativ.
    Denna modell

Komplett UCspole från c3an borde gå att använda samt hela drivsystemet med pinjong,drivhjul,slirbroms och hela baletten som sitter i bromsgaveln och använda en spolaxel från tex 5500 heritage då denna har raka gavlar.
    Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

Då det är samma drev 5152 i vänstergaveln som drivs av spolaxeln som i sin tur rör på linspridarkugget på c3an som i den gamla 5000-rullen borde detta gå att använda?

En bussning 20639 borde vara det enda som saknas för att få ihop detta.

20560
    20685
    20210 Pinjong
    20686
    20670
    20664

20901
    20903
    20907x3 Slirbrickor
    20906 bricka
    20905 bricka med låsöron
    20909
    20090

802630 spolaxel heritage 5500
    970385 Komplett spole till 5500 c3
    20639 bussning mot gavel från spoldrev

Någon som har någon aning om det går att få ihop detta och få det att fungera och vad delarna kan tänkas kosta om någon köpt några av dessa delar eller har prislista på dessa. Om jag kan bygga på 5000-rullens bromsgavel eller om jag måste köpa en chromad bromsgavel och bygga på. Eller om man klarar sig med att byta pinjong för att göra sig kompatibel med den nya spole?

Många frågor i ett. Hoppas att några kan komma med några bra funderar och svar.

mvh Henk
    Senast ändrad av Henk; 2007-08-11, 23:22.
    Fish On!

Det kan bli bra, men du behöver en bussning i hö gaveln också. Jag tog en vanlig bronsbussning till UC typen och stoppade dit. Och på vä gaveln sitter en fläns som ska hålla lagret, den måste man borra bort. Jag har byggt en svart 5000 med äldre gavlar och byggt den som en rocket ivändigt och pike1 har också gjort nåt liknande. Nu ska det bli en svart 6500 med raka 70-tals gavlar och rocket grejjor invändigt.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

En bronsbussning ala ambassadeur 7000 borde funka? till standard 3mm spolaxel har du någon tanke om man kan bygga på bromsplattan eller om man måste skaffa en ny. Vad tror du hela kalaset kan gå på?
      Fish On!

Kommentera

Ska du ha UC typ spole och axel ska bussningen vara 4x10x4. Och bromsplattan ska det gå att bygga på, ang pris har jag ingen aning.

Kommentera

Vanlig bronsbussning passar axeln iaf och borde funka kanon. Blir nog min 5000c från 85 som får en ombyggnad istället, har en reservdelsrulle en gammal 6500c3 med komplett bromsplatta som jag bara kan byta över till den, köpa en 5000 UC spole och bussningen till vänster gavel, och en spolaxel till 5000-modell, sen är det bara att borra i vänstergavelns fläns och rocka!
          Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
            Vanlig bronsbussning passar axeln iaf och borde funka kanon. Blir nog min 5000c från 85 som får en ombyggnad istället, har en reservdelsrulle en gammal 6500c3 med komplett bromsplatta som jag bara kan byta över till den, köpa en 5000 UC spole och bussningen till vänster gavel, och en spolaxel till 5000-modell, sen är det bara att borra i vänstergavelns fläns och rocka!
            En blå spole är fin..........

Kommentera

Blir nog en sån vid senare tillfälle, just nu så blir det en gammal kullrig linspridare, orginal enkelvev samt en spole från 5500 c3, spolaxel från en heritage och en bromsplatta från en 6500 c3 som jag har hemma liggandes. Kommer en bild när bygget är klart, den kommer att se ut ungefär som din 5000c fast med korta enkelveven. Kan tänkas att det blir tillfälle att uppgradera till UT-reel performance

Tack för hjälpen med det kreativa tänkandet
              Senast ändrad av Henk; 2007-08-13, 19:53.
              Fish On!

Kommentera

Kommer att bli fin! Ska bara nämna att P-H:n på min är utbytt mot kromad dubbelvev, blir en enkel UTvev snart, rullen kommer inte att gå i sundet mer då den blivit omskolad till gäddrulle

Kommentera

Låter riktigt nice, funderar på en chromad enkel från UT jag också. Det blir ett senare ingrepp. Min ska tjänstgöra som havsöringsrulle i första hand. Kan nog tänkas att den får jobba lite som gäddrulle också för att kasta ytbeten, lite jiggar och sånt. Sen är jag sugen på att göra om 6500 c3an till 6*** C svart modell med raka gavlar, vet inte hur det kommer att se ut med svart stativ och svarta gavlar bara, snyggare med chromat stativ
                  Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 451 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist