Ambassadeur 5501 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5501

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5501

    Hej.
    Finns det någon som kan berätta åt vilket håll plastbit 20090 skall sitta? Skall den platta sidan sitta mot rullen eller mot muttern?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Skogsmulle Visa inlägg
    Hej.
    Finns det någon som kan berätta åt vilket håll plastbit 20090 skall sitta? Skall den platta sidan sitta mot rullen eller mot muttern?
    Platta sidan mot muttern (eller lagerkoppen som den egentligen kallas, vilket iofs är en gammal benämning från den tid då lagren var placerade där...).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
      Platta sidan mot muttern (eller lagerkoppen som den egentligen kallas, vilket iofs är en gammal benämning från den tid då lagren var placerade där...).
      Tack för ett väldigt utförligt svar.

      Kommentera


      • #4
        Bricka 20090

        Om bricka 20090 blir något utsliten, kan det då medföra att spolaxeln glider ur och spolen "kuggar över" vid torrvevning???

        Jag hittar inget flis i rullen så jag är osäker vart den kuggar över, men jag inbillar mig att det kan vara kugghjulet innanför centrifugalbromsen. Eller är jag helt ute och cyklar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Skogsmulle Visa inlägg
          Om bricka 20090 blir något utsliten, kan det då medföra att spolaxeln glider ur och spolen "kuggar över" vid torrvevning???

          Jag hittar inget flis i rullen så jag är osäker vart den kuggar över, men jag inbillar mig att det kan vara kugghjulet innanför centrifugalbromsen. Eller är jag helt ute och cyklar?
          Du har ju två "tänder", en par sida, som går in i var sitt hack på var sida om spolaxeln. När tänderna blir slitna greppar de naturligtvis sämre.

          Men om spolaxeln vill följa med spolen när du vevar, - hur mår då spolaxellagren igentligen?
          www.utreel.com

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Du har ju två "tänder", en par sida, som går in i var sitt hack på var sida om spolaxeln. När tänderna blir slitna greppar de naturligtvis sämre.

            Men om spolaxeln vill följa med spolen när du vevar, - hur mår då spolaxellagren igentligen?
            Spolaxeln följer inte med spolen när jag vevar och tänderna ser ok ut, varenda del ser ok ut enligt mig (fast förmodligen inte eftersom rullen krånglar). Jag servar rullen väldigt ofta, kanske något som slits när man plockar isär rullen ofta?

            Om jag torrvevar rullen snabbt och sedan stoppar tvärt känner jag hur spolen kuggar över.

            Jag kan inte veva veven bakåt, vilket har hänt ett par gånger efter ha fiskat längre tid i spöregn då vatten kommit in i rullen och kletat ut fett.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Skogsmulle Visa inlägg
              Om jag torrvevar rullen snabbt och sedan stoppar tvärt känner jag hur spolen kuggar över.
              En Ambassadeur gör så och konstruktionen är vad den är. Titta på pinjongdrevet så ser du att du har snedskurna ytor mot "spåret" som kopplar i kopplingsbrickan i spolen. När du sätter fart på spolen och sedan stoppar finns lite ackumulerad rörelseenergi som tack vare de snedskurna ytorna trycker in pinjongdrevet i gaveln och låter kopplingsbrickan "spåra ur" så spolen kan få snurra på lite till med ett hackande ljud.

              Det är inget fel på rullen, inte där i alla fall, men skäms inte utan fortsätt skruva så lär du dig mer.
              www.utreel.com

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                En Ambassadeur gör så och konstruktionen är vad den är. Titta på pinjongdrevet så ser du att du har snedskurna ytor mot "spåret" som kopplar i kopplingsbrickan i spolen. När du sätter fart på spolen och sedan stoppar finns lite ackumulerad rörelseenergi som tack vare de snedskurna ytorna trycker in pinjongdrevet i gaveln och låter kopplingsbrickan "spåra ur" så spolen kan få snurra på lite till med ett hackande ljud.

                Det är inget fel på rullen, inte där i alla fall, men skäms inte utan fortsätt skruva så lär du dig mer.
                Härligt.
                Tack så mycket för hjälpen!
                Skönt att det finns sånna som er här på forumet, som kan alldeles för mycket om dessa rullar

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                275 023 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                13 svar
                2 925 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                39 svar
                3 282 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                1 008 svar
                153 724 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Test005
                av Test005
                 
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 055 svar
                203 316 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Bilbo
                av Bilbo
                 
                Arbetar...
                X