Jävla otur. Hur högt upp var han?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stor beteslåda sökes
Collapse
X
-
Ca en meter fall baklänges.Ursprungligen postat av Finja Visa inläggJävla otur. Hur högt upp var han?Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
kolla här http://www.blocket.se/vi/12662319.htm?ca=6_sUrsprungligen postat av Finja Visa inläggJo de är såhär att min nuvarande beteslåda inte går att stänga längre. Jag ska skaffa en ny, ganska stor, men inte för stor den sak gå att bära i handen hehe. Ska helst öppnas åt båda hållen och ha minst tre våningar på varje sida med många enskilda fack. Det ska inte vara sån där man öppnar på sidan och kan ta ut tex tre stotra askar. Det ska vara något som kan bära många wobblers och småprylar som tång och kniv och sånt. Har kollat på sådan mindre där man hänger dragen vertikalt men det är absolut inget för mig...
Var kan man få tag på en bra sådan? ska helst gå under 600 eller 700 iallafall...
Kommentera
-
knota
Bilder.Ursprungligen postat av BFT Visa inläggNågon som kan lägga upp en bild på Värtan pike?Senast ändrad av Guest; 2007-08-18, 15:53.
Kommentera
-
Det är alltid kul att läsa dina inlägg, Börje. Fortsätt med dem.Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggDet börjar bli dags att ta den här tråden
! 
Oftast fiskar jag på egen hand men det har hänt att jag haft fiskekompisar också. En hette Peter. Han skaffade sig en sån där magnifik beteslåda, som man bänder isär och på så sätt får fram en massa våningar med oreda i.
För att hitta sina intressanta beten behövde han ständigt plocka undan dem som hamnat överst och för att stänga schabraket, tvingades han stundtals lämna några av de större dragen utanför. Men eftersom vi på den tiden i stort sett använde högst tre eller fyra beten per gång, kunde jag aldrig fatta varför han promt skulle släpa med sig en massa onödigt skrot, som ändå inte gick att använda vid den årstiden eller på det stället. Men Peter menade att man vet aldrig i förväg vad som kommer att behövas! Det var först den dagen då han i brådskan satte näven över krokarna på tre hoptrasslade 35 grams Atom-drag, som han insåg att det inte låg någon större lycka i att för säkerhets skull kånka på en överfull byrå med glitter och krokar.
Så han skaffade sig en ny och större låda med ännu fler våningar att fläka ut och för att den inte skulle tippa, måste betena vara någorlunda jämnt fördelade bland facken. Tanken vara att de för dagen onödiga betena skulle förvaras där i väntan på lämpligare tillfällen. Men även den lådan skulle han ha med i båten, där den tog plats och var i vägen samt ständigt förbannades så fort något skulle göras.
Precis som man kunde förvänta sig, växte mängden beten till sig även i reservbeteslådan och alla facken och våningarna blev efter en kort tid överfulla och förblev så ända till dess han och den storvulet uppslagna arsenalen en dag blivit placerade längst ut på en berghäll i avsikt att kasta efter gädda.
Gäddan högg naturligtvis på just den enda Mörrum-spinnare han använde om somrarna. Fisken var av det bråkigare slaget. Grabben tog ett steg bakåt för att få bättre kraft i mothugget och kom därvid att kliva rätt i den vidöppna lådan. Både fiskare och betessamling föll, dock på var sin sida om berget.
Grabben kvicknade i sinom tid till efter den psykiska chock han fått av att vakna med halva kroppen liggande i det grunda vattnet vid avsatsen längs bergknallens baksida. Där hade han hamnat efter att ha knockats av smällen mot bergväggen.
Beteslådan balanserade tom med bottnen upp på bergsidan en bit ner mot vattnetbrynet. Några av betena lyckades vi efter idoga dykningar få upp nästa dag. Spöet draggade vi däremot genast efter. Det hade fastnat bland några stenar och vassrötter, så det kunde fiskas upp ganska snabbt. Trots sitt vimmelkantiga tillstånd fick Peter äran att veva in den välkrokade gäddan, vilken vägde ca 3,5 kilo enligt vår hoprostade fjädervåg.
Efter det klavertrampet hade han sällan mer än en knappt tilltagen dagskonsumtion blänken med sig och jag, som ständigt hade ett 20-tal gångbara beten hängande till hands i min enkla hemgjorda beteshink, tvangs emellanåt bjuda honom på ett vassdrag eller en spinnare, när hans tagit slut.
© Börje Eriksson 2007
Tack!
/VänergäddaÄt inte gul snö!
Kommentera
-
-
Fiskelåda
Ursprungligen postat av Finja Visa inläggVet någon om denna går att få tag på i sverige? http://www.planomolding.com/content/...=31&partid=166
Hejsan!
Just den Fiskelådan har jag.
Intresserad! hör av dig.
Mihajlo.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Import och entusiastprylar!av engqvistVäcker liv I denna tråd igen. Länge varit sugen att testa Daiwa Black Label spön. Som sägs vara precis...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-09-18, 19:44 -
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
279 629 visningar