Hjälp, om Amb C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, om Amb C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, om Amb C4

Tjo!

Har letat i forumet men hittar inget tillfredställande svar!? Om någon vet klipp gärna in en direktlänk!

Har en Ambassadeur 5601 C4 (Min första multirulle) har börjat få slitage på kanten av spolen vilket gör att det låter lite onaturligt från rullen,det låter inte jätte mycket. Blir dock lite orolig eftersom jag upplever att den är mer "trög" än vanligt, kanske är min reaktion på ljudet? Den används till jerkbait fiske.

Platsen för slitaget är alltså vänster spolkant, slitaget sker mellan spolen och "chassit" <-(förlåt vet inte vad det heter) på rullen. Slitaget är runt hela spolen men endast i framkant på "chassit". Försökte ta en bild men det blev inget bra, lägger dock upp den ändå.

Är detta vanligt? Kan det bli ett stort problem? Har ingen erfarenhet av multirullar sedan tidigare därför undanbedes nedlåtande kommentarer!
    Om det bara är att köra vidare så vore ju det bra men vad ska jag göra annars? Älskar min Amba!
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Grävlingen; 2007-11-05, 08:30.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Är ingen expert, men jag tycker det ser ut som att du har för mkt lina på spolen? kanske kan påverka negativt...

Kommentera

Njae, kan kanske stämma har inte funderat på det... Ligger dumt pålagd nu eftersom jag har virat på 15 meter för hand... Fråga inte varför det bara är så

Klart jag kan ta bort lite lina men är det verkligen det de beror på?

Kommentera

Nu vet jag inte hur stor och stark du är, men adrenalindrivet jerkbaitfiske brukar knäcka det mesta.

Men för att vara lite konstruktiv:
        1. Är rullens gavelmuttrar dragna så gavlarna sitter fast? Vanligare orsak till vingel än många vill tro.
        2. Kolla stativet så det inte gått upp i nitningarna mellan de tvärgående pinnarna och innergavlarna. Är stativet rakt?
        3. Kolla spolaxeln så den är rak. Lägg den på ett bord eller ännu hellre en spegel och rulla den fram och tillbaka. Minsta kast syns direkt.
        4. Kolla spolen på samma sätt som spolaxeln. Spolarna brukar inte "fiskas sönder" men om den tappats och fått en smäll så kan den alltid bli skev.

1an har sin lösning i en skruvmejsel.
        2an åtgärdas enklast genom att byta ut stativet, helst mot ett i kromad mässing för de håller bättre.
        3an och 4an klaras genom ett enkelt byte av den defekta komponenten.
        www.utreel.com

Kommentera

Mjo lite styrka finns det allt i en hockeyspelande grävling

Humm, låter som om detta kan bli en dyr historia för en fattig student! Gillar inte att göra halvmesyrer så det logiska vore ju att byta spole, stativ, spolaxel samt dra alla skruvar hårt som satan (lagom)!

Någon som har koll på priset för en sådan opperation, vet inte om jag fixar det själv!?? Eller ja det kanske jag gör men det vore skönt om någon kunnig kollade på den!

ska kolla rullen ikväll, har skola till 1700 då kommer jag med rapport om vad som e fel!

Bra konkreta tips, jag är mycket tacksam!

Edit: Var får man tag i dessa delar? ABU?
          Senast ändrad av Grävlingen; 2007-11-05, 09:56.

Kommentera

Kolla även spolaxellagren, framförallt på den sida där spolen skavt emot stativet. Har ett eller båda lagren blivit dåliga är min varmaste rekommendation att byta dem mot oljebronsbussningar. Kullagren utsätts för enorma påfrestningar vid kast med jerkprylar och de har i regel svårt att hänga med.

Originaldelar till rullen får du från ABU, ring dem på 0454 88070, de brukar vara väldigt tillmötesgående. Icke original C4delar såsom bättre stativ, rostfria utväxlingar osv kan vara lite kinkigt, men isåfall har jag prylarna.

Oljebronsbussningar finns från UT Reel, Lundgrens eller Sportfiskeboden. ABU's bussningar är solida mässingspuckar som visserligen tål en hel del, men de kräver ett ständigt smörjande om du vill ha lite räckvidd. Sen finns alltid UT Pike Performance som dramatiskt minskar påfrestningen på rullens bärande delar...
            www.utreel.com

Kommentera

En spolaxel kostar 28.50, komplett spole med lager och drivkugg kostar ca 180kr ett stativ går lös på runt en 200:ing. Undersök spolaxeln så den är rak och lagren skulle jag säga, har ett lager blivit slitet eller tom rasat så påverkar detta spolen då den inte längre blir centrerad. Behöver inte bli så mycket dyrare än en 100ing totalt om du har lite flyt och om stativet är rakt.

mvh Henke
              Fish On!

Kommentera

Svar till UT!

1 Gavlarna sitter bra!
                2. Nitningarna tycks vara ok! Tycker också stativet är rakt!
                3. Spolaxeln är rak!
                4.Spolen är ok!

Jag har förmodligen missat något men kontentan är att det inte är något uppenbart fel med mina ögon sett. Ni som är lite mer vana skulle förmodligen se felet direkt!

Plockade isär hela rullen med sprängskissen och satte ihop den igen, problemet kvarstod.
                För att kolla om det fortfarande skavde satte jag ett streck med en penna, det skavde!!

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra! Tack för all hjälp Iaf!

Kommentera

Har du ingen garanti så du kan skicka rullen till abu för reparation?
                  I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                  Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Mjo, visst är det garanti kvar, tänkte inte på det MEN man vill ju ändå ha någorlunda koll på vad som är fel innan man ringer och klagar!

Är detta ett garanti ärende tycker ni?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04