130lbs flurocarbon... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

130lbs flurocarbon...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
    lät lovande.
    Vet du materialet heter om man ska testa att beställa det från usa?!Tyckte tafsarna såg lite väl korta ut för gäddfiske!.

    -Mange
    Finns mängder med FC upp till 130lb i usa, vill man inte shoppa i usa kan man köpta tex shock leader här i svedala. Nackdelen är att priset på fc i dom grovlekarna är sjukt högt runt 400-450kr för 50m.

    Kommentera


    • #12
      Korta tafsar till gäddfisket är vanskligt då det är alltför lätt att linan ovanför tafsen åker in i gäddmunnen när man vid ett vevstopp tvärställer betet vid fiske med jerkbait. Även vid trollingen är det lätt hänt att de tumlar runt och får in linan i munnen. Men det är klart, kör man konstant invevning och drillar alaskahårt så funkar det nog med korta tafsar. Detta oavsett tafsmtrl. Angående gösmete så håller nog nylonen/fluocarbon men kommer det en gädda så är risken överhängande att det nöts av.

      Kommentera


      • #13
        Angående 130LB Fluocarbon

        Tjena!

        Man använder ju tjocka nylonliner som tafs till havsfisket. Vad är det för diameter på en 130LB fluocarbon? Behöver inte veta exakt på ett ungeför duger fint. Jag tänkte att man skulle kanske kunna använda något man redan har hemma. Dvs 1.2mm eller dylikt.
        /D
        Stå på dig... annars gör någon annan det!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Dabilur Visa inlägg
          Tjena!

          Man använder ju tjocka nylonliner som tafs till havsfisket. Vad är det för diameter på en 130LB fluocarbon? Behöver inte veta exakt på ett ungeför duger fint. Jag tänkte att man skulle kanske kunna använda något man redan har hemma. Dvs 1.2mm eller dylikt.
          /D
          1,05mm

          Kommentera


          • #15
            Tafsar i FC

            Kommer snart langre pa Ab. Steath tafsar.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
              Kommer snart langre pa Ab. Steath tafsar.
              Jeg fikk noen av disse, stealth tafsene, i USA, og er jette nöjd!
              Liker dem ikke til WTD ytbeten, men det funka, til nöd, det og:


              Og som ni ser er betet slukt head first, var litt bekymra for tafsen den episoden der, men det var ubegrunnet.
              Knyter mine egne nu, bruker Climax 100#

              Michael
              'dawg, mans best friend!

              Kommentera


              • #17
                Fick ett par från Mike Bromelow på muskysnax. Har inte vågat köra med dem till vanligt gäddfiske ännu. Tror nog de håller och beteslås/lekande är nog bland de bättre man kan få tag på. Dock är tafsen "bara" 34cm exl beteslås/lekande så det känns lite vanskligt.
                http://teammosbricka.blogspot.com/

                TeamMosbricka.se

                Min Fotosida

                Fotobloggen

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Pikopath Visa inlägg
                  Jeg fikk noen av disse, stealth tafsene, i USA, og er jette nöjd!
                  Liker dem ikke til WTD ytbeten, men det funka, til nöd, det og:


                  Og som ni ser er betet slukt head first, var litt bekymra for tafsen den episoden der, men det var ubegrunnet.
                  Knyter mine egne nu, bruker Climax 100#

                  Michael
                  Gillar du Climaxen? Har en fp 80lbs som ligger och väntar

                  FC håller för mycket, det är iaf uppfattningen jag har fått, merparten av fiskarna när man fiskar ett aktivkt spinnfiske skulle man klara upp med en 020lina. Det är ju dock "den" fisken, som kanske är 1 på 10, en på 25 eller kanske 5av5 beroende på fiskeförhållandena som skadar tafsarna. Om man användt en FCtafs till 100muskies ljuger man antingen eller så har man krokat 100av100 utan att tafsen haft ngn form av kontakt med tänderna. Mao skulle man inte ens behövt använda en (så tjock) tafs.

                  Även om Dansken försöker få det att se ut som ett evighetsmaterial hävdar jag att det är och alltid kommer att vara ett förbrukningsmaterial.

                  Jag räknar med att det kommer att gå åt tafsmaterial, för får man ett litet "jack" på FCn, kommer en tand även nästa gång med stor sannolikhet "fastna" även där, inget jag skulle chansa på iaf.
                  Senast ändrad av Flodebanan; 2007-12-10, 19:35.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #19
                    Satan att dem är så korta på attitudebaits, finns de inge längre nu?

                    Kommentera


                    • #20
                      jag kör med 0,90 platil ghost (som dom använder till båtfisket i norge) till jerk och de har fungerat klockrent!
                      man får byta tafs efter ett 10-tal gäddor pga slitage, men de kostar 150kr/40 m så de är de värt tycker jag!
                      MVH Johan
                      TEAM FILC HUNTERS

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 015 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                      13 svar
                      2 925 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                      39 svar
                      3 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      1 008 svar
                      153 720 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Test005
                      av Test005
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 055 svar
                      203 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X