Ursprungligen postat av Kjellberg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
130lbs flurocarbon...
Collapse
X
-
Korta tafsar till gäddfisket är vanskligt då det är alltför lätt att linan ovanför tafsen åker in i gäddmunnen när man vid ett vevstopp tvärställer betet vid fiske med jerkbait. Även vid trollingen är det lätt hänt att de tumlar runt och får in linan i munnen. Men det är klart, kör man konstant invevning och drillar alaskahårt så funkar det nog med korta tafsar. Detta oavsett tafsmtrl. Angående gösmete så håller nog nylonen/fluocarbon men kommer det en gädda så är risken överhängande att det nöts av.
Kommentera
-
Angående 130LB Fluocarbon
Tjena!
Man använder ju tjocka nylonliner som tafs till havsfisket. Vad är det för diameter på en 130LB fluocarbon? Behöver inte veta exakt på ett ungeför duger fint. Jag tänkte att man skulle kanske kunna använda något man redan har hemma. Dvs 1.2mm eller dylikt.
/DStå på dig... annars gör någon annan det!
Kommentera
-
1,05mmUrsprungligen postat av Dabilur Visa inläggTjena!
Man använder ju tjocka nylonliner som tafs till havsfisket. Vad är det för diameter på en 130LB fluocarbon? Behöver inte veta exakt på ett ungeför duger fint. Jag tänkte att man skulle kanske kunna använda något man redan har hemma. Dvs 1.2mm eller dylikt.
/D
Kommentera
-
Jeg fikk noen av disse, stealth tafsene, i USA, og er jette nöjd!Ursprungligen postat av Jenk Visa inläggKommer snart langre pa Ab. Steath tafsar.
Liker dem ikke til WTD ytbeten, men det funka, til nöd, det og:
Og som ni ser er betet slukt head first, var litt bekymra for tafsen den episoden der, men det var ubegrunnet.
Knyter mine egne nu, bruker Climax 100#
Michael'dawg, mans best friend!
Kommentera
-
Gillar du Climaxen? Har en fp 80lbs som ligger och väntarUrsprungligen postat av Pikopath Visa inläggJeg fikk noen av disse, stealth tafsene, i USA, og er jette nöjd!
Liker dem ikke til WTD ytbeten, men det funka, til nöd, det og:
Og som ni ser er betet slukt head first, var litt bekymra for tafsen den episoden der, men det var ubegrunnet.
Knyter mine egne nu, bruker Climax 100#
Michael
FC håller för mycket, det är iaf uppfattningen jag har fått, merparten av fiskarna när man fiskar ett aktivkt spinnfiske skulle man klara upp med en 020lina. Det är ju dock "den" fisken, som kanske är 1 på 10, en på 25 eller kanske 5av5 beroende på fiskeförhållandena som skadar tafsarna. Om man användt en FCtafs till 100muskies ljuger man antingen eller så har man krokat 100av100 utan att tafsen haft ngn form av kontakt med tänderna. Mao skulle man inte ens behövt använda en (så tjock) tafs.
Även om Dansken försöker få det att se ut som ett evighetsmaterial hävdar jag att det är och alltid kommer att vara ett förbrukningsmaterial.
Jag räknar med att det kommer att gå åt tafsmaterial, för får man ett litet "jack" på FCn, kommer en tand även nästa gång med stor sannolikhet "fastna" även där, inget jag skulle chansa på iaf.Senast ändrad av Flodebanan; 2007-12-10, 19:35.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 015 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 925 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 282 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 008 svar
153 720 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Test005
2026-06-05, 09:13
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
203 316 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
Kommentera