Strike Giant till Zalt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strike Giant till Zalt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strike Giant till Zalt?

Sitter och klurar på spököp. Vill ha ett längre spinnspö (runt 8 fot) till stora Zaltarna, mjukbeten, bucktails osv, you know the drill.

BFT, Strike Giant 8,6 -150gr har poppat upp i sammanhanget. Undrar nu om man kommer ha någon framgång med det på så pass, i sammanhanget, små beten som stora Zalt som ju börjar på 60g. Nån som har ett sånt och vill uttala sig?

Andra konkurrenter är Lundgrens Chopper (-120g) men även deras Helldawg och Shadow 74 men åtminstone de två sista tror jag inte att man bör bry sig om att kasta Zaltar med.

Zalts Solö borde ju dessutom vara en utmanare, det kan man ju dessutom få lite billigare. Vill man gå ner ännu mer kan man ju försöka hitta Fladens warbird i nån reaback på ÖB, annars verkar det normaldyrt med de specifikationerna jag vill åt.

Många snackar om Edgespöna i sammanhanget men jag tycker att de är lite för dyra.

Nån som har fler bra tips? Budgeten är max 1500.

Skitfiske!
    Är det blåål eller vralåk?

Jag kör med ett Strike Pro 7,6' -150g. Det är ett ruskigt skönt spö, som jag använder till större vobblers, mjukbeten och även jerkbaits. Det skulle jag satsa på, utan tvekan.
    Annars verkar Solö vara ett bra alternativ. Eller Berkleys Signa Pike.

Edit: Strike Giant tycker jag känns för svampigt.

Kommentera

Kör med ett Strike Giant 8.6"

Gillar det skarpt, men det har inte riktigt ryggrad å kasta BD Magnum, Swamp Donkee mm...så ska du fiska sådana drag må du gå upp ännu ett snäpp!

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
        Sitter och klurar på spököp. Vill ha ett längre spinnspö (runt 8 fot) till stora Zaltarna, mjukbeten, bucktails osv, you know the drill.

BFT, Strike Giant 8,6 -150gr har poppat upp i sammanhanget. Undrar nu om man kommer ha någon framgång med det på så pass, i sammanhanget, små beten som stora Zalt som ju börjar på 60g. Nån som har ett sånt och vill uttala sig?

Andra konkurrenter är Lundgrens Chopper (-120g) men även deras Helldawg och Shadow 74 men åtminstone de två sista tror jag inte att man bör bry sig om att kasta Zaltar med.

Zalts Solö borde ju dessutom vara en utmanare, det kan man ju dessutom få lite billigare. Vill man gå ner ännu mer kan man ju försöka hitta Fladens warbird i nån reaback på ÖB, annars verkar det normaldyrt med de specifikationerna jag vill åt.

Många snackar om Edgespöna i sammanhanget men jag tycker att de är lite för dyra.

Skitfiske!
        Tjena.

Kan bara säga att jag är grymt nöjd med mitt Chopper!
        Spöt har ett brett register och jag har fiskat med allt från skeddrag upp till bulldawg och det fungerar riktigt bra!

Stora Zalt fiskade jag med för ngn månad sen och du kan dänga iväg dom riktigt långt!

Fast o andra sidan har jag hört talas om en del som inte gillar Choppern men jag trivs riktigt bra med det.

Edit: Regular Bulldawg då. Väger betena en bit över 100g så tycker jag nog att spöt "viker" sig lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg

Skitfiske!
          Med Chopper får du långa å säkra kast ja tycker det funkar kanon från 40 gram å uppåt . Det andra Rst spöt tycker ja verkar för påkigt de ska ju va lite kul också .
          Dam har ett spö för 700 tror ja kolla in här .

Det tror ja är rätt okej dom brukar göra bra grejer.

/Fredrik

Kommentera

För beten som stora Zalten tycker jag strike pro contest 7,6" är riktigt skönt. Jag hade ett men klämde det i bildörren. Kör man mer med tyngre beten såssom bulldwag magnum så tycker jag St.croix och Lamiglas är ett bättre val med kastvikter uppåt 220gram.

Kommentera

Skulle rekommendera dig att titta på Broman o Dell popper spö helt suveränt till stora Zaltar/Westinar spöt är för haspelrulle men har bra action,bra känsla ett riktigt bra spö helt enkelt.

BROMANoDELL Spinning rods.
              Beta Series 7,3’ 20-120g, Popper

Color: deep shiny red or grey
              Blank: Graphite
              Sections: Two
              Action: Hevey
              Guides: T-Ring
              Reel seat: graphit
              Handle: Super cork/EVA

Kommentera

David Lundqvist designade ett toppspö åt ABU. Berkleys Signa Pike. Spinnmodellen är på 8 fot. Lätt, kastvänligt med lite tjockare kork. Kastvikt 40-100 gram.
                Beten upp till 120 gram fixar det lätt.
                Kanon att drilla fisk. Kanonnöjd !!! Pris under 1500:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inlägg
                  David Lundqvist designade ett toppspö åt ABU. Berkleys Signa Pike. Spinnmodellen är på 8 fot. Lätt, kastvänligt med lite tjockare kork. Kastvikt 40-100 gram.
                  Beten upp till 120 gram fixar det lätt.
                  Kanon att drilla fisk. Kanonnöjd !!! Pris under 1500:-
                  har 8,6an men har kännt på lundqvistarns,, kan bara rekomendera 8,6an

Kommentera

Har du prövat att kasta Zaltar med den?
                    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 790 visningar