Är det någon risk att tafsen går vid kast eller drillning om den är böjd och krokig efter att man fått några fiskar, eller är det bara ett estetiskt problem? Nu menar jag framförallt vanliga mjuka tafsar för vanligt spinnfiske.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Böjda, krokiga tafsar
Collapse
X
-
Böjda, krokiga tafsar
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Hej Petey 21; Vid fiske är det ofta av missöden och misstag man lär sig! Visst finns det stor risk att gäddtafsar går av om de blivit veckade eller skrynklade, speciellt om tafsen använts under längre tid eller blivit lite skadad.Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggÄr det någon risk att tafsen går vid kast eller drillning om den är böjd och krokig efter att man fått några fiskar, eller är det bara ett estetiskt problem? Nu menar jag framförallt vanliga mjuka tafsar för vanligt spinnfiske.
Själv köper jag ytterst sällan färdiga tafsar, eftersom jag inte alltid litar på lindningarna hos köpetafsar. Jag gör mina egna tafsar av Berkleys nylonöverdragen wire. Till wiren använder jag hylsor, lekande och DuaLoc eller Crossloc hakar i olika storlekar och brottstyrkor. Mina hemmagjorda tafsar är 25 - 30 cm långa för vanligt spinnfiske och 40 - 50 cm långa för trolling. Jag har tafsar i klasserna 20 lb, 30 lb, 45 lb, 60 lb och 80 lb. En mycket viktig detalj är att inte nypa åt wirehylsorna för hårt. Jag går alltid tre gånger igenom hylsan med wiren för att få en liten ögla som wirelås på tafsens insida. Då behöver jag inte nypa åt hylsan så hårt med wiretången. När "Den Stora" sitter på då gäller det att alla grejor håller.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
-
När det gäller Fox Easy Twist och Drennan Seven Strand så tillverkar jag mina egna tafsar av dessa material, och såvida ett veck inte är mer än 90 grader på vajerna eller vajern är uppenbart skadad så fiskar jag med dem ändå. Vid provdragning av veckade tafsar har jag inte lyckats dra av dem iaf, och då drar jag bra mycket hårdare än vad en gädda klarar av.
Jag undviker rörlås då risken att man klämmer lite för hårt eller att hylsan i sig skapar en punkt där vajern kan böjas och skadas trots allt finns. Därför twistar jag alltid mina tafsar, eller i de fall jag använder mjukare tafsmaterial så knyter jag.
Har alltid haft problem med att tafsar med rörlås går av ibland, köpes och hemtillverkade.
Kommentera
-
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
Jag gör mina tafsar själv efter OF:s recept och vid minsta kink, veck osv så kaserar jag dom, vill inte mista mitt livs fisk pga snålhet/dumhet.
Jag inbillar mig också att en krokig tafs påverkar gången på draget.
//C
Kommentera
-
Hej Captain Lovestar; Jag misstänker att du klämt åt wirehylsan för hårt och skadat den med wiretången om du haft problem med wirebrott vid hylsan. Innan jag började med att gå igenom hylsan med wiren tre gånger röck jag av wiren några gånger vid kraftiga, snabba mothugg, men det var på 1960-talet. Sedan dess har jag fångat drygt 25.000 gäddor på beten förbundna till egentillverkade tafsar utan problem vid vare sig mothugg eller drillning. Därför kvarstår mitt råd.Dra wiren igenom hylsan tre gånger så att en ögla (ett wirelås) bildas på insidan av tafsen. Och nyp inte åt hylsan hårdare än att den kläms ihop runt wirarna innanför. Fox Easy Twist och Drennan Seven Strand har jag också testat. Drennan Seven Strand använder jag emellanåt i 28 lbs klass vid jigfiske efter gös och abborre i vatten där det är gott om gädda, men Fox Easy Twist har jag inte haft något förtroende för.Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inläggNär det gäller Fox Easy Twist och Drennan Seven Strand så tillverkar jag mina egna tafsar av dessa material, och såvida ett veck inte är mer än 90 grader på vajerna eller vajern är uppenbart skadad så fiskar jag med dem ändå. Vid provdragning av veckade tafsar har jag inte lyckats dra av dem iaf, och då drar jag bra mycket hårdare än vad en gädda klarar av.
Jag undviker rörlås då risken att man klämmer lite för hårt eller att hylsan i sig skapar en punkt där vajern kan böjas och skadas trots allt finns. Därför twistar jag alltid mina tafsar, eller i de fall jag använder mjukare tafsmaterial så knyter jag.
Har alltid haft problem med att tafsar med rörlås går av ibland, köpes och hemtillverkade.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Alex; Det dyker då och då upp nya tafsmaterial på sportfiskemässorna världen över. Knytbara och samtidigt hållbara titantafsar har jag ännu inte fiskat med. Däremot har jag vid flera tillfällen själv upplevt och även läst att dessa mjuka, knytbara titantafsar brukar gå sönder i knuten eller vid vikningen över lekandet. Det finns även franska, gråbruna, mjuka tafsar med ilindade titantråder som jag hittade för ett antal år sedan på EFTTEX sportfiskemässor i Amsterdam, Holland och Lyon i Frankrike. Dessa franska tafsar har jag använt några gånger vid gäddfiske, men de föll inte mig i smaken eftersom de blir alltför grova och klumpiga för att komma upp i brottstyrka i klass med dagens flätlinor av spectra och dyneema. Enligt min uppfattning bör tafsen vara så tunn som möjligt och gärna betydligt starkare än den lina man fiskar med. Är tafsen samtidigt svår att se för fisken är detta en klar fördel. Därför använder jag än idag Berkley Steelon Nylon Coated Bright Wire, mjuk nylonöverdragen wire som tafsmaterial. Var och en blir salig på sin tro.Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggKör du med mjuk knytbar titantafs så slipper du det.
Go for the Big Ones Alex!
Old Firehand
Kommentera
-
Om du kör med typ Boa eller motsvarnde så kan du nog räkna med att den pajar . Beror väll på hur tjock den är ja har kastat av 20 Pounds Pike Wire för att den va krokig .Å likaså med 60 Ibs Boa . Men vanlig nylonöverdragen vajer tror ja inte är lika känslig men tanke på hur dyra beten man har så är det ju dumt å chansa.Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggÄr det någon risk att tafsen går vid kast eller drillning om den är böjd och krokig efter att man fått några fiskar, eller är det bara ett estetiskt problem? Nu menar jag framförallt vanliga mjuka tafsar för vanligt spinnfiske.
/Fredrik
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 056 visningar