dags för ny lina! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dags för ny lina!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dags för ny lina!

tjena

blev så j***a besviken på min lina jag har till jerkbaiten den här helgen. sumpade 2 av mina bästa drag i bottennapp och linan går av när jag drag pyttepyttelite. det var fan larvigt lite den tålde!
    så nu är jag ute efter en urstarklina som man drar krokarna raka före linan går av (om det nu finns... men typ) så jag slipper sumpa typ 2 drag i veckan
    prioriteringsordning: 1 stark som faen, 2 inte fransa sig/slitaas så lätt, 3 ska inte suga så mycket vatten helst.
    har läst lite andra trådar om linor, och får ut typ att valet står mellan stren superbraid, cortland spectron eler masterbraid och fireline xds?
    så vänligen hjälp mig välja rätt lina

//Roosen

ps. ni som säger "använd sökfunktionen" gud vad söta ni är hihi
    Senast ändrad av Roosen; 2008-04-06, 22:29.

Ursprungligen postat av Roosen Visa inlägg
    tjena

blev så j***a besviken på min lina jag har till jerkbaiten den här helgen. sumpade 2 av mina bästa drag i bottennapp och linan går av när jag drag pyttepyttelite. det var fan larvigt lite den tålde!
    så nu är jag ute efter en urstarklina som man drar krokarna raka före linan går av (om det nu finns... men typ) så jag slipper sumpa typ 2 drag i veckan
    prioriteringsordning: 1 stark som faen, 2 inte fransa sig/slitaas så lätt, 3 ska inte suga så mycket vatten helst.
    har läst lite andra trådar om linor, och får ut typ att valet står mellan stren superbraid, cortland spectron eler masterbraid och fireline xds?

//Roosen

Fastnar du i stockar så spelar det nog ingen roll vad du har för lina. Stockar är vanligare än Gös i våran klubbsjö Norrviken.
    Sen är flätlina väldigt känslig för nötninng om det är mycket sten på plasten.
    Ja kör med Power pro 0,32 på min Jerkrulle . På min spinnrulle 6600cl rocket kör ja med Tuf line 0,41 den har ja aldrig lyckas dra av den är fet . Den är väldigt prisvärd .

Lite väll Tjock för 5000 rulle då tjockare linor blir mjukare .

I norge har ja kört med Finspraid 0,35 från Wiggler den är bra ja änn så länge bara lyckas dra av Nylon tafsen 0,90 före flätlinan vid bottennapp .

Den är riktigt bra också.

/Fredrik

Kommentera

Hade jag varit i det läget att jag skulle byta lina så skulle jag testa något nytt på marknaden! Strike Wire Extreme verkar bra, det är ett par här på forumet som testat den och alla verkar tycka den e grym! Ha inte testat den själv men kommer göra det!

Jag kör både Stren och Power Pro och är nöjd med båda! Deta starkaste som finns är ju spiderwire stealth men den är inte så följsam!

Aja lycka till i djungeln!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Får man fråga vilken lina och dimension du använt?
        Kollat spöringarna så du inte har ngt slitage?

Power Pro och Cortland kring 0,36 för jerk och 0,28 för spinn har aldrig ställt till problem för mig...
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Anvænd Power Pro 0,36, så blir du nøjd!
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

ja okej det kanske inte var stock varje gång jag drog i botten för det skulle ju konstigt, men vasstrå sten osv var det nog några gånger.
            jag hade strikewire 0,32 innan och den var inte vidare sliten. spöringarna är helt sjyssta, inga hack eller nått som kan slita.
            hur är firelines xds annars då? den ska ju palla 54 kilo vid 0,41 lina... nån som provat och upplever att dom måtten är korrekta?
            hittils leder väl tuflinen pga priset, men jag vill ha den bästa, även om den kostar 350 kr för det känns det värt om jag får behålla mina drag längre

Kommentera

Jag kör spiderwire stealth och den är hur stark som helst. Riktigt bar lina. Men skulle jag köpa ny idag skulle jag köpa cortland eftersom alla verkar vara helnöjda med den, och det är kul att testa något nytt. Men annars kan jag som sagt rekomendera Spiderwire stealth
              Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Ursprungligen postat av Roosen Visa inlägg
                tjena

//Roosen

Hej Roosen; Jag har använd PowerPro 0,41 mm till jerkbaitfiske och havsfiske sedan 1997. Den är som ny urstark eller egentligen ännu starkare! Du kan bogsera båten med den. Dock har PowerPro liksom samtliga andra linor nackdelen att försvagas där den blir lite nött eller skadad. Det innebär att om PowerPro spectralinan håller 40 kiloponds dragstyrka som ny och oanvänd kan den efter några hundra kast ha gått ner till 5 - 10 kiloponds dragstyrka i knuten vid lekandet. Mitt råd är att kapa bort en halvmeter före varje fisketur och knyta ny knut. Har du haft bottennapp bör du givetvis knyta om knuten före nästa kast. Tag också för vana att kolla linan några meter närmast tafsen. Flätlina är kanske inte samma färskvara som vanlig homogen nylonlina, men bör dock ersättas med ny lina inför varje ny fiskesäsong. Du har ju lärt dig läxan genom att sumpa dina "två bästa drag" vid bottennapp!
                Save the Big Ones for me!
                Old Firehand

Kommentera

tänkte bara säga att det blev Tufline xp 0,41, tror på den och den fanns tillgänglig till ett bra pris

Kommentera

jag skulle rekomendera spiderwire 0,30

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 783 visningar
                    0 gillar