Jiggar till Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggar till Gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

relax i typ 15 cm, sandra både 16 cm och supersandra. michels största shad (billig och försedd med ögon), action plastics super goober 8". jäkligt kreativt och effektivt fiske. kul att experimentera med tyngd på jiggskallar, krokuppsättning mm mm. en supersandra helt utan jiggskalle alls blir jäääkligt effektiv på grundare vatten. ett skojigt plus är att man lätt kan se om stöten man kände var botten eller fisk - åtminstone innan jiggen blir söndertuggad

Kommentera

Att fiska med jigg utan tyngd är kul. Provade första gången igår.

Eftersom viken jag fiskar i är stor och grund så hade jag tänkt prova en sådan där zonker men jag fick inte tag i någon. Jag ville ha något som jag kan fiska lååångsamt, utan att den drar med sig en massa bottenvegetation i varje kast, så jag köpte ett par jiggkrokar utan huvud och trädde på några färgglada kroppar.. Visst snurrar jiggen ordentligt men i gengäld kan man göra långa, täta, spinnstopp utan problem. Precis som vid jerkning så ser man ofta huggen på linan och på spötoppen just vid spinnstoppen. Jag körde inte med någon extra upphängare så det tog ibland gäddan flera försök innan den blev krokad vilket ökar spänningen ytterligare.

Att gäddorna var på hugget bidrog till det lyckade premiärfisket. Jag och dottern drog 12st med 6,2 på topp, och vi låg i princip på samma ställe hela tiden. Och alla togs med ovanämnda metod.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
        Att fiska med jigg utan tyngd är kul. Provade första gången igår.

Eftersom viken jag fiskar i är stor och grund så hade jag tänkt prova en sådan där zonker men jag fick inte tag i någon. Jag ville ha något som jag kan fiska lååångsamt, utan att den drar med sig en massa bottenvegetation i varje kast, så jag köpte ett par jiggkrokar utan huvud och trädde på några färgglada kroppar.. Visst snurrar jiggen ordentligt men i gengäld kan man göra långa, täta, spinnstopp utan problem. Precis som vid jerkning så ser man ofta huggen på linan och på spötoppen just vid spinnstoppen. Jag körde inte med någon extra upphängare så det tog ibland gäddan flera försök innan den blev krokad vilket ökar spänningen ytterligare.

Att gäddorna var på hugget bidrog till det lyckade premiärfisket. Jag och dottern drog 12st med 6,2 på topp, och vi låg i princip på samma ställe hela tiden. Och alla togs med ovanämnda metod.

Kul!
        Hur såg det ut med is?
        Jag planerar att plumsa i båten i Hampetorp och ta mig lite åt ditt håll inte riktogt ända fram till "din" vik men nästan, om man kommer fram vill säga.
        Glad Påsk!!
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Inte ett isflak i sikte. Inte ens i den lilla vik där båten ligger.. Jag samlar mig för en tur idag också.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
            Inte ett isflak i sikte. Inte ens i den lilla vik där båten ligger.. Jag samlar mig för en tur idag också.
            Härligt!

Jag satt och tittade lite på sjökortet och innanför Kalvholmen såg intressant ut, fiskat där? Mellan Ramnäset och N Rösko ser det också "vårgäddigt" ut.
            Jag ska ut på måndag, troligtvis i området runt
            Lebacksviken, Mesaren och Hjälmarsholm.
            Skitfiske då!!
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

?? var kan man köpa super sandra,, har letat lite men inte hittat,,,

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                ?? var kan man köpa super sandra,, har letat lite men inte hittat,,,

Kommentera

När mina döttrar inte kan låta spöna vara ifred då vi trollar brukar jag låta dem välja en jigg och sätta på denna på ett spö i förhoppning att de inte fastnar lika lätt då de ideligen vevar in och släpper ut. (Tjejerna är två och fyra, det är så många krokar på en flytwobbler som ideligen dras in i båten och viftas runt).

De brukar då kombinera ihop det som i småflickors ögon antagligen är det vackraste som finns. Cereserrosa fiskliknande jigghuvud med påklistrade holografiska ögon (som ser ut som diamanter enligt Sigrid) till detta huvud brukar de välja en fiskliknande gulvit jiggkropp med en massa guldflakes i (jag tror att valet är baserat på mängden guldflakes).
                  Denna kombination gör nästan ont i ögonen av all kontrast. (Vi fiskar mest i väldigt klara vatten) Men den har tagit väldigt mycket gäddor mellan 1,5-2,5 kg.
                  Inga riktigt små men heller inga stora.

Hej, Tok-Torsten
                  Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 191 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13