Flytande vs Sjunkande - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytande vs Sjunkande

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytande vs Sjunkande

Jag har alltid undrat när man ska använda flytande respektiva sjunkande wobbler?
    Själv använder jag mig av framförallt flytande wobbler av modell; Zalt, Bomber 15A o Hi-Lo.
    Jag fiskar och kastar väldigt mycket ifrån land med dessa, både i insjöar samt i strömmen i Norrköping och blir då inte så djupt
    Men när jag befinner mig på sommarstället i Malexander kör jag mestadels efter båt och då blir det mellan 3-10m djup.
    Är i huvudsak ute efter lite större gäddor men även intresserad av Gös o Öring/HÖ

Undrar då om det är rätt val av mig att enbart köra flytande eller om något av mina fiskesätt skulle fungera bättre med sjunkade eller kanske t.o.m. Zalt Svävande.
    Samt fördel resp. nackdel med sjunkande och flytande.

Undrar sen även om denna wobbler är vettig att köpa:
    Mieko Nor-Jossa 125SU

Flera frågor i en och samma men är vädligt tacksam för hjälp.
    Har frågat i fiskebutiker men inte fått något vettigt svar, antagligen då bara försöker sälja något dyrt som alltid övervinner allt.

//PD
    Senast ändrad av MrDala; 2008-06-26, 20:09.

Det är ju lite individuellt men så här resonerar iaf jag:
    När det är fråga om fiske på 0-4 och jag vill att wobblern ska dyka ner men inte fastna i botten kör jag med flytande som dyker lagom djup då dessa flyter upp vid spinnstopp och jag kan få dem att liksom studsa mot botten vid intagning men kan få den att flyta över en sten eller annat hinder genom spinnstopp och försiktigt drag i linan.

För djupare fiske använder jag gärna sjunkande med olika sjunktakt då det fisket för mig sker från båt och ofta vid grynnor och djupbranter, där jag vil kunna följa botten genom att låta wobblern sjunka gradvis genom spinnstopp och på så sätt fiska mig ner på djupet längs branten men ändå följa botten.
    Skulle jag fastna så är det oftast enkelt att åka fram med båten och dra loss wobblern åt motsatta hållet, något som inte funkar vid landfiske.

Finns säkert många andra förklaringar som kommer vartefter

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Det är ju lite individuellt men så här resonerar iaf jag:
      När det är fråga om fiske på 0-4 och jag vill att wobblern ska dyka ner men inte fastna i botten kör jag med flytande som dyker lagom djup då dessa flyter upp vid spinnstopp och jag kan få dem att liksom studsa mot botten vid intagning men kan få den att flyta över en sten eller annat hinder genom spinnstopp och försiktigt drag i linan.
      Okej, det är ju iofs smart.
      Men jag tycker inte de går så bra med flytande, kan ju iofs bero på andra saker också men trodde de kanske kunde va att de inte kommer ner tillräckligt men kanske vevar in för långsamt.
      Kanske man ska göra som du skriver med lite spinnstopp och kan då dra in snabbare.
      Anledningen är att de e mest mindre kring 1-2kg som hugger på mina wobbler.

Men wobbler kanske inte är rätt i strömt vatten, kanske man ska ta lite större skeddar istället.

//PD

Kommentera

Men om du vill ha gös så är det nog bäst med sjunkande... På sommarn i alla fall.
        http://teamhajmat.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDala Visa inlägg
          Okej, det är ju iofs smart.
          Men jag tycker inte de går så bra med flytande, kan ju iofs bero på andra saker också men trodde de kanske kunde va att de inte kommer ner tillräckligt men kanske vevar in för långsamt.
          Kanske man ska göra som du skriver med lite spinnstopp och kan då dra in snabbare.
          Anledningen är att de e mest mindre kring 1-2kg som hugger på mina wobbler.

Men wobbler kanske inte är rätt i strömt vatten, kanske man ska ta lite större skeddar istället.

//PD
          Det finns ju många olika djupgående flytwobbler, vissa kommer ner till 5-6m andra max 0,5-1m så välj modeller som täcker de djup Du har i dina vatten.

Snabb invevning ger snabb dykning till maxdjup, sen spinnstopp så flyter den upp en bit och sen snabb invevning igen för nytt dyk osv, då går den längs botten eller i det djupområde Du vill beroende på vilken wobbler Du väljer, och liksom "sågar" sig fram genom vattnet.

Skedar i strömmande vatten är aldrig fel men wobbler lär funka bra det med, prova gärna några med lite ettrig gång det blir väldigt livligt rörelsemönster på dessa i strömvatten som brukar kunna reta tröga firrar till hugg.

Får Du mest mindre gäddor så prova att gå upp i storlek på wobblerna om spöt klarar tyngre beten, gäddor är som människor lata, och tar gärna en större mumsbit när dem ändå anstränger sig och större gäddor brukar föredra lite size innan dem ska besvära sig med att slå till

Dock ingen regel utan undantag och stora gäddor hugger ibland på minibeten som 5gr jiggar och smågäddor hugger på magnumwobbler som är nästan lika stora som dem själva

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Det finns ju många olika djupgående flytwobbler, vissa kommer ner till 5-6m andra max 0,5-1m så välj modeller som täcker de djup Du har i dina vatten.

Snabb invevning ger snabb dykning till maxdjup, sen spinnstopp så flyter den upp en bit och sen snabb invevning igen för nytt dyk osv, då går den längs botten eller i det djupområde Du vill beroende på vilken wobbler Du väljer, och liksom "sågar" sig fram genom vattnet.:
            Då förstår jag. Får prova att köpa en till sjunkande Zalt 19 eller bomber och testa hur det går med det.
            Kör idag med Zalt 19 flytande och bomber 15A i både mellan och long men flytande så storleken är det inget fel på

Men i och med att jag dragit in lite lagom så är det klart att den då inte går ner så djupt ska även testa det att dra in snabbare med ett par stopp, Tack för det tipset.

Kommentera

Beror också lite på hur botten ser ut, är det mycket skräp man kan fastna i kan man köra med ett pasternostertackel, dvs ett trevägslekande och en tyngd knuten i en svagare lina så att man fastnar bara med tyngden och fiska med en
              flytande wobbler precis över botten, då får du ner den djupt.
              Finns en wobbler ifrån Halco www.halcotackle.com som är flytande och flyter snett bakåt, perfekt om man fastnar ofta i botten, bara ge frilina så lossnar den oftast.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 759 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13