Hjälp med Havsörings spö!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Havsörings spö!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då var det som jag trodde den andra series one spöna är det som gäller hatar när hantaget ser ut som det gör på de andra skitfult imho.
    Håller med UT om kastvikten på spöt men med 20g+ är det skönaste jag har dängt fisk med i den klassen. Vet du nått UT när de ska få de där spöt klart?
    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
      Då var det som jag trodde den andra series one spöna är det som gäller hatar när hantaget ser ut som det gör på de andra skitfult imho.
      Håller med UT om kastvikten på spöt men med 20g+ är det skönaste jag har dängt fisk med i den klassen. Vet du nått UT när de ska få de där spöt klart?
      Går det som tänkt med prototypen brukar det återstå en rad små justeringar, och då finns det nog ett spö framme till senhösten. Men om prototypen råkar bli ett stolpskott så måste det städas, leverantören måste mjuklandas och övertalas om nya friska tag osv och då tar det nog ett halvår till. Det är många parametrar som skall stämma, men låt oss se positivt på projektet. Det kommer i vilket fall att bli bra till sist.
      www.utreel.com

Kommentera

Har kört med sjösländan förut men i år köpte jag Shimanos Speedmaster 9 fot 10-30g.
        WOW säger jag bara!

Kommentera

Håller med UT. Ett Fenwick Iron 11" med en trimmad multi tycker jag kastar bra ner till 15 gr, från 20 gr & upp till 30 kastar det sjukt bra. Bra alternativ är ett Fenwick Silver Wing 9" 8-28 gr.
          Har man gott om € så kan jag värmt rekommendera ett Guide Line multi spö. Är ett spö som man kan lita på. Kör bara med trimmade rullar. Med bete från 8 & upp till 15 kör jag 5000 storlek. Tycker att storleken på rulle är bäst med 5000 för lättare fiske. Tyngre fisket kör jag 6000.
          Mvh Peter

Kommentera

någon som har testat shimano beastmaster 15-40 gram 10fot? tycker att det verkar hyfsat iaf!

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
              Går det som tänkt med prototypen brukar det återstå en rad små justeringar, och då finns det nog ett spö framme till senhösten. Men om prototypen råkar bli ett stolpskott så måste det städas, leverantören måste mjuklandas och övertalas om nya friska tag osv och då tar det nog ett halvår till. Det är många parametrar som skall stämma, men låt oss se positivt på projektet. Det kommer i vilket fall att bli bra till sist.
              Hej UT

Vet du hur det går med detta spö. Jag är sugen på ett HÖ-spö och tittat på Impuls men vill nog ha ett längre... och lite styvare.

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

RST Impuls 7- 28g i längden 9´6 ft finns hos Lundgrens, och det är ett riktigt bra spö för vad man betalar.

Om man är sugen på ett längre spö och kan tänka sig att lägga en lusentapp till är Guideline LPXe 11 ft 20-45g helt outstanding, både när det gäller kastegenskaper och förmåga att hantera bångstyrig fisk. Men det skulle klasats 12 - 35g. Den lite grövre 11 fotaren i LPXe serien håller samma höga klass den med, och är riktigt bra med beten 15 - 50g.
                www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
                  Precis vad jag tänkt ang hovningen att 12.6 fot blir kanske lite klurigt.

Har kikat på Series one spöna, dom gillar jag....förutom screw down rullfästet! har haft det på andra spö som gått sönder, men det har kanske blitt bättre?
                  Har ett 13-fots guideline haspel, jo, problem vid håvning, man får hellre dra fisken upp på land om man är själv, sen har långa spön oftast små öglor, isar igen under vintern.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Men hur gick det med det nya spöt som Lundgrens skulle ta fram?

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Jag måste slå ett slag för Fenwicks IronFeather II 8-32gr. 10fot, haspel. Jag är helt ubernöjd med detta spö.
                      En formidabel kastkanon, med riktigt fin känsla och är underbart att drilla på. Mjukt och känsligt men har ändå ordentligt med ryggrad för att säkert kunna kroka och landa drömfisken.
                      Tyvärr kommer detta till ett pris. Listpris ut är runt 3000:- men det går att hitta betydligt billigare. Jag fyndade mitt för 1500:-

Jag har hört andra här på forumet som tycker att spöt stångar lite väl mycket, vilket jag inte alls kan förstå. Jag har hittat mitt drömspö!
                      Senast ändrad av Wiz; 2009-05-06, 10:20. Anledning: lade till "Haspel"
                      En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
                      http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 806 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist