Esox Lucius Slow Sink - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox Lucius Slow Sink

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Esox Lucius Slow Sink

Har ett litet I-landsproblem...
    Har ganska nyligen hittat en ny favorit bland jerkbeten, Esox Lucius Slow Sink heter den. Betet är grymt på många sätt och vis, bland annat så har det en finish som inte är av denna värld och en gång som enligt mig ( en gammal buster fantast) är helt överlägsen. Gången ser helt sjukt lockande ut, och det är precis så som jag tänker mig att en skadad flyende fisk skulle bete sig. Och gäddorna är som galna i den dessutom....

Så vad är då problemet??? Jo, jag tycker jag bommar för många hugg...
    Var ute en tur senast igår och betet var helt överlägset i båten jag fiskade i men jag tror jag bommade sex klara hugg, vilket aldrig händer annars. Är det sommar temperaturen eller betet tror ni?

Någon som har någon erfarenheter att dela med sig av?

Är det "riktiga" hugg eller är gäddorna bara framme och stöter i betet med stängd mun? Ibland så brukar man ju få en del slackhugg där man tappar kontakten med betet men inget sitter där när man gör mothugg. Oftast så är ju gäddorna kanske inte 100% på hugget då. Har man tur så kan man ju lyckas kroka någon ändå men oftast inte.

Annars så får man ju kontrollera att krokarna på betet är lämpliga, de skall ju vara lite bredare än själva betet om det ligger ner på sidan för att gäddan lättare skall fastna.

Det verkar som att jag själv kommer att få prova det betet snart, det är ju med några stycken som förstapris i tävlingen om XL Tackle Station som avslutas om några timmar och jag ligger ju rätt bra till där.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Testat att förlänga med en extra fjärderring, alternativt byta till nyare och/eller större krokar ?

mvh /
      [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Med vissa beten så missar man fler hugg än med andra, så är det bara.. Det kan vara betets form eller storlek som gör att man missar, men testa som sagt med att hänga på någon extra fjäderring, eller byt krokar..

Kommentera

Jag vet en som hade samma problem med sin Big Bandit tills han fick tipset att hänga på en ny fjäderring. Då gick det bättre. Har det inte med de att göra så träna på ett bättre mothugg.

Kommentera

Jag ( som iofs har jerkat i tre dagar nu ) tycker att gången ser lite knepig ut :P Har väl antagligen sett för många busterfilmer:P Hur går ditt när du jerkar?

Kommentera

Nu har det gått en månad och jag har nött ordentligt med detta bete. Vet inte om det har med att jag ändrat något i tekniken eller om gäddorna var lite sega när jag skrev denna tråd. Men utan att sätta dit extra fjäderring så sitter mothuggen nu som dom skall.

Angående gången så liknar den verkligen inte buster, men det gillar jag. Om man kör den snabbt så tycker jag den får en riktigt attraktiv gång och jag får iaf betydligt mer fisk på esox jerken nu än på bustern. Men det är väl som med allting nytt antar jag, det tar sig lite tid att lära sig.

Kommentera

Måste fiska mer med esoxen. Helt klart. Den har som du nämner en sjukt grym gång.

Kommentera

är det den som du hittade?

Kommentera

oj jag skrev vist till fel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar