Jag kör med st:croix premier 6,6fot upp till 3oz. Jag tycker spöet passar perfekt till beten mellan 70 upp till ca 130 gram, det beror lite på gången på betet. Det går utan problem att fiska tyngre beten men när man går över 130 gram försvinner lite av känslan och kraften i spöet tycker jag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket St Croix ska man välja?!
Collapse
X
-
Hej Neo; Kan du inte tejpa jerkspöt runt holken eller skarven?Ursprungligen postat av NEO Visa inläggEnda nackdelen jag kan komma på med delade spön är väl att de kan vrida sig lite ibland.
Har man bara rätt teknik så funkar längre spön alldeles utmärkt. Det spöt skulle nog vara grymt till BD iaf.
Vid laxflugfiske brukar jag själv tejpa över skarvarna med eltejp för att spödelarna inte ska vrida sig eller glida isär. Det är ett gammalt knep som används av många laxflugfiskare både i Norge och Sverige. Nackdelen är att det blir lite kladdigt efter tejpen när man lindar av den, men det är bättre att eltejpa än att få ett holkskadat laxspö eller en förlorad lax.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-14, 20:09.
Kommentera
-
NEO
Nu fiskar jag inte med något delbart jerkspö, men du har givetvis helt rätt, har man problem med att spöt släpper i delningen är eltejp ett bra tips.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Neo; Kan du inte tejpa jerkspöt runt holken eller skarven?
Vid laxflugfiske brukar jag själv tejpa över skarvarna med eltejp för att spödelarna inte ska vrida sig eller glida isär. Det är ett gammalt knep som används av många laxflugfiskare både i Norge och Sverige. Nackdelen är att det blir lite kladdigt efter tejpen när man lindar av den, men det är bättre att eltejpa än att fä ett holkskadat laxspö eller en förlorad lax.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Jag har tre St. Croix-spön: två st tvådelade sjufotare, 3- resp 6 oz och en sexfotare upp till 5 oz ( och en helvetes massa mer) som tyvärr inte görs längre. De är alla mycket trevliga spön och jag har aldrig haft några holkproblem med de tvådelade. Det enda man möjligen kunde önska var ett aningens längre bakre handtag på sjufotarna (exakt samma handtag på alla tre). Premier är serien btw
Kommentera
-
Hej Larsch; Det är inte svårt att förlänga bakhandtaget med 10 - 30 cm. Det kan de flesta spöbyggare här på FiskeSnack troligtvis hjälpa dig med!Ursprungligen postat av Larsch Visa inläggJag har tre St. Croix-spön: två st tvådelade sjufotare, 3- resp 6 oz och en sexfotare upp till 5 oz ( och en helvetes massa mer) som tyvärr inte görs längre. De är alla mycket trevliga spön och jag har aldrig haft några holkproblem med de tvådelade. Det enda man möjligen kunde önska var ett aningens längre bakre handtag på sjufotarna (exakt samma handtag på alla tre). Premier är serien btw
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej ett råd i all välmening ta allt du läst i beaktande gå sen till spögubben och PROVKASTA lyssna aldrig på andras åsikter vad gäller spön dessa om något annat är personliga vad du gillar behöver inte alls betyda att andra gillar samma sak vice versa provkasta alltid innan köp dvs inga postorder köp annat än inom landet möjligen pga avstånd internetköp utomlands nej tack undantag om du redan provkastat och VET vad du köper då är saken i annat läge.
Finns mängder med "blompinnar" i garderoberna redan, mvh och lycka till
PS finns speciellt två saker där jag ALDRIG lyssnar på råd det ena är spön det andra är elektronik i båten bättre testa själv och avgöra vad som passar bäst för just diitt fiskeI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ja det hade varit bra om alla handlare/butiker har alla spön,men det är ju så att inte alla bor i närheten av huvudstaden med dess fulla utbud.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHej ett råd i all välmening ta allt du läst i beaktande gå sen till spögubben och PROVKASTA lyssna aldrig på andras åsikter vad gäller spön dessa om något annat är personliga vad du gillar behöver inte alls betyda att andra gillar samma sak vice versa provkasta alltid innan köp dvs inga postorder köp annat än inom landet möjligen pga avstånd internetköp utomlands nej tack undantag om du redan provkastat och VET vad du köper då är saken i annat läge.
Finns mängder med "blompinnar" i garderoberna redan, mvh och lycka till
PS finns speciellt två saker där jag ALDRIG lyssnar på råd det ena är spön det andra är elektronik i båten bättre testa själv och avgöra vad som passar bäst för just diitt fiske
Och i vilka butiker kan man ta ett spö/rulle och provkasta före köp,det var inte dumt med en sådan tråd här på fiskesnack som kunde upplysa om /var den servicen finns.
Jag håller med om att den risken som finns som du påpekar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
277 392 visningar