Shimano Speedmaster 240 HM, problem ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Speedmaster 240 HM, problem ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Speedmaster 240 HM, problem ?

Hej på er.

Jag har under mellandagarna köpt ett Speedmaster 240MH 15-40g för REA pris. Nu när jag tagit av papperslappar/skyddsplast etc. och börjat känna lite på spöt så knastrar/knäpper det när spöt belastas/böjs.

Först blev jag lite orolig att det var klingan som knastrade, men har konstaterat att det är spöringarna som knastrar i limmningen/lacken. Det verkar som om att lacket/ringarna har släppt. (om än väldigt lite)

Jag har sedan tidigare ett Speedmaster 210ML och det är knäppt tyst.

Är detta normalt och inget att bry sig om eller ska jag kontakta butiken som sålde mig spöt ?

mvh
    P

Jag har precis köpt ett likadant spö, ligger på posten och väntar..

Låter skumt det du beskriver.
    ja vill inte ha någe strul med mitt spö.

Ring eller maila killarna där du köpte ditt, och beskriv hur du upplever det.
    de lär juh kunna ge dig ett bra svar..
    //Bärgh

Kommentera

Jag har en 270 10-30
      kan ibland höra ett knäpp när jag kastar men jag tycker det låter som det kommer från handaget.
      Har alldrig hört någe när jag belastat spöt. kanske skulle testa belasta det o kolla.
      Men jag tror nog att det e som du säger att det är lacket på ringarna, har haft samma grej på ett tidigare spö.

Bärgh:Kul att du fiskar Jonte det visste jag inte, vi kanske ses vid vattnet någon dag.
      Skitfiske på dig/ lill micke

Kommentera

har hört många som haft problem med speedmaster spöna..
        Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Tror inte att det är någon fara, mitt speedmaster lät oxså ibörjan, typ i lacken runt ringarna....
          Därremot har jag hört från flera att korkhandtaget som man skruvar ner över rullfästet lätt kan gå sönder, men ännu håller mitt efter ca två års hö fiske...Jag är mkt nöjd med spöet!
          As skönt att drilla stor öring med!
          skit fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av TommyMört Visa inlägg
            Tror inte att det är någon fara, mitt speedmaster lät oxså ibörjan, typ i lacken runt ringarna....
            Därremot har jag hört från flera att korkhandtaget som man skruvar ner över rullfästet lätt kan gå sönder, men ännu håller mitt efter ca två års hö fiske...Jag är mkt nöjd med spöet!
            As skönt att drilla stor öring med!
            skit fiske.
            Jag har kollat lite noggrannare nu på spöt och det verkar som sagt att det är den "överflödiga" lacken som går upp en liten bit på själva ringen som släppt mot densamma. (antagligen så fäster inte lacken så bra mot metallen)

Inget att bry sig om för min del... var först lite fundersam om det kunde vara själva klingan som knastrade bakom ringen.

Angående korkenhandtaget som skruvas ner över rullen, så har jag för mig att det bara var problem med den allra första modellen av Speedmaster spöna. Problemet var då att hylsan (som korken är limmad på) inte var genomgående -> brottsangivelse där hylsan slutar.

/P

Kommentera

Jag jobbar i en jakt och fiskebutik som säljare inom jakt och outdoor produkter. Har själv varit inne på att köpa ett speedmaster men när jag läste en tråd om ngåra missnöjda ägare, samt fråga mina kollegor avrådde dom mig från att köpa speedmaster spöet eftersom det varit ganska mycket reklamationer just på knäckta spö, sprickor i spö, spöringar som lossnar...

I'm the

Kommentera

BTC Andersson, har själv hört en del. Var själv på väg att köpa ett.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har tidigare hört en hel del angående problem med speedmaster, men uppfattar det mer som ett rykte att dessa spön går sönder.....
                  Jag har som sagt ett 210ML och har haft ett 210M av den första modellen som fick vara med en hel del innan det blev stulet ur mitt förråd vid ett inbrott.
                  Mina erfarenheter med dessa spön är idel positiva. Mycket sköna och lätta spön.
                  Och det verkar ju nu som sagt inte vara något problem med mitt 240MH heller...... lite överflödig lack som hamnat lite högt upp på ett par utav ringarna.

/P

Kommentera

Helt klart lätta och sköna spön, men att betala nästan 2000 kronor eller vad dom kostar för ett spö som det är välidgt mycket reklamationer på känns inte helt hundra...

I'm the

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 155 visningar
                    0 gillar