max 6ft, upp till 150-160gr?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

max 6ft, upp till 150-160gr??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• max 6ft, upp till 150-160gr??

har ett piglet evoII, jättebra men vill kunna dänga mera vikt men med någorlunda känsla.
    Vill absolut inte ha längre än 6ft....finns det kortare?
    pris är ganska ointressant, bara det funkar.
    kollat på stiffen och den är väl ok men vill få mer tips så man har lite att välja på nu när man ska springa i vårsolen och handla
    Alla tips och tankar är välkomna
    Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

varför vill du har så kort ? jag ser bara fördelar med längre jerkspön .bättre kroking, kastar längre ,skönare att kasta stora gummibeten mm

Kommentera

visst kastar man längre med ett längre spö, men har inte behovet av att kasta ännu längre, tycker att jag kastar tillräckligt långt nu...piglet är väl 6.2ft om jag inte minns helt galet...
      Fiskar en hel del från land och då tycker jag att det är lättare att styra till betet med spöt om det är kortare, har kapat av lite på butten på pigletspöt...tog bort nedersta korkdelen och satte dit en kula...typ biljardboll i storlek...passar mig kanon men vill ha ett skönt spö som klarar tyngre beten, piglet är ju till 120gr, känns mer som 100gr är korrekt, men det beror ju på kaststil oxå såklart.
      Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

Kommentera

Fiskar du från land är det ju svårt med längre än 6 fot iallaf kan jag förstå. är nog svårt att hitta bra jerkspön till just det fisket. Att modda själv är väl nästan det bästa i det läget.

Savagear hade "big jerk" 150g 6' förra året. Men dom görs inte längre.

Kommentera

Ta ett St Croix PM63XHF. Det kastar vilket bete som helst.
          Finns nog inte mer prisvärt och populärt spö. Är lite längre än 6 men tror inte du kan hitta bättre spö för ditt ändamål.

//Anders
          www.pikewallis.se

Kommentera

har känt på ett St Croix, makalöst spö, men är 6.3ft...ännu mer fel för min del.
            Behöver inte vara kortare än 6ft men får absolut inte vara längre, så för att precisera lite så letar jag väl då efter ett 6ft spö som utan större problem kan dänga beten på 150-160gram.
            mer tankar och funderingar/tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
              varför vill du har så kort ? jag ser bara fördelar med längre jerkspön .bättre kroking, kastar längre ,skönare att kasta stora gummibeten mm
              Hej Jacob Fiskemannen; Min uppfattning skiljer sig lite från din. Visst kastar jag längre med ett långt spö, men jag krokar definitivt snabbare och hårdare med ett kort spö. Är spöt långt blir fisken starkare, eftersom den har hela spölängden som hävstång till sin hjälp.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

jovisst är det så OF men det tycker jag bara är spön med låg kastvikt , Nu snackar vi jerkspön och dem är ju riktigt styva så inte får fisken styra mer på ett spö på 7 fot än 6 fot . om man får ett hugg på långt avstånd så föredrar jag längre jerkspön 7 dagar i veckan .

Ontopic: då förstår jag , men 6,3 fot är bara några cm längre än 6 fot så tror inte man skulle märka så stor skillnad.

Kommentera

Kör man så pass tunga beten som 150-160 gr så kör jag personligen hellre med längre spö
                  nu så gillar jag inte jerks tyngre 100 gr vill ha min handled hel ett tag till
                  Senast ändrad av Max Vallius; 2009-02-07, 14:45. Anledning: fel stavning
                  Titta gärna in på min fiskeblogg
                  www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                    jovisst är det så OF men det tycker jag bara är spön med låg kastvikt , Nu snackar vi jerkspön och dem är ju riktigt styva så inte får fisken styra mer på ett spö på 7 fot än 6 fot . om man får ett hugg på långt avstånd så föredrar jag längre jerkspön 7 dagar i veckan .

Ontopic: då förstår jag , men 6,3 fot är bara några cm längre än 6 fot så tror inte man skulle märka så stor skillnad.
                    Hej Jacob Fiskemannen; Av de få år jag jerkfiskat har jag kommit fram till att jag hanterar och fiskar bäst med ett jerkspö som inte är längre än vad jag själv är. Nu har ju jerkspöna blivit längre och längre med åren sedan jag våren 1983 började jerkfiska med mitt 5´8" Lamiglas Graphiter Nr 1217 och mina 9" Suick Thrillers jerkbaits....
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13