max 6ft, upp till 150-160gr?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

max 6ft, upp till 150-160gr??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

okej men skulle tro att det är från person till person vad man föredrar. jag gillar lite längre spön för jag känner att jag jag krokar bättre och skönare att kasta med , och du tvärtom.
    och få år skulle jag inte tro , inte när man läser om dina berättelser från tiotals år tillbaks

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
      okej men skulle tro att det är från person till person vad man föredrar. jag gillar lite längre spön för jag känner att jag jag krokar bättre och skönare att kasta med , och du tvärtom.
      och få år skulle jag inte tro , inte när man läser om dina berättelser från tiotals år tillbaks
      Hej igen Jacob; Det var muskieguiderna Don Purch och Steve Lundh i Leech Lake, Minnesota som i klartext sa till mig att jag fick svårt att kroka en 40 lbs, hårdkäftad muskie med ett spö som var för långt. Sedan dess har jag testat sanningen i deras ord gång på gång, fisketur efter fisketur och kommit fram till att jag krokar en stor Gädda både bättre, hårdare och snabbare med ett kort, styvt jerkspö än med ett långt. Under åren har jag införskaffat många jerkspön i längder från 6,0 fot upp till drygt 7.6 fot, men inget fiskar och krokar jag bättre med än med de första Lamiglas Graphiter jerkspöna strax under 6 fot som jag köpte i fiskeshopen i Brainerd, Minnesota när jag tävlingsfiskade efter muskie där. Ett annat jerkspö som jag gillar skarpt är ett 6-fots Sportex Carbon Kevlar byggt på överdelen av ett 13 fots BFT Älvkarleby Sportex Carbon Kevlar laxspinnspö.

Är du själv 2,20 m lång då jerkfiskar du också bäst med ett jerkspö som är 2,20 m (7,3 fot). Annars föreslår jag att du testar ett jerkspö som har exakt samma längd som du. Med jerkfiske avser jag inte fiske med Bull Dawg, Alien Eel och andra populära mjukisar utan riktiga jerkbaits som ACE Flipper, Odessey Pig, Suick ´Thriller och Teddy Bait.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av frazzeribba Visa inlägg
        har känt på ett St Croix, makalöst spö, men är 6.3ft...ännu mer fel för min del.
        Behöver inte vara kortare än 6ft men får absolut inte vara längre, så för att precisera lite så letar jag väl då efter ett 6ft spö som utan större problem kan dänga beten på 150-160gram.
        mer tankar och funderingar/tips?
        Hej Andreas; Jag har hört och läst att St Croix jerkspöna är omtyckta både i USA och Sverige. Försök att hitta ett spö med längd och styvhet som passar dig. Kommer du upp till Stockholm inom snar framtid bör du besöka Lundgrens Fiskeredskap i Gamla stan och be P.A. Högberg demonstrera några spön för dig....
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2009-02-07, 18:21.

Kommentera

OF: jag är 175 cm lång och har ett 6 fots jerkspö och tycker det är svårt att kroka från långt håll , längden är det inge fel på men gillar liite längre ändå. tvivlar inte på dina kunskaper men tycker fortfarande det där är från person till person , hur man gör mothugg , vilken teknik man jerkar med osv .
          givetvis handlar det om jerkbaits , men tog upp mjukbeten för alla har inte råd att ha ett spö för mjukbeten och ett för jerk , då kan man kompremissa och köpa ett längre jerkbaitspö som man har till båda .

Frazzeriba. gör som OF säger och och in till lundgrens och prata med P-A eller attitudebaits som också har många olika fabrikat av jerkspön , daimondback figrig st:croix mm

Kommentera

Jag kan starkt rekomendera strike pro conductor 6´ - 150 gram. Har själv kört med gamla modellen i snart 1 ½ år. Riktigt skönt spö som jag tycker man har skön känsla med. Absolut inget kvastskaft, men det går ändå att kasta tunga beten.
            Som mest har jag kört med gummibeten på 170 gram, absolut inte optimalt. Men fungerar okej om man tar det lungt och inte saftar på för att komma 32 meter istället för 30... Men beten på 150 gram är det absolut inga problem med.

Skillnaden mellan nya och gamla modellen är bara utseendet fick jag förklarat för mig när jag köpte spöt. Sant eller inte vet jag ej.

Men som sagt ett kanonspö. Lagom långt bakhantag, inte så att det är för långt och störande på det sättet, men man får ändå skönt stöd vid mothugg.

Men du ska veta att detta är nästan det enda jerkspöt jag testat, så har inte så mycket att jämföra med. Så hur detta spö står sig mot exempelvis st crox mf har jag inte så stor koll på.

Lycka till!

Kommentera

Jerkspö Sjöbjörnen Jerk Extra Heavy 160gr
              prick 6ft odelbart iofs.
              ca 795:- på bla miekofishing lr flyfisherman

ska själv köpa ett sånt, har det lite lättare 80 gr, funkar kanon samt att dom är mycket lätta

Kommentera

Har ett figrig 6,0 som tar beten på 6oz den är kanon!.

Kommentera

Eftersom du ska stå på landbacken och dänga så är det inte tal om spön för 2-3000 spänn. Stenar grenar och annat elände trasar ganska snart sönder ett dyrare och tunnväggigt spö. Stiffen och Sjöbjörnen passar nog dig som handsken. Om du inte har ett överflöd av pengar förstås.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 481 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13