Trä till Jerkbaits? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trä till Jerkbaits?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trä till Jerkbaits?

Tjenare

Jag undrar vilken sorts trä som lämpar sig bäst för Jerkbait, har läst att bok, furu och mahogny är bra att arbeta med pga tyngd etc.

Någon som har någon aning om vad dessa kostar per meter?
    Antar man kan handla dem på Silvan eller Bauhaus?

Har även läst att en del vänder sig till bildäcksfirmor för att få tag på bly, var finns det att få tag på annars?

Hör gärna av er

Ha en fortsatt trevlig dag!

//Fegge
    [FONT=Arial]En sjöman ber ej om medvind - Han lär sig segla[/FONT]

Tjena,
    Jag bygger mina i främst ek just pga av att det är ett relativt tungt träslag. På så sätt behövs mindre mängder vikt (t.ex bly). Tänk dock på att det finns både lätt och tung ek.
    Du bör välja träslag lite beroende på vilka egenskaper du vill att ditt bete ska få. Ceder t.ex har en enorm flytkraft i sig själv och lämpar sig väl för suspendingbeten och kan dessutom viktas hårdare för att få till olika rörelsemönster. Formen på ditt bete betyder också mycket för hur det kommer röra sig och inte att förglömma hur man fiskar sitt bete.

Pris på virke vet jag inte då jag hittills lyckats komma över bänkskivor, trösklar mm gratis

Bly finns som du nämner på däckfirmor etc men kan också köpas i dom flesta fiskebutiker.

Kommentera

Håller med förgående, jag har också fastnat för ek, just för att det är såpass tungt i sig. Oftast behöver du inte blya mycket alls för att få det långsamt sjunkande. Dock har ja för mig att just ek kostar endel..

Kommentera

Till jerkar kör jag ek, wobbler blir oftast i furu då man kan få ner vikten på dom då. Vet inte heller riktigt vad det kostar.
        Om du känner nån som kör t.ex Folkrace så kan dom ha en blytacka över om du har tur. En del brukar ha en sån tacka i skuffen för fästets skull. Själv fick jag tag i en halv tack och det räcker länge, mycket länge.
        Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 335 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist