Hej är jerk nybörjare och köpte först en amb silver max en lågprofilare men den känndes inte skön och den börja låta redan efter första fiske passet snu var jag inne och köpte en 5501cs pro rocket är detta en bra rulle att jerka med eller har jag köpt en dålig rulle?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
5501cs pro rocket
Collapse
X
-
Du kan sova lugnt och tryggt, du har nämligen köpt enligt mig en av tidernas bästa rullar någonsin. Var nöjd och vårda den väl så har du rulle resten av livet, eller i alla fall tills du köper en till.Ursprungligen postat av Craw Visa inläggHej är jerk nybörjare och köpte först en amb silver max en lågprofilare men den känndes inte skön och den börja låta redan efter första fiske passet snu var jag inne och köpte en 5501cs pro rocket är detta en bra rulle att jerka med eller har jag köpt en dålig rulle?
-
Hej Craw! Tyvärr har jag ingen bra erfarenhet av Pro Rocket!! Jag kör själv väldigt mycket jerkbaitfiske och har fiskat med C3:an, Classic inshore och som sagt Pro Rocket.
C3:an har hållt i flera år utan problem. Classic inshore har hållt i 1,5 års tid av intensivt jerkfiskande.
Köpte en Pro Rocket i höstas och har knappt använt den då jag nästan alltid kör med min Inshore!
Häromkvällen när jag fiskade så märkte jag att veven kändes konstig. Som om backspärren inte funkade som den skulle. Så ser jag en virvel vid draget och ska göra mothugg...spolen snurrar som om jag hade frikopplat rullen med ett härligt lintrassel som följd.
Gäddan såg jag aldrig till igen.
Till saken hör att jag alltid är rädd om mina rullar och hårda bottennapp drar jag bort med händerna, inte backandes med spöt pekandes mot draget (vilket sliter enormt på IAR-lagret).
Nu har jag skickat rullen till ABU och bett dom sätta dit en extra backspärr förutom direktstoppet (IAR-lagret). Detta vill jag dessutom att dom bjuder på då rullen gick sönder efter kanske 10:e passet.
Detta kan inte hända med Classic Inshore då den redan från början har dubbla backspärrar! Skulle IAR-lagret ryka så har du standardstoppet som hindrar spolen från att gå bakåt.
Av flera anledningar tycker jag du ska satsa på en sådan rulle, speciellt om du ska jerkfiska!! Enligt mig den starkaste rulle ABU tillverkat som trots det faktiskt är en riktigt skön långkastare!Senast ändrad av PederE; 2009-04-25, 01:25.
Kommentera
-
Köp en Inshore om du vill riskera att spolaxeln så småningom skär mot pinjongdrevetUrsprungligen postat av PederE Visa inläggDetta kan inte hända med Classic Inshore då den redan från början har dubbla backspärrar! Skulle IAR-lagret ryka så har du standardstoppet som hindrar spolen från att gå bakåt.
Av flera anledningar tycker jag du ska satsa på en sådan rulle, speciellt om du ska jerkfiska!! Enligt mig den starkaste rulle ABU tillverkat som trots det faktiskt är en riktigt skön långkastare!
(bägge är i rostfritt
). ABU har försökt lösa detta problem (många ras på Inshore första året!) genom att belägga spolaxlen med en friktionssänkande legering men när den nöts bort så......
Om ni har Inshore bör ni vara extra noga med att smörja där spolaxeln löper inuti pinjongdrevet minstadels efter varje fisketur.
Nej...en Rocket där du som beskrivs ovan sätter dit den extra backspärrshaken...sen har du en stridsvagn. Du kan beställa haken och stiftet från ABU Service för 28,50 kr (före moms). Art.nr är: 13372 och 20557. ABU Service når du på service@se.purefishing.com. Är du det minsta lilla händig kan du sedan lätt nita dit det själv med en körnare och hammare. Annars känner du säkert någon "hobbymekaniker" som kan hjälpa dig.
Vill du ha den mest kompromisslösa jerkrullen från ABU är det fortfarande 5601 JB som är oomstridd. Den har inget extra lull lull (som de senare Inshore och Predator) men allt är rätt från början på JB:n för tungt jerkfiske.
Rocket och 5601 JB är de allra starkaste rullarna i 5000-storlek ABU har stativmässigt, eftersom inte bara stativet är i kromad mässing utan även drevplattan på vevsidan. På de andra rullarna som också har kromat mässingstativ (Record, Inshore, Predator) är drevplattan av aluminium. C3, C4, 5001 TGC mfl har även stativgavlar i aluminium så de lirar i en helt annan (lägre) division stabilitetsmässigt än alla ovan nämnda rullar.
Så....förutom JB tycker jag Rocket är den starkaste rullen du kan ha till jerkfiske om du bara sätter dit den extra backspärrshaken (som du ser ovan endast kostar en spottstyver)
mvh / MattiSenast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-25, 10:11.Medlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 105 visningar