AKUT! Hjälp med bromsen på rullen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AKUT! Hjälp med bromsen på rullen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• AKUT! Hjälp med bromsen på rullen!

Har en Shimano Corvalus CVL 301. Nu är det som så att jag inte varit så eftertänksam och råkat spruta in smörjningsmedel så slirbromsen funkar dåligt som fan, tar knappt. Går knappt att veva upp jerkbetet när det hänger fritt i luften.

Nu till min stora fråga:
    Vågar jag skruva isär rullen och torka av eller kommer det flyga ut smågrejer överallt? Eller vad ska jag göra? Har verkligen panik, gäddorna har precis kommit igång där jag bor. Är verkligen inte säker på multirullar, så uppskattar all hjälp och rådgivning som finns att få.

Har du lite verktyg och orginalasken med sprängskiss så ska det inte vara några problem. Kollade i Fishing magazine hur rullen såg ut och jag skulle tippa på att om du lossar plastbrickan mitt i veven så kommer du åt en mutter. Om du lossar den muttern kan du ta bort veven. Sedan skruvar du av stjärnhjulet och där under bör bromsbrickorna sitt. OM det är som på en Daiwa SG 47 så kan du försiktigt skaka ut dom utan att dela rullen mer. Håll reda på hur de var vända och i vilken ordning de satt.Torka av dom och lägg på ett tunnt lager fett och skruva ihop igen så bör det funka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
      Har du lite verktyg och orginalasken med sprängskiss så ska det inte vara några problem. Kollade i Fishing magazine hur rullen såg ut och jag skulle tippa på att om du lossar plastbrickan mitt i veven så kommer du åt en mutter. Om du lossar den muttern kan du ta bort veven. Sedan skruvar du av stjärnhjulet och där under bör bromsbrickorna sitt. OM det är som på en Daiwa SG 47 så kan du försiktigt skaka ut dom utan att dela rullen mer. Håll reda på hur de var vända och i vilken ordning de satt.Torka av dom och lägg på ett tunnt lager fett och skruva ihop igen så bör det funka.
      Kan rekommendera mobiltelefon med kamera, ta kort varje gång du tar bort något, lättare att kolla exakt hur det satt sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
        Kan rekommendera mobiltelefon med kamera, ta kort varje gång du tar bort något, lättare att kolla exakt hur det satt sen.
        Helt rätt fast på just bromsbrickor kan det vara svårt att se då ju ligger gömda inne i rullen tills man skakar ut dom och att se skillnad på dom och åt vilket håll de var vända kan också bli problem med en bild. Bromsen fungerar säkert hur man än vänder dom och i vilken ordning man än sätter dom men dom har ju troligtvis slitits in av varandra så bromsen blir nog jämnast om de hamnar likadant igen.

Men så skulle jag gjort igår. Satt där med en nyss ihopsatt Sg 47:a. Den första jag delat på. Allt fungerade och bromsen var jämn och fin då jag till min fasa upptäckte en liten bricka ligga framför mig. oops. Men en snabb koll på sprängskissen så såg jag var den skulle sitta. Någon minut senare så var jag klar igen.

Kommentera

Okej, får göra ett försök. I´m going in. Tack för dom snabba svaren

Kommentera

Ta det bara lugnt. Lägg upp delarna i den ordning du tar bort dom på en tidning. Bestäm i förväg vilken sida du skall vända uppåt på bromsbrickor och lager så de hamnar på samma sätt sen. Skriv gärna detta på tidningen så du inte blir osäker sen. IAR lager rullar ju bara åt ett håll så om du vänder det fel kan du inte veva sen och om du tvingar runt veven då förstör du troligtvis lagret. Lycka till.

Kommentera

Skriv typ UPPÅT = UTÅT på tidningen så kan du knappast göra fel.

Kommentera

Ha inte fett på bromsdiskarna, gör ren och gnugga eventuellt med en blyertspenna på skivorna när dom är rena och torra från olja eller fett.
                www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
                  Ha inte fett på bromsdiskarna, gör ren och gnugga eventuellt med en blyertspenna på skivorna när dom är rena och torra från olja eller fett.
                  Mina skivor var fettade från fabrik. Grafit är väl också ett smörjmedel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                    Mina skivor var fettade från fabrik. Grafit är väl också ett smörjmedel.
                    Bara om det blandas med olja, det ska det inte göra i detta fallet.
                    Om man har på fett eller olja så kommer bromsen inte att bita som det är tänkt, man kan däremot "förnya" sina skivor om man ritar med en mjuk blyertspenna på dom.
                    www.stampelures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 477 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist