Blyning av Wobbler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blyning av Wobbler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blyning av Wobbler?

Hej!
    Startar här min första tråd på Fiskesnack! Har letat som sjutton efter svar på denna fråga men hittat något relevant svar.

Jag vill helt enkelt veta hur mycket djupare en wobbler går när man "blyar" ner den! Jag har hört av en tillförlitlig källa att man skulle kunna räkna ca en meter per varje 10g. Stämmer detta någorlunda?

Min andra fråga måste ju således bli; Hur fäster ni blyet? Finns säkert ett antal olika varianter och jag vill kunna alla!

Ha ett riktigt skitfiske mina vänner!
    Tack på förhand!
    Johan

Det är nog ganska olika hur mycket 10g bly på linan påverkar olika wobbler tex en Westins jätte på 23cm går nog inte mycket djupare med 10g bly på linan motför en rapala orginal 5cm

Jag brukar alltid använda gummiband och päronbly. Bara fästa blyet på lagom avstånd till linan med gummibandet sen är det bara att rycka av gummibandet när blyet kommer till båten

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Dokken79 Visa inlägg
      Hej!
      Startar här min första tråd på Fiskesnack! Har letat som sjutton efter svar på denna fråga men hittat något relevant svar.

Jag vill helt enkelt veta hur mycket djupare en wobbler går när man "blyar" ner den! Jag har hört av en tillförlitlig källa att man skulle kunna räkna ca en meter per varje 10g. Stämmer detta någorlunda?

Min andra fråga måste ju således bli; Hur fäster ni blyet? Finns säkert ett antal olika varianter och jag vill kunna alla!

Tack på förhand!
      Johan
      Om den formeln stämmer måste man veta hastigheten och vattentemp tyvärr kan inte jag den formeln jag kör med paravan eller 50gr sänke som jag gjuter själv även paravanen, sänket kan jag sätta varsomhelst på linan med en enkel låsanordning och kan aldrig glida.Gummisnodd har jag ingen förtroende för kan glida tyvärr.
      Senast ändrad av LazziLax; 2009-05-09, 21:49.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

sänket kan jag sätta varsomhelst på linan med en enkel låsanordning och kan aldrig glida.
        Hej. Tack för svaret!
        Måste bara fråga, hur ser denna enkla låsanordning ut? Låter mycket intressant...!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          . Bara fästa blyet på lagom avstånd till linan med gummibandet sen är det bara att rycka av gummibandet när blyet kommer till båten
          Hej o tack!
          Med risk för att låta helt trög kommer här ett par följdfrågor!
          Hur fäster du gummibandet på linan så att det inte kan glida men samtidigt bara ryckas av mitt i drillningen. Är det då någon slags löpknut som ska till eller rycker du helt enkelt av gummibandet?

Vilka djup brukar du vilja ha ned wobblern till och hur tycker du att det fungerar?
          Träffar du det djup du siktar på o.s.v?
          Mvh Johan

Kommentera

Hej!

Lite av mina erfarenheter.

Med 40 g får jag ner drag i storlekar som Rapala tail Dancer till ca 12 m men det kräver en del lina ute.
            Då kör jag i max 1,8 knop och använder 0,20 flät.
            Flytande drag med stor sked och 10-14 cm brukar mitt recept fungera på.
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Beror på wobbler och båtens hastighet, grovlek på linan mm. jag brukar fästa slangvikter ett par m framför wobblern när jag vill blya. För att ta reda på hur djupt grejerna går brukar jag släppa allt till botten stillastående, med ekolodet ser jag hur djupt det är. Vid det därpå följande fisket märker man (om man har lod) när grejerna är i botten och studsar. Min erfarenhet - ta till rätt så tungt! 60 gr släppt till 8 m djup håller t ex Rapala Magnum över botten ända tills 4,5 - 5 m djup på ekolodet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dokken79 Visa inlägg
                Hej!

Tack på förhand!
                Johan

Hej Johan "Dokken 79" Johansson; Att påstå att en wobbler går en meter djupare per 10 gram bly är kanske en sanning med modifikation. Lindiameter, linutsläpp bakom båten, trollingfart i kombination med sänkets vikt och betets egna djupgående påverkar hur djupt betet går vid trolling.

Själv har jag blyat både hemmagjorda träwobbler samt köpta wobbler som Bomber, Old Pike, Rapala, Rebel och Swim Whizz med varierande framgång.

En wobbler kan blyas så att den blir svävande, långsamt sjunkande eller snabbt sjunkande. Inom "Team Saida" brukade vi såga upp ett "V" i ryggen på våra wobbler och blya dem mot insidan av buken vid wobblerns vertikala rotationspunkt för att inte hämma eller förstöra wobblerns vickande och rullande, fångstgivande gång i vattnet. Med största framgång blyade vi ofta flytande Swim Whizz Nr 6 och Nr 7 för att få dem "låångsamt" sjunkande för ett effektivare spinnfiske efter Gädda både i insjöar och Östersjöns skärgårdar.

För ett framgångsrikare trollingfiske efter Gös, Lax, Röding och Öring kan man blya en wobbler eller ett trollingskeddrag med päronsänke och gummisnodd.
                Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två eller tre varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! För du päronsänket bara ett varv runt linan innan du drar åt knuten på gummisnodden glider sänket långsamt men säkert ner mot wobblern eller trollingskeden och du får börja om från början.

När jag och mina vänner trollingfiskar brukar vi ha päronsänket fastknutet med gummisnodd 8-10 meter framför betet för att lättare kunna dra av gummisnodden i knuten med Laxen eller Öringen tryggt simmande 6-8 meter bakom aktern på båten.

Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Senast ändrad av Old Firehand; 2009-07-11, 19:05.

Kommentera

Själv brukar jag fästa blysänkena genom att knyta ett roscoe beteslås i linan, sedan fäster jag en tafs med ett lekande i beteslåset samt eventuella blysänken i roscoe beteslåset. Tafsen är antingen nylon eller wire beroende på inriktning. Ytterst på tafsen fäster jag ett nytt roscoe beteslås vilken jag fäster wobblern i. Tafslängden är 1-2 meter. 1 meter per 10 gram låter lite litet. Brukar räkna med följande: 30 gram bly = 2 meter, 50 gram = 3 meter, 70 gram 4 meter. Beror givetvis på betet och lingrovleken också.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    Själv brukar jag fästa blysänkena genom att knyta ett roscoe beteslås i linan, sedan fäster jag en tafs med ett lekande i beteslåset samt eventuella blysänken i roscoe beteslåset. Tafsen är antingen nylon eller wire beroende på inriktning. Ytterst på tafsen fäster jag ett nytt roscoe beteslås vilken jag fäster wobblern i. Tafslängden är 1-2 meter. 1 meter per 10 gram låter lite litet. Brukar räkna med följande: 30 gram bly = 2 meter, 50 gram = 3 meter, 70 gram 4 meter. Beror givetvis på betet och lingrovleken också.
                    Hej BBRF; Jag ser att jag skrev något liknande här på FiskeSnack i maj 2007. Eftersom det hela tiden kommer både nya läsare och skribenter kan det ibland vara positivt att upprepa gamla tips:

"Många gösfiskare trollar gös och har djupriggar på båten. För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg använda leadcorelina (flerfärgad dacronlina med blykärna och ny färg vid var tionde meter eller yards) eller 30, 50, 70, 90 och ända upp till 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 – 2,5 m djupare, med 50 gram 3 – 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, lindiameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående. Fiskar man efter pelagisk gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem! Glöm aldrig att gösen också kan gå högt upp i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad wobbler närmast vattenytan.

Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två eller tre varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida!"
                    Go for the Big Walleyes!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    279 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40