Turus Ukko - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Turus Ukko

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Turus Ukko

Tjena!
    Skulle vilja veta lite mer om vobblern Turus Ukko. Mamma hittade en öringfärgad sådan på stranden för några år sen och jag har haft bra fiske med den.. Så jag vill veta mer om den!

När tillverkades de?
    Hur mycket kostade de?
    Har hört att det betyder typ Åbogubbe, ukko=gubbe
    Är de sällsynta?

Skriv allt ni vet om denna vobblern!
    Tack/ Ackeliba

Vart finns dom ens att köpa ?

Kommentera

Tror inte att de finns att köpa, så jag undrar bla hur många som gjordes. Tror att odyssey lures köpte rättigheten men jag tror inte att de tillverkas längre.

Kommentera

De finska går än idag att köpa på tyska Ebay, blir frakten hutlös pga säljaren.
        En riktig kvalitetsvobbler...

Kommer ut en del både tyska och amerikanska där, www.ebay.de
        :

Fetingvarning för USA-ukkon, dvs Odyssey´s då man måste lacka den kraftigt för att undvika att hela skiten spricker...
        2 lager Etex should do the trick!

Kommentera

Säljs lite då o då på Tradera men brukar bli ganska dyra från 100kr o uppåt

Kommentera

Turus Ukko finnas att tillgå i handeln även idag, Skicka ett Pm kan jag fixa ett par hundra åt dig..

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
              Tjena!
              Skulle vilja veta lite mer om vobblern Turus Ukko. Mamma hittade en öringfärgad sådan på stranden för några år sen och jag har haft bra fiske med den.. Så jag vill veta mer om den!

När tillverkades de?
              Hur mycket kostade de?
              Har hört att det betyder typ Åbogubbe, ukko=gubbe
              Är de sällsynta?

Skriv allt ni vet om denna vobblern!
              Tack/ Ackeliba
              Hej Ackeliba; Jag var genom LEF Sport & Marinprodukter AB agent för Turus Ukko wobblern i Sverige och Norge åren 1993 - 2002 tills tillverkningen upphörde i Finland. Tillverkare var Seppo Matikainen, Turus-Ukko OY, Tuottajantie 3, FIN 572 30 Savonlinna, Finland. Jag sålde Turus-Ukko i 21 färger och 10 storlekar från 50 mm till 650 mm med de största som skyltexemplar i sportfiskebutikerna.

Turus-Ukko tillverkades för hand i abachiträ och målades också för hand, trimmades, testades i en bassäng innan de godkända levererades ut till butikerna.

Turus-Ukko är en äkta, levande legend från Finland! Historien om Ukko-betena påminner om en saga - från trasdocka till rikedomar. Till en början tillverkades Ukko-wobblern i en mycket blygsam lokal i södra Finland. Ryktet om de otroligt goda fångsterna på Ukko spred sig snabbt; På slutet av 1990-talet var Turus-Ukko en av Finlands tio största tillverkare av wobbler. Det var storleken på wobblerna som först väckte uppmärksamhet bland de finska sportfiskarna. Wobbler som var 30-40 cm långa gjordes huvudsakligen för att fånga Gädda. Ändå var dessa storlekar små i jämförelse med den största Ukko-wobblern som var 65 cm lång. Finland har kanste tusentals sjöar, men ingen av dessa innehåller någon rovfisk som tar beten i denna storlek. Turus-Ukko wobblerna som var 50-65 cm var i första hand gjorda i dekorativt syfte för att hängas upp på fiskeväggen hemma, i fiskebutikerna eller varför inte som present till någon uppskattad sportfiskare.

Trollingfiske är en mycket populär sport i Finland för både tävlings- och nöjesfiske. Pekka Hämäläinen, den finska trollingmästaren, brukade säga: "En tävling är en pålitlig måttstock för att mäta effektiviteten på olika typer av beten. Under tävlingen finns det hundratals olika beten i vattnet på en liten yta. Fisken har då möjlighet att välja det mest attraktiva betet. För mig är valet lätt! Ukko-wobblerna ger mig priset i tävlingarna!"

I Sverige har Turus-Ukko sålts i några år och fått ett mycket gott rykte bland sportfiskare i framför allt mellersta och södra Sverige. Team Ukko vann Laxcup Vättern 1994 utanför Granvik på en Ukko-wobbler.

Färgvalet av wobbler är naturligtvis viktigt, men hemligheten med Turus Ukko-wobblern var dess unika simrörelser. Det är ett välkänt faktum att rovfiskar är mycket känsliga för vibrationer i vattnet. Turus Ukko-wobblern simmar så att den ger upphov till starka, lockande vibrationer, som utlöser en omedelbar huggreflex.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Turus Ukko finns fortfarande i produktion. Den säljs bland annat här på Åland, inte av oss dock. Men jag kan ordna fram snabbt om intressset finns.

Annars har thinkbig den i tyskland.

Eller Isokala i Finland.
                ثبت آگهی رایگان اینترنتی، نیازمندیها و تبلیغات رایگان، درج آگهی رایگان خودرو، آگهی استخدام، آگهی املاک، آگهی صنعتی، آگهی خدمات در ایزو کالا.
                Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

I stort sett varje dag eller åtminstone vecka läggs det upp nya Turus Ukko i varierande utföranden och storlekar på Tradera. De går snabbt iväg!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för alla svar!
                    Old Firehand: Snällt att du skriver utförligt, lär sig alltid något när man läser dina svar!

Vad ligger de på i pris, gamla som nya? Lite intressant att veta!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 201 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13