Problem med tappad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med tappad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    Kan du inte lägga in lite större bilder, jag ser inte riktigt funktionen (eller är det en medveten mörkning....).

Jens Bursell's lösning bygger ju också på att man kan använda lite mindre krokar, vilket i sin tur kräver mindre kraft vid mothugg.
    Lite som ett metetackel med två trekrokar.

Jag tror stenhårt att Jens idé fungerar, men har svårt att se någon större marknad.
    Den som är så intresserad att detta har betydelse kan nog också slänga ihop nåt liknande på egen hand.
    Ska själv testa lite på några beten.....först ut en BJ i Ålandsfärgen som bakre öglan gått sönder på = perfekt försökskanin.....
    Du har rätt i ditt antagande om bilden, medvetet mörkad. Det går inte att söka patent på utlösaren om bilden syns tydligare.

Även jag tror stenhårt på Jens ide! En fördel med min konstruktion är att den med största sannolikhet även funkar vid trolling med flutterspoons.

Jag tror tyvärr att de allra flesta flesta är för bekväma för att knåpa ihop något liknande. Min ide är något enklare att massproducera. Tanken är att tacklet ska säljas färdigmonterat med krokar av hög kvalitet.
    Min förhoppning är att priset för färdigt tackel skall motsvara vad kunden fått betala för delarna löst i butik. Hoppas bara att hitta någon som är villig att satsa på iden.
    Om inte kanske detta inspirerat någon till att göra egna försök.

Berätta gärna hur det går med din försökskanin i denna tråd.

Mvh Björn

Kommentera

Tyvärr har jag inte kunnat testa i havet ännu pga maginfluensan. I och för sig hade jag väl kunnat sitta på en spann med kalsongerna nere och testa lite ändå. Relingen är dock så låg på jaktkanoten att det nog hade klassats som förargelseväckande beteende så jag avstod...

Nu till en fråga. Kraften som krävs för att utlösaren ska släppa är 1,8 kg. Jag har hört från ett par håll att detta kanske är lite för lite för att mothugget ska sitta ordentligt. Krokarna som kommer användas är antingen Owner st36bc storlek 1 eller vmc spark point i samma storlek Är det någon som har någon åsikt om detta så dela gärna med er.

/ Björn

Kommentera

Min första prototyp är som sagt en BJ där bakre öglan skadats.
        Jag satte en tafs från mittetöglan till en krok strl 2 som sticker ut ca. 5 cm bakom betet och
        releasemekanismen är ett halvt lekande intryckt i en krympslang som är fäst i den skadade öglan mha ett helt lekande.
        Alltså en förenkling av Bursells tackel.
        Dragkraften som krävs är obefintlig, sjögräs kan tyvärr dra loss den i nuvarande utförande,
        så krokningen sker alltså när tafsen (BOA 60lbs) sträcks.
        Spelet är dock max 1 cm så det blir tryck på kroken i stort sett direkt.
        BJ'n fick som bonus lite livligare gång och första hugget satt klockrent.
        Bustern hängde helt utanför munnen vid drillningen av denna 2-kilos.
        Tyvärr var det inte nåt vidare läge för BJ i värmeböljan denna helg.
        Jag fick de flesta fiskarna på jigg ca. 3-6m djup i branterna men jag tar nya tag snart.

Kommentera

Hej Björn!

Vill inte trycka ner dig i skorna men är du medveten om att ett patent kostar ca 50000:-
          Sen får du betala 10000-20000:- per år för att behålla det.
          Men jag tror helt klart på ide´n.

Mvh Stampe
          www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
            Hej Björn!

Vill inte trycka ner dig i skorna men är du medveten om att ett patent kostar ca 50000:-
            Sen får du betala 10000-20000:- per år för att behålla det.
            Men jag tror helt klart på ide´n.

Mvh Stampe
            Att patent kostar har jag redan erfarit då mitt första USA patent landade på ca 100,000 kr. Innan patentet var färdigt funderade jag på hur mycket fiskeprylar jag skulle köpa för alla pengarna jag skulle komma att tjäna.
            4 år senare funderade jag på hur mycket prylar jag kunde köpt för de pengar jag la på patentet.. Shit happens det är bara att gå vidare.

Tack för påminnelsen , det blir ingen patentansökan denna gång.

Kommentera

Grattis Spy till fångsten på din prototyp. Du har nog rätt i att de flesta vill knåpa ihop sin egen lösning och din verkar dessutom betydligt enklare än Jens.

Den releasemekanism jag själv använder är ett beteslås från Berkley som heter easy clip. Jag klipper bara bort öglan sen är den färdig att användas. Jag hoppas fortfarande att motståndet innan den löser ut räcker för krokning men det får väl testas i praktiken innan jag vet säkert.

Kommentera

Oj då.. det var surt, då har du ju koll på läget.
                Mycket trevligt med uppfinnare, fortsätt i samma riktning.
                www.stampelures.se

Kommentera

Här är en risig mobilbild på mitt releasetackel.
                  Kommer bättre bilder när jag får kamera och drag på samma ställe :-)
                  Bifogade filer

Kommentera

Har nu hunnit testa lite grann. Krokningsförmågan verkar inte påverkas negativt av denna konstruktion. Jag fick dock problem med de färdiga tafsar som användes, gick av vid bottennapp som inte var så extrem att det borde hänt.

Kommer att testa med lite annat material innan jakten på storgäddan fortsätter..

Kommentera

Har nu hunnit testa min ide och konstaterat att den inte var en av de bättre

Jag kommer att ändra konstruktionen så att realesetacklet sitter fast i nosöglan och realesemekanismen sitter i öglan längst bak på betet. Bukkroken kommer att sitta fast i tacklet och hänga fritt under öglan där normalt bukkroken är fäst.

Bilder kommer så småningom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S