Enkelkrok till Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok till Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok till Jerkbait

Jag är sugen på att använda lättare utrustning vid fiske med Jerkbait men inte vill riskera att tex spöet är för klent för att påverka krokning vid mothugg.
    Jag tror att en eller två enkelkrokar kräver betydligt mindre kraft för att kroka ordentligt jämfört med ett par stora trekrokar.

En inte helt otrevlig bieffekt kan ju vara att denna konstruktion som bilderna visar är kanske att betet har lättare för att ta sig fram där det finns näckrosor eller vass utan att haka upp sig överallt.

Även catch and release borde vara betydligt enklare.

Enkelkrokarna är fixerade vid betet med hjälp av magneter, krokarna ändrar inte läge fören gäddan hugger.

Jag har ingen aning om detta kommer att funka men kolla gärna bilderna och kom med åsikter.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
    Jag är sugen på att använda lättare utrustning vid fiske med Jerkbait men inte vill riskera att tex spöet är för klent för att påverka krokning vid mothugg.
    Jag tror att en eller två enkelkrokar kräver betydligt mindre kraft för att kroka ordentligt jämfört med ett par stora trekrokar.

En inte helt otrevlig bieffekt kan ju vara att denna konstruktion som bilderna visar är kanske att betet har lättare för att ta sig fram där det finns näckrosor eller vass utan att haka upp sig överallt.

Även catch and release borde vara betydligt enklare.

Enkelkrokarna är fixerade vid betet med hjälp av magneter, krokarna ändrar inte läge fören gäddan hugger.

Jag har ingen aning om detta kommer att funka men kolla gärna bilderna och kom med åsikter.

Du kanske har läst i FJ om det där . Buster väger väll ändå 70 gram utan krok fortfarnde för tung för att kasta med lättare spö.
    Risken är ju att spöt smäller av aktionen på spöt blir sämre . Sen värst av allt . när spöt smäller av var tar draget vägen då lät farligt det där .
    Magnus på sportfiskeboden beratta att han fick en krok i ryggen för hans kompis skulle fiska med spö som inte va anpassat för betet .
    Men klart det borde ju gå lättare å fiska i vegetation så helt fel kanske det inte är .

/Fredrik

Kommentera

Det bästa sättet att kolla om någonting fungerar eller ej... är att helt enkelt praktiskt prova om det fungerar. Jag är tveksam om du kommer märka någon skillnad vid själva krokningsögonblicket, dock är det helt klart enklare att kroka loss fisken när man kör med enkelkrokar. För CnR funkar det också att nypa in hullingar och knipsa bort "överflödiga" krokspetsar. På Bulldawg Shallow t ex så har jag provat att köra med två riktigt stora enkelkrokar istället för dubbla trekrokar, funkar fint men blir lite vingligt vid högre fart.
      www.mag.nu

Kommentera

Risken är ju att spöt smäller av aktionen på spöt blir sämre . Sen värst av allt . när spöt smäller av var tar draget vägen då lät farligt det där .
        Magnus på sportfiskeboden beratta att han fick en krok i ryggen för hans kompis skulle fiska med spö som inte va anpassat för betet .

/Fredrik[/QUOTE]

Det spö som jag tänkt inhandla för detta ändamål är ett Berkley skeletor på 6 fot, 8-36g. Ligger det i riskzonen tror du?

Är trött på att drilla fisk med kvastskaft.

Kommentera

Låter intressant. Men visst borde det funka att bara fästa enkelkrokarna i fjäderringarna istället för att göra tafsar?

Kommentera

Ursprungligen postat av MörtAnders Visa inlägg
            Låter intressant. Men visst borde det funka att bara fästa enkelkrokarna i fjäderringarna istället för att göra tafsar?
            Det funkar säkert. Tafsen är för att krokarna ska hamna längre från betet vid hugg så det blir svårare för fisken att bända sig loss.
            Anledningen till att jag ville testa att använda magneter är att krokarna är fixerade i det läget som syns på bilden. Jag inbillar mig att detta förbättrar chansen till en säkrare krokning. Misstänker att en enkelkrok som hänger löst krokar sämre och har lättare för att fastna i skräp.

Ingen som testat enkelkrok på Jerkbait? Om inte får vi väl fortsätta att gissa tills jag hunnit testfiskat lite.

Kommentera

Har testat Illex 2/0 vasskyddade krokar på en Salmo för att kunna dra rakt in i näckrosor och skit. Har inte fiskat mkt med det än så har inte fått fisk på det. Funktionen är klockren dock för "fastnar" man sätter man bara lite press på jerken så slinker den förbi växterna.

Har hängt upp krokarna i ett extra, löst beteslås så de hänger längre ner, min förhoppning är att det ska kompensera lite för de försämrade krokningsegenskaperna med enkelkrok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 183 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13