Tailbeten-konstiga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tailbeten-konstiga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av BUCKet of JERKy Visa inlägg
    1. Vi pratar inte om jerkbaits med tail.
    2. Tailen rör dem inte det är kroppen som blir sargad.
    3. Vad pratar ni om man har ju helt sträckt lina vid tailfiske jämfört med jerkfiske.
    Om kroppen blir sargad utan att du känner det så är nåt väldigt konstigt.
    Man känner ju normalt gäddor som bara går och smånafsar lite i svansen på tailen.

    Det enda jag kan tänka mig är isåfall att du har ett vekt spö kombinerat med nylonlina, eller så är det som Knugor trodde att reporna kommer av nåt annat.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av BUCKet of JERKy Visa inlägg
      Dem få gånger jag kör med tailar så känner man inget men efter en fisketur är dem vältuggade. Det vore trevligt att få upp dem, hur?
      Hej Jonathan Engqvist; Om du har spötoppen lite ovanför vattenytan och pekar mot betet under inspinningen har du lättare att se små slackningar och linvibrationer när Gäddan är där och smakar på din "mjukis". Ögat är tio gånger snabbare än handen! Själv håller jag nästan alltid vänsterhanden runt spöhandtaget framför rullen i avsikt att kunna göra snabba och hårda mothugg vid minsta lilla nafs.

      En "Stinger Hook", dvs en liten kemvässad 3-krok förbunden med kort tafs till betets ögla och iträdd långt bak i mjukdelen på jiggen eller tailen kan också skilja succé från fiasko.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

      Kommentera


      • #13
        Vi snackar om Zam z tailar. Jag kör med flätlina och styvt spö. krokar gör inte såna märken. det är gädda jag känner det på mig. :
        Shimano cardiff for pike-ident
        Men en Amba predator sitter nog inte fel!

        Kommentera


        • #14
          Var sitter märkena? Är dom i nosen på betet så har du gått i botten...
          Är det blåål eller vralåk?

          Kommentera


          • #15
            Märkena börjar vid mitten av kroppen och går ända till baken så det är nog inte botten...
            Shimano cardiff for pike-ident
            Men en Amba predator sitter nog inte fel!

            Kommentera


            • #16
              Krokarna har en tendens att göra märken i kroppen, detta händer även på nyare zalt. Krokarna slår i kroppen vid kast och nerslag. Lacken är inte den bästa på zalts beten.

              Kommentera


              • #17
                Kör med dubbla fjädderingar, eller lekande så kommer du kroka bättre.

                zams orginaltailar är verkligen av en helt bedrövlig kvalitet.
                Helt jävla värdelösa krokar som går sönder och tailmaterialet klibbar och jäklas om det inte redan hunnit smälta bort och ligger som en hinna i betesboxen.

                Gör egna tailar och kolla hur en del betestillverkare riggar sina tailar i fotoalbumet här på forumet.
                Senast ändrad av mobetahl; 2009-09-30, 21:33.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                275 005 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                13 svar
                2 925 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                39 svar
                3 282 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                1 008 svar
                153 717 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Test005
                av Test005
                 
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 055 svar
                203 315 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Bilbo
                av Bilbo
                 
                Arbetar...
                X