Hur resonerar ni om spölängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur resonerar ni om spölängd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur resonerar ni om spölängd?

Jag läste nånstans, kan inte riktigt komma ihåg var, men såhär sa han:

10-30gr 7 fot
    15-50gr 8 fot
    50gr+ 9fot+

Är inte alltid längre spö att föredra sålänge fiskeplatserna försvinner? Eller tycker ni lite känsla försvinner när man vinner lite i längd i kasten? Är det kanske så att jag överdriver när jag tycker att jag kastar mycket längre med ett 9fot spö än likvärdigt 7fot?

Jag gillar själv 9fot spön, tycker det känns lagom för de mesta. 8 fot kanske hade varit att föredra i båtar emellanåt. Men skulle nog aldrig gå ner till 7 fot på ett nytt spö. Hur tänker ni och varför? Vill veta för jag är i spököpardagar och är väldigt orutinerad på det hela

7 fotsspön är faktiskt jättesmidiga och funkar även utanför båten, är det någon kvalitet i spöet så kastar som inte så mycket kortare än deras längre motståndare. Men jag hade alla gånger satsat på minst 8fot, helst 9 om det gäller allroundfiske. Hade jag haft pengar över så hade jag nog satsat på ett andraspö på 7 fot som är lite smidigare i båt, men jag tycker inte att skillnaden är jättestor.

När det gäller känsla så är spökvaliteten mycket viktigare än lägden på spöet tycker jag. Det känns som om jag har mycket större beteskontakt med mitt gamla 10fots Berkley Series One Skeletor än mitt 5,5fots Ron Thompson ULspö, och näe, jag överdriver faktiskt inte när jag skriver det.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Känslan har som sagt inget med längden på spöt att göra. Spöna är ju graderade i viktintervall där de kastar bäst och där aktionen kommer till sin rätt, sen är aktionen uppdelad efter fiskesätt och liknande också. Ett kort styvt spö kan vara "okänsligare" än ett långt känsligt spö. Jag hade ju aldrig jerkat med mitt kustöringsspö på 11,5 fot. Likväl hade jag aldrig fiskat öring med mitt jerkspö.

För att svara på din fråga om att köpa ett nytt spö under eller 7 fot. Det beror på vad du ska fiska och fiskesättet. Havsfiske eller jerkspö är sällan, nästan aldrig längre än 7 fot. Sen tycker jag att längden kan spela in för kastens längd, blir ju en bättre hävstångseffekt förutsatt att bete, lina och liknande är balanserat med spöts aktion och viktintervall.

Btw, vad menar du med; "Är inte alltid längre spö att föredra sålänge fiskeplatserna försvinner?"
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
        Btw, vad menar du med; "Är inte alltid längre spö att föredra sålänge fiskeplatserna försvinner?"
        Haha, jadu! Jag måste läst nått annat samtidigt som jag skrev. Såhär ska de vara:

"Är inte alltid längre spö att föredra sålänge fiskeplatserna tillåter det?"
        Jag menar alltså, om man fiskar i öppen träng/eller där de finns utrymme för kast med långa spön, finns det nån anledning att ha 7 fot istället för säg 9fot då?

Kommentera

Inte direkt svar på din fråga men, köpte nyligen ett BROMANoDELL Beta Series 320 F 10 fot till HÖ fisket som jag är sjukt nöjd med. Jag fiskar mycket från land så jag föredrar 9-10 fot spön med kast vikt mellan 10-50.

Kommentera

Det är inget större nöje att använda 10' till hektosbeten. Det blir jobbigt en hel dag. Så att öka spölängden i takt med att betesvikten stiger är inget jag rekommenderar rent generellt. Jag har jämfört min tiofotare med ett på 7' och det är en mycket mera behaglig fiskedag man får med ett sånt spö.

Jag kan däremot gärna tänka mig 9' för lättare beten upp mot 40g. UL har jag för liten erfarenhet av men misstänker att den längden skulle behövas men att spöna då riskerar blir väl svajiga.

Jag använder ju själv gärna ett 13'6" matchmetespö när jag ror efter regnbåge med enbart en jiggkropp på metkrok för att lättare få upp linan ur vattnet. Den tacklingen är ju i allra högsta grad UL men spöet har den ryggrad som fisket kräver.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Jag kan däremot gärna tänka mig 9' för lättare beten upp mot 40g. UL har jag för liten erfarenhet av men misstänker att den längden skulle behövas men att spöna då riskerar blir väl svajiga.
              Jag resonerar oxå så här. Jag två spö Jag kan jämföra med. Har ett 6 fot 5-20 och ett 8 fot 10 till 30. Det längre spö känns mkt svajigare och Jag kastar nästan samma typer av beten med dem.

Spö längd väljer man efter vilket fiske ska man bedriva och sen matchar man det med beten och fisken är ute efter.
              T. ex. Det blir konstigt att jerkbatisfiska med en 8 eller 9 fot spö, eller ge sig på abborrjakt med ett jerkbaitspö.

Sen 7 fot är ganska allround och Jag håller med föregående talare om att känslan i spöet är viktigare än man tror. T. ex. om man jiggar man vill känna hur jiggen simmar i vattnet, detta behövs för att göra så snabb mothugg så möjligt.
              Sen om man vill komma lite längre från land, då kanske behövs lite längre spö, från båt , då spelar spölängden mindre roll. En annan spöegenskap som är viktigt är aktionen, Jag gillar snabba spö, men de är kanske inte optimala till alla typer av fiske.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                Jag läste nånstans, kan inte riktigt komma ihåg var, men såhär sa han:

10-30gr 7 fot
                15-50gr 8 fot
                50gr+ 9fot+

Är inte alltid längre spö att föredra sålänge fiskeplatserna försvinner? Eller tycker ni lite känsla försvinner när man vinner lite i längd i kasten? Är det kanske så att jag överdriver när jag tycker att jag kastar mycket längre med ett 9fot spö än likvärdigt 7fot?

Jag gillar själv 9fot spön, tycker det känns lagom för de mesta. 8 fot kanske hade varit att föredra i båtar emellanåt. Men skulle nog aldrig gå ner till 7 fot på ett nytt spö. Hur tänker ni och varför? Vill veta för jag är i spököpardagar och är väldigt orutinerad på det hela
                Står du på land så är väll 9-10 fot ganska lagom metar ja med levande vill ja gärna ha längre spö men 10 fot är max i båt .
                Jag har ju jämfört kastlängder med hell tail 110 gram med mitt Lf chopper 9 fot å Egils Lamiglas 7 fot vi kasta ungefär lika långt men om vi hade bytt till 40 gram Zalt så hade nog ja kastat längre - Plus att lamispöt är 100 gånger jobbigare å få in i bilen ,annars ett väldigt trevligt spö.
                Men drar man på en ailen eal så kastar man nog längre med Lamispöt för det är ju mer påkigt .

/Fredrik

Kommentera

Jerk: 6´6
                  Spinn: 8 Fot
                  UL: 7 Fot

de e de ja har...

Kommentera

hur långa spön är väl mer smaksak men att gå upp i längd när det blir högre vikter låter för mig bara tyngre att kasta med.Längd på handtag spelar in mycket samt vad grejerna väger.Från land och till rent spinn kan dt vara skönt att ha ett lite längre spö men i båt så är det mycket smidigare och friar med ett kortare och kastlängderna brukar inte variera så mycket.de fördelar som ett kortare och 1delsspö har är väl att det blir skön känsla och det finns ju ingen svag länk i form av skarvar men det är jobbigt att transportera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 895 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13