Vilket tafsmaterial använder ni vid vertikal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket tafsmaterial använder ni vid vertikal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket tafsmaterial använder ni vid vertikal?

vilket tafsmaterial använder ni när ni vertikalfiskar?
    Vilka andra tips kan ni ge mig??

när jag vj så använde jag fc 0,33 eller 0,43

Kommentera

FC 0,33

Övriga tips (tio till antalet, precis som budorden...):
      1.Köp ett bra ekolod om du inte redan har det.
      2.Köp en bra elmotor om du inte redan har det.
      3. Köp ett bra drivankare om du inte redan har det (att drifta med vinden är allt som oftast ett alldeles utmärkt sätt att fiska av större områden när du letar fisk och spar dessutom batteri till elmotorn).
      4. Köp ett gäng markörer om du inte redan har det. Där du får en gös får du ofta fler.
      5. Min åsikt, som säkert inte all delar, är att rejäla skallar, 25 eller 30 g, i alla lägen är att föredra. Vet att vissa anser att mindre skallar krokar bättre, ger mer känsla osv. Själv är jag dels inte övertygad om att så är fallet, dels vill jag klart och tydligt ha bottenkontakt, även när det blåser en del eller brantar rejält.
      6. Extra trekrok på jiggen är ett absolut måste, 8 av 10 gösar sitter på den.
      7. "Jigga" inte för mycket. Tycker ofta att den som håller spöt mest still brukar få mest fisk...
      8. En rulle med twitchin' bar är riktigt skönt om du är kapten över en aktermonterad elmotor. Har du frontmonterad pedalstyrd som jag är det av uppenbara skäl inte lika viktigt.
      9. Tunn flätlina, 0.10 eller max 0.12, är ett måste. Grövre skär inte genom vattnet tillräckligt bra och du tappar bottenkontakten för ofta.
      10. Släpp tillbaka allt du inte tänker äta upp, VJ kan ibland vara ruskigt effektivt och därmed generera många fiskar i båten på en dag.
      Senast ändrad av supratress; 2009-10-11, 17:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av supratress Visa inlägg
        FC 0,33

Övriga tips (tio till antalet, precis som budorden...):
        1.Köp ett bra ekolod om du inte redan har det.
        2.Köp en bra elmotor om du inte redan har det.
        3. Köp ett bra drivankare om du inte redan har det (att drifta med vinden är allt som oftast ett alldeles utmärkt sätt att fiska av större områden när du letar fisk och spar dessutom batteri till elmotorn).
        4. Köp ett gäng markörer om du inte redan har det. Där du får en gös får du ofta fler.
        5. Min åsikt, som säkert inte all delar, är att rejäla skallar, 25 eller 30 g, i alla lägen är att föredra. Vet att vissa anser att mindre skallar krokar bättre, ger mer känsla osv. Själv är jag dels inte övertygad om att så är fallet, dels vill jag klart och tydligt ha bottenkontakt, även när det blåser en del eller brantar rejält.
        6. Extra trekrok på jiggen är ett absolut måste, 8 av 10 gösar sitter på den.
        7. "Jigga" inte för mycket. Tycker ofta att den som håller spöt mest still brukar få mest fisk...
        8. En rulle med twitchin' bar är riktigt skönt om du är kapten över en aktermonterad elmotor. Har du frontmonterad pedalstyrd som jag är det av uppenbara skäl inte lika viktigt.
        9. Tunn flätlina, 0.10 eller max 0.12, är ett måste. Grövre skär inte genom vattnet tillräckligt bra och du tappar bottenkontakten för ofta.
        10. Släpp tillbaka allt du inte tänker äta upp, VJ kan ibland vara ruskigt effektivt och därmed generera många fiskar i båten på en dag.
        Du verkar ha koll Mannen, har du aldrig funderat på att skriva en artikel om VJ här på Fiskesnack ?

Kommentera

Hej Spy, det har jag inte funderat på men det kanske jag borde göra någon gång...
          En enkel nybörjaröversikt över VJ har dock en god vän skrivit här: Vertikalskolan.

Som synes har han ju i den artikeln dessutom snott de flesta bilder som finns där jag figurerar med fina VJ-fiskar, så innan jag kan skriva en egen artikel behöver jag fånga lite nytt!

Bloggrapporter från bl.a. VJ-fiske har jag dock skrivit ett antal, inte minst i maj i år då vi körde hårt. De kan läsas här: "Packa pappas karpsäck- en specimenblogg"

Kommentera

Trevlig läsning, både blogg och skola
            Kände på mig att du hade talang för skrivande.....

Kommentera

Jag och mina fiskekompisar kör med fl carbon i vanligtvis 12 lbs(0.31mm) brottstyrka som tafsmaterial vid vertikalfisket. Det finns en massa bra fl.carbon linor på marknaden men jag har haft Barkley vanish de senaste åren och den är okej till ett överkomlig pris.
              Men på senare tid har många gått över till dropshotfisket som är mer finlir med lättare vikter och tunnare prylar. Då går vi ner i tafs dimension till 8 lbs(0.25 mm) fl-carbon.
              Fördelen med dropshotfisket är att du inte behöver joxa med elmotorer och kan fiska av de intressanta platserna mer effektivt.
              Har du inte testat det så rekommenderar jag dig att prova på...
              Här har du en introduktion av ett proffs på vertikalfiske, Dietmar Isaiasch:

Och här har du en rätt bra sida med mycket info:

Tight lines!
              sigpic

Kommentera

Tusen Tack

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04