Spö och rulle för abborrfiske, Multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och rulle för abborrfiske, Multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och rulle för abborrfiske, Multi

Tänkte testa tyngre abborrfiske
    kommer att fiska:
    Salmo Slider 7cm
    Rapala DT
    Heddon Super Spook Jr
    Rapala Shad Rap

ska kosta under 2 lax, köper gärna bagagnat spö
    eftersom jag ska jerka tycker jag en multirulle skulle vara bäst, gillar också multi mer än spinn. vilka multirullar kan kasta beten mellan 10 och 35 gram relativt lätt och långt? har kollar på Daiwas Advantage (läst att Megaforce suger), den verkar bra.

Och sedan spö, ska kasta 10-35 gram och gärna ha ok ryggrad om jag krokar nån gädda eller fet borre. minst 6 fot men helst 6'6-7'

Tack för svar
    Senast ändrad av jämtlandgädda; 2010-01-20, 00:00.

Daiwas advantage supertuned kastar dom betesvikterna väldigt bra och kontrollerat. även billigare Exceler funkar helt ok. Det vanliga bft walker fungerar väldigt bra till betena du räknat upp, annars har jag ett tips på fenwick GT60MH 6´ 1/4-1oz (finns på olssonsfiske). Fenwick spöt hamnar någonstans mitt i mellan ett vanligt walker och ett vertical i styvhet.

Kommentera

Revo SX, STX, är även superfina rullar som kastar lätta vikter väldigt bra, tycker helt klart folk(svenskar) underskattar Revo-serien, en SX finns o få tag på för runt 1000:-, kanske billigare nu när 10's modeller är släppta o dem måste bli av med dem äldre, och då har du tusen/mer till spö med! Utnyttja din kusin i staterna till detta och du får MYCKET roligare prylar att fiska med än 2000:- i svedalas butiker.

*Edit, megaforcen känns som en plastig leksak i jämförelse med rullar för samma peng(läs svenska priset) i staterna, där får man den också för under 350:-, enligt mig INTE en rulle som du bör välja.
      Senast ändrad av snOrdanger; 2010-01-17, 11:21.

Kommentera

Beten du vill fiska abborre med, fungerar bättre för mindre gädda, faktiskt.
        För grov abborre finns det andra , lite mer roligare, beten och fisketekniker, tycker Jag.
        Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
          Revo SX, STX, är även superfina rullar som kastar lätta vikter väldigt bra, tycker helt klart folk(svenskar) underskattar Revo-serien, en SX finns o få tag på för runt 1000:-, kanske billigare nu när 10's modeller är släppta o dem måste bli av med dem äldre, och då har du tusen/mer till spö med! Utnyttja din kusin i staterna till detta och du får MYCKET roligare prylar att fiska med än 2000:- i svedalas butiker.

*Edit, megaforcen känns som en plastig leksak i jämförelse med rullar för samma peng(läs svenska priset) i staterna, där får man den också för under 350:-, enligt mig INTE en rulle som du bör välja.
          jag vill hälst ha en daiwa (rulle från USA är bestämt) och inte en begagnad rulle utan ny rulle ska det vara.
          gillar att de har ''free-floating spool'' så att man kan kasta mindre beten.
          ett spö begagnat kostar ju inte mycket så då kan jag satsa på en dyrare rulle.
          hur är Daiwa Advantage, den verkar riktigt najs

Kommentera

Varför inte beggad rulle...kolla min Ambassadeur Ultra Mag I på "säljes"...snudd på nyskick men bättre smord än nya rullar...den detaljkvaliteten hittar du inte på nya rullar idag...tillverkad i Sverige!

Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-01-17, 13:49.
            Medlem i GGG-U
            Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
              Varför inte beggad rulle...kolla min Ambassadeur Ultra Mag I på "säljes"...snudd på nyskick men bättre smord än nya rullar...den detaljkvaliteten hittar du inte på nya rullar idag...tillverkad i Sverige!

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=58652
              fin rulle, dock ska jag itne köpa till sommarn då jag fiskar abborre i norrland.

gillar inte att köpa begagnade rullar, kan få en tex Ambassadeur Record for 1100kr från USA helt ny medans begagnad så kan jag få den i sverige för kanske 1000

då köper jag hällre en ny

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
                jag vill hälst ha en daiwa (rulle från USA är bestämt) och inte en begagnad rulle utan ny rulle ska det vara.
                Jo, jag menar en ny rulle jag med, finns under 1000:- på eviken, både SX och STX med jämna mellanrum, dem är ju dyrare än Advantage med så! Men du gör som du vill, men ha i åtanke på att Revos linjära magnetbroms är den enda på marknaden som går att få till 0 motstånd!

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
                  Advantage är riktigt skön att fiska med, jag är inne på andra året med min och det har inte varit några problem med den. Kastat från 6gr till 50gr med den. I USA går den att köpa för ca 1200:-, i Sverige kostar den ca 3000-3500:-
                  En advantage är en mycket bättre rulle än en revo stx tycker jag.

Kommentera

Daiwa procaster har friflytande anjoniserad spole kanske kan va något?Är själv på jakt efter något som klarar klen lina utan overrun!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    279 319 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40