Nytt jerkspö - Shimano Compre? BFT Bandit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt jerkspö - Shimano Compre? BFT Bandit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt jerkspö - Shimano Compre? BFT Bandit?

Jag funderar på att köpa ett nytt spö för att ersätta mitt nuvarande jerkspö som är ett BFT Stiff 6'. Jag tycker att Stiffen är lite "tråkig" att fiska med. Testade ett Shimano Compre 7,2' som är lite mjukare och är inte gjort för lika höga kastvikter (21-85g). Men det var lite roligare drillningar med det, plus att det var längre (även om en stor del av längdskillnaden kändes som den satt nedanför rullen.

Jag har även förstått att BFT kommer med en ny modell senare i år som heter Bandit. Jerkmodellen kommer i två storlekar, 6,5' och 7,3'. Den längre modellen är tvådelad och båda spöna har en kastvikt upp till 180g alltså mer än Stiffen.

Shimano Compre kostar runt en tusing, Banditen verkar gå loss på 1500-2000kr.

Någon som har erfarenhet av dessa spön eller har något annat som man kan tipsa om?
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
    Jag funderar på att köpa ett nytt spö för att ersätta mitt nuvarande jerkspö som är ett BFT Stiff 6'. Jag tycker att Stiffen är lite "tråkig" att fiska med. Testade ett Shimano Compre 7,2' som är lite mjukare och är inte gjort för lika höga kastvikter (21-85g). Men det var lite roligare drillningar med det, plus att det var längre (även om en stor del av längdskillnaden kändes som den satt nedanför rullen.

Jag har även förstått att BFT kommer med en ny modell senare i år som heter Bandit. Jerkmodellen kommer i två storlekar, 6,5' och 7,3'. Den längre modellen är tvådelad och båda spöna har en kastvikt upp till 180g alltså mer än Stiffen.

Shimano Compre kostar runt en tusing, Banditen verkar gå loss på 1500-2000kr.

Någon som har erfarenhet av dessa spön eller har något annat som man kan tipsa om?
    En av mina kollegor i fiskeklubben hade nåt shimano jerkspö jättetungt å klumpigt om det va just den modellen vet ja inte .
    Satsa på nåt från lundgrens egen serie då blir du inte besviken

/Fredrik

Kommentera

daiwa procaster är det bästa jag har testat, det slår stiff med hästlängder! går för ca 1100...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        En av mina kollegor i fiskeklubben hade nåt shimano jerkspö jättetungt å klumpigt om det va just den modellen vet ja inte .
        Satsa på nåt från lundgrens egen serie då blir du inte besviken

/Fredrik
        Shimano Compre 7,2' tyckte jag var ganska lätt och smidigt. Det finns en 7,6' version som klarar mer än dubbla kastvikten. Det kanske är lite klumpigt.

Ursprungligen postat av sommenfiskaren Visa inlägg
        daiwa procaster är det bästa jag har testat, det slår stiff med hästlängder! går för ca 1100...
        Såg att Lundgrens hade detta spö, 6,6 är ju längre än Stiffen vilket jag tycker är positivt. Hur är Procastern jämfört med Powermeshen på 6,6?
        Min fiskeblogg Skvalp
        +FishEco

Kommentera

Det börjar närma sig

Det börjar närma sig islossning och vårfiske. Jag har fortfarande inte köpt något nytt spö men börjar närma mig lite.

BFT Bandit tror jag att jag struntar i helt och hållet

De som är intressant fortfarande är

Daiwa Luna 6'10"
          Daiwa Powermesh 6'6"
          Lamiglas 7' (70H)

Sen är jokern Shimano Compre 7'2" fortfarande kvar. Var även inne och kände lite på Lundgrens egna spön och de verkade rätt trevliga de med.

Någon som har några synpunkter?
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

Powermesh tycker jag av dem spöna, fantastiska spön, Lunat kan vara nåt om du gillar mjukare spön, men det svampar på tok för mycket för min smak.

Kommentera

Har fiskat en del med RST / LF Shadow 69 The Ripper och det är ett sjukt skönt spö, lätt, elegant och mycket känsla!

Kommentera

snOrdanger: Jag tycker nog om när de är lite mjukare, vill inte ha en stock. Samtidigt så får de ju inte bli för mjuka.

Pirra:Jag tror att det var den jag kände på i butiken, tyckte att det verkade trevligt men det är ju väldigt svårt att bedöma när man inte fiskar med det på riktigt
                Min fiskeblogg Skvalp
                +FishEco

Kommentera

Har själv ett powermesh kastvikt upp till 80 gr. tycker det spöt är helt underbart, skulle satsat på ett sån(Y)
                  Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Har ett compre 7`2" som jag fiskat med i en säsång. Helt okej spö, sköna drillar, bra djup i klingan men lite tungt för min smak men jag nöter på med spöt. Svårt att hitta det där perfekta spöt det är väl därför man har alldeles för många

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 921 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13