Okumas bästa haspel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okumas bästa haspel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okumas bästa haspel...

Hejsan

Har ett par väldigt dyra rullar från Shimano och Daiwa. Riktigt bra saker! Är dock sugen på att köpa en extra rulle för lätt HÖ-fiske och är lite sugen på att testa Okuma. Vad är det bästa dom har att erbjuda? Deras V-system har väl några år på nacken. Finns/kommer det något nyare?
    Många har även varit nöjda med Alumina, fortfarande så?

Alla tips/åsikter om Okuma hasplar är välkomna!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Mina erfarenheter av okuma är väll att dom håller i 2år max innan dom börjar falla sönder... några rullar snabbare än andra. Dom gamla modellerna från 90-talet verkar dock hålla mycket bättre.

Kommentera

Vet inte om jag håller med om detta. Mycket "rullkunniga" vänner i USA säger att Okuma väldigt många gånger håller mycket hög kvalite. Deras stora problem är att de inte har samma kvalitetskontroll som Shimano eller Daiwa.
      Så visst att vissa rullar kan falla sönder efter ett tag, men många håller också mycket länge.
      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Min uppfattning är att Okuma använder billigare komponenter.

Kullager som gör att rullen känns jämn och fin under de första åren, men efter ett par års fiskande så blir det lite slitna och rullen får en grövre gång.

Men eftersom de kostar en tredjedel om man jämför med motsvarande Daiwa/Shimano så kan man ju byta oftare.

Jag tycker då om kvalitet så jag köra med Daiwa, har ett par Capricorn och ett par Team Advantage. Alla med gamla "chassit" i aluminium och de fungerar bra.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
          Hejsan

Har ett par väldigt dyra rullar från Shimano och Daiwa. Riktigt bra saker! Är dock sugen på att köpa en extra rulle för lätt HÖ-fiske och är lite sugen på att testa Okuma. Vad är det bästa dom har att erbjuda? Deras V-system har väl några år på nacken. Finns/kommer det något nyare?
          Många har även varit nöjda med Alumina, fortfarande så?

Alla tips/åsikter om Okuma hasplar är välkomna!
          Tjena!
          Denna fråga var ju uppe i en annan tråd för ett litet tag sen. Och för att inte ta min erfarenhet av okuma en gång till så hänsvisar jag till den:

Kolla in deras nya rulle för 2010 som de visade på Icast mässan i år.
          The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

Udda design och nytänkande kring materialval och spolens utformning och funktion.

Okuma gör bra prylar idag. Att de är uppskattade i många delar av världen och säljer bra men inte lika bra här i Sverige kan väl ändå inte hänga ihop med vilken återförsäljare de har.
          Bara en tanke!
          sigpic

Kommentera

Kör Alumina 45, mest beten 30-70g. Mycket nöjd med den. Fungerar felfritt efter 3 års, enligt mig, hård användning. Några kompisar kör också Alumina och vi är alla nöjda. Mer prisvärd rulle tror jag är svår att hitta. Tyvärr verkar det som om den har utgått nu.

Har kört Abu och Shimano innan och att Okuma skulle ha billigare komponenter kan jag inte hålla med om. Tycker Aluminan fortfarande känns jämn och fin medan min senaste Shimano var slutkörd efter ungefär samma tids användning.

VS för 999kr på Willys skulle jag tro är ett bra köp.

Någon som testat Okuma Raw?

Kommentera

Det kanske har ändrats med komponenterna, vad vet jag. Jag körde riktigt mycket med en Metaloid som var deras tidigare topprulle, massor av kullager och kändes grymt fin de första 2 åren men tredje sommaren började den gå lite grovt.

Men den nya Trion skulle sitta som en smäck på ett Skeletor II spö, de ser ju lika spejsade ut båda 2.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hittade den "nya" Trio rullen här för 1095kr : http://sportfiskeprylar.se.jerry.ask...kuma-trio.html

Kommentera

Trio är rullen som okuma hoppas kunna ersätta V-system. Det är min tanke iallaf Och jag tror den kan vara schysst. Den kändes bra iallaf när jag kände på den i höstas.

Kommentera

Trio är sannolikt inte en ersättning rulle för VS. Trio är en rulle i mellanklassen och ligger under 100 dollar. Den är utvecklad av okuma-teamet i USA och kan de fortsätta med lite annorlunda idéer på de dyrare rullarna som VS så ska det bli intressant och se vad de kommer fram med.
                    Det kommer troligtvis en ny VS vad det lider men det kan nog dröja. Om de kan få ned vikten en aning med ändå behålla den där stabila känslan som en rulle helt lättmetall ger så kan det bli riktigt roligt att få veva den.

Jag tror att Alumina finns kvar i produktion eller så så finns det lager kvar iaf. Den finns på e-viken till moderata priser.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 072 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist