Transportspöhållare till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transportspöhållare till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Transportspöhållare till trolling?

Sånna där transportspöhållare, brukar vara tre rör som sitter ihop. Går dom att använda till att köra dragrodd med eller är det enbart för transport av spöna?

Ursprungligen postat av Rulken Visa inlägg
    Sånna där transportspöhållare, brukar vara tre rör som sitter ihop. Går dom att använda till att köra dragrodd med eller är det enbart för transport av spöna?
    Ett spö stående i en tranporthållre kräver längre linsläp för att fiska ett bete på samma djup som ett spö i en "vanlig" hållare där spötoppen kommer närmare vattenytan. Du kommer också bara kunna fiska rakt bakom båten.

Trollar man med spöparavaner däremot funkar det kanon med transporthållare, iaf för mig. Så visst går det!

/Stefan

Kommentera

Trollar du med spöparavaner är det nästan att föredra att spöna står rätt upp, har märkt att de får bättre gång på så vis. Kör du utan så är det som föregående inlägg påpekar.

Funkar även ok att köra med stående om du har någon form av djupparavan på, t.ex. Dipsy som du kan ställa att gå lite åt sidan också.

Webb - www.teamtrogdor.se
      Blogg - blog.teamtrogdor.se
      Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
      Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Om du menar Berkley's hållare, så blir dom lite spröda efter några år i solen.
        Tråkigt om man tappar utrustningen i sjön när fetingen hoppar på (eller vid bottennapp).

Kommentera

Tack för alla svar! Jag kikar på andra alternativ istället. Scotty ska vara helt ok va?

Kommentera

Normark de lux är de bästa ställbara spöhållarna.

Kika även på Lorents Marin V3.0

Kommentera

Tack för alla svar! Jag kikar på andra alternativ istället. Scotty ska vara helt ok va?
              Vad har du för båt ?? Mindre roddbåtar så har Clas ohlsson en smidig grej som man fäster i årfästena med plats för 4 spön . Tror den kostar 200 kr eller nåt sånt . Iof får man ju bära med sig den när man ska använda den , men trollar man inte så mycket funkar det ju.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Vad har du för båt ?? Mindre roddbåtar så har Clas ohlsson en smidig grej som man fäster i årfästena med plats för 4 spön . Tror den kostar 200 kr eller nåt sånt . Iof får man ju bära med sig den när man ska använda den , men trollar man inte så mycket funkar det ju.

/Fredrik
                Tror t.om. de är ännu billigare. I somras betalade jag 89 kr för en sådan, så jag köpte 2 och slaktade den ena för att få en med fler hållare;

(bilder från http://www.teamtrogdor.se/Gallery/De...4962385#images)

Denna "rigg" funkar klockrent för när man är iväg till fjällen och liknande (använder den även i "reservbåten" som är en större eka). Annars skulle jag rekommendera Normark Deluxe även om de är lite dyrare. Finns ju de där billigare i plast (Danica eller vad de heter) men de har jag knäckt ett par och det är inte kul.
                Senast ändrad av Leafo; 2010-02-03, 08:36.

Webb - www.teamtrogdor.se
                Blogg - blog.teamtrogdor.se
                Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar