Långkastande haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
    Tjena!
    Har tyvärr inte provat trio rullen. Har sett film från ICAST mässan i år när okuma teamet i USA förevisade rullen. Den verkar innehålla en del nytänkande, annorlunda design och lösningar men du får samtidigt tänka på att det är 70-100 dollars rulle. Det går inte att jämföra med okumas v-system. Ska du ha en stabil rulle som håller under längre tid så är nog en VS vad du behöver. Är du ute efter en rulle annorlunda design som sticker ut så ska du gå på trio linjen.
    Är VS 20 lagom för havsöringsfiske, jag tänkte lägga på Spider-Wire Ultracast invisi-Braid 0.12 eller 0.14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
      Är VS 20 lagom för havsöringsfiske, jag tänkte lägga på Spider-Wire Ultracast invisi-Braid 0.12 eller 0.14.
      Det gör den med den linan du nämner. Du ska nog få på minst 100 meter. När det gäller bromskraft i förhållande till storlek så är det inte många rullar som kan matcha VS. Så du kan va trygg när storöringen går på.
      Men samtidigt så ska du försöka få en balans med det spö du använder. En 20 rulle på en 50 grams yxa blir inte så roligt att fiska med.
      Här på västkusten där öringen är mindre än sina kusiner från öst behöver vi aldrig kraftiga spön utan 5-20 grams klingor duger utmärkt.
      Jag slälv använder inte min VS till havsöringsfisket då jag har andra rullar som jag trivs med bättre vid rent spinnfiske. På jiggspöt så är dock okuma rullen den givna vinnaren.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
        Det gör den med den linan du nämner. Du ska nog få på minst 100 meter. När det gäller bromskraft i förhållande till storlek så är det inte många rullar som kan matcha VS. Så du kan va trygg när storöringen går på.
        Men samtidigt så ska du försöka få en balans med det spö du använder. En 20 rulle på en 50 grams yxa blir inte så roligt att fiska med.
        Här på västkusten där öringen är mindre än sina kusiner från öst behöver vi aldrig kraftiga spön utan 5-20 grams klingor duger utmärkt.
        Jag slälv använder inte min VS till havsöringsfisket då jag har andra rullar som jag trivs med bättre vid rent spinnfiske. På jiggspöt så är dock okuma rullen den givna vinnaren.
        Om jag fattar dig rätt så tycker du att den kan funka på mitt spö (12-28gr) men är inte optimal, vad rekomenderar du istället?

Kommentera

Om jag fattar dig rätt så tycker du att den kan funka på mitt spö (12-28gr) men är inte optimal, vad rekomenderar du istället?
          Vet inte riktigt vad du är beredd att slänga upp för en haspelrulle. Jag har daiwa rullar när jag spinnfiskar. Men de är ju rätt dyra så de kanske är lite overkill. Du kanske ska kolla in okuma i 30 storleken istället. Nackdelen med det är att vikten blir bra mycket högre då. En 30 väger över 300 gram och det kan ju ta bort lite av känslan vid lättare spinnfiske.
          Annars har du ju alltid företaget REA ( shimano) som erbjuder alternativ men jag är nog inte rätt man att rekommendera något från dem då jag sällan fiskar med lätta haspelullar från den japanska tillverkaren.
          sigpic

Kommentera

Nu när jag har börjat leta efter Okuma VS 30 så ser jag att den utgår hos alla återförsäljare. Om inte trio är efterföljaren vilket jag också har insett att den inte är efter ha läst på diverse sidor, vilken är då efterföljaren som okumas flaggskepp?

Kommentera

Nu när jag har börjat leta efter Okuma VS 30 så ser jag att den utgår hos alla återförsäljare. Om inte trio är efterföljaren vilket jag också har insett att den inte är efter ha läst på diverse sidor, vilken är då efterföljaren som okumas flaggskepp?
              Såg i Svendsen kataog för 2010 att VS rullen inte finns med på programmet längre. Tråkigt att om de nu sänker kvaliteten på okumarullarna som tas hit till Skandinavien. Fast´Svendsen är en återförsäljare som det har varit lite "Comsi Comsa" med genom åren.
              Men VS rullarna finns att få tag på det stora landet i väst. Det är bara att gå ut på e-viken och handla en som du vill ha.Då sparar du samtidigt en god slant att ha till andra prylar och det är ju aldrig fel.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              273 196 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist