Tips på haspelrulle till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspelrulle till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspelrulle till gäddfiske?

Jag fastnade ordentligt för fiske förra året och fiskar idag med ett enkelt haspelset från Abu (7 fot, >25 g). Jag har dock bestämt mig för att köpa lite bättre grejer inför i år och bland annat kikat på ett BFT strike giant 8,6 haspelspö (30 - 100g). Jag ska använda det till gäddfiske.

När det gäller rullar är verkar det dock vara en riktig djungel för mig som är nybörjare och inte har någon koll. Jag har bestämt mig för att rullen ska vara haspel och kosta max 1800 kr. Jag har kikat på nätet på b.la. Shimano Technium FB 4000 och Okuma VS 40. Nu undrar jag dock om detta är bra rullar för gäddfiske eller om någon har några andra bra tips? Vad ska man kolla efter? Hur stor storlek ska man välja? Och vad är skillnaden mellan de olika storlekarna, rent prestandamässigt? Jag kommer fiska med flätlina om det nu gör någon skillnad?

Tack på förhand!

/ Victor

Ursprungligen postat av VictorAdler Visa inlägg
    Jag fastnade ordentligt för fiske förra året och fiskar idag med ett enkelt haspelset från Abu (7 fot, >25 g). Jag har dock bestämt mig för att köpa lite bättre grejer inför i år och bland annat kikat på ett BFT strike giant 8,6 haspelspö (30 - 100g). Jag ska använda det till gäddfiske.

När det gäller rullar är verkar det dock vara en riktig djungel för mig som är nybörjare och inte har någon koll. Jag har bestämt mig för att rullen ska vara haspel och kosta max 1800 kr. Jag har kikat på nätet på b.la. Shimano Technium FB 4000 och Okuma VS 40. Nu undrar jag dock om detta är bra rullar för gäddfiske eller om någon har några andra bra tips? Vad ska man kolla efter? Hur stor storlek ska man välja? Och vad är skillnaden mellan de olika storlekarna, rent prestandamässigt? Jag kommer fiska med flätlina om det nu gör någon skillnad?

Tack på förhand!

/ Victor
    Ska du kasta beten upp till 100gr hade jag nog sagt att multirulle hade vatt ett bättre val. Shimano Technium är en utmärkt rulle till gäddfisket, råka även ha en till salu... till gäddan hade jag valt mellan 2500 och 4000, välj en frambromsad modell, brukar nästan alltid ha bättre broms än likvärdig bakbromsad. Vid större rullmodeller brukar du ha mer bromskraft och mer invevning per vevtag, men fångar du mindre fisk kan det ibland kännas lite overkill med en stor rulle. Större rulle kan även ge längre kast, men oftast brukar spö och lina påverka mer. Ja självfallet gör flätlinan skillnad, du kan gå ner mycket i tjocklek och därmed öka dina kastlängder, plus att flätlinanan ger dig enormt mycket mer känsla i fisket, du känner huggen bättre helt enkelt!

Lycka till med ditt rull val! skulle en technium 3000 SFB vara intressant har jag en över!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
      Ska du kasta beten upp till 100gr hade jag nog sagt att multirulle hade vatt ett bättre val. Shimano Technium är en utmärkt rulle till gäddfisket, råka även ha en till salu... till gäddan hade jag valt mellan 2500 och 4000, välj en frambromsad modell, brukar nästan alltid ha bättre broms än likvärdig bakbromsad. Vid större rullmodeller brukar du ha mer bromskraft och mer invevning per vevtag, men fångar du mindre fisk kan det ibland kännas lite overkill med en stor rulle. Större rulle kan även ge längre kast, men oftast brukar spö och lina påverka mer. Ja självfallet gör flätlinan skillnad, du kan gå ner mycket i tjocklek och därmed öka dina kastlängder, plus att flätlinanan ger dig enormt mycket mer känsla i fisket, du känner huggen bättre helt enkelt!

Lycka till med ditt rull val! skulle en technium 3000 SFB vara intressant har jag en över!
      Tack för svaret!

Nu är jag dock inne på att köpa en bakbromsad twinpower xt RB som jag hittat till bra pris . 3000 storleken tycker jag verkar vara bra men jag undrar vad det gör för skillnad att ta en med lågprofilspole? Mindre lina går på antar jag. Men gör det något?

Kommentera

Ursprungligen postat av VictorAdler Visa inlägg
        Tack för svaret!

Nu är jag dock inne på att köpa en bakbromsad twinpower xt RB som jag hittat till bra pris . 3000 storleken tycker jag verkar vara bra men jag undrar vad det gör för skillnad att ta en med lågprofilspole? Mindre lina går på antar jag. Men gör det något?
        Med dagens moderna flätlinor behövs inte lika stor spole längre, då flätlinan är så tunn att det går på tillräckligt med lina ändå.

Ang. bakbromsat, ja smaken är som baken, men frambromsade brukar oftast ha ett bätte bromssystem, fördelen med bakbromsade är att bromsen kan vara något smidigare att ställa under "fight"! Shimano har nu lasnerat nya bakbromsade rullar med multipla bromssytem! kan vara intressant!

Kommentera

enligt mig enda haspelrullen som är ngt att ha är Penn Sargus, 4000 strl är bra till gäddfiske, jag kör upp till 120g o det funkar hur bra som helst. kan också rekommendera 2500 strl till HÖ.

jag hade en technium 4000 för gäddfiske tills bygeln knäcktes mitt i ett kast...inget mer shimano för mig, jag har tröttnat på att betala för "märket" så att säga.

sen kostar penn rullen under lappen vilket är ett plus.

Kommentera

Jag köpte mig en Okuma VS 40 och den känns riktigt bra när man torrvevar
            Ska bli kul att testa den till våren när isen har gått där jag fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av sooman Visa inlägg
              enligt mig enda haspelrullen som är ngt att ha är Penn Sargus, 4000 strl är bra till gäddfiske, jag kör upp till 120g o det funkar hur bra som helst. kan också rekommendera 2500 strl till HÖ.

jag hade en technium 4000 för gäddfiske tills bygeln knäcktes mitt i ett kast...inget mer shimano för mig, jag har tröttnat på att betala för "märket" så att säga.

sen kostar penn rullen under lappen vilket är ett plus.
              Penn Sargus känns som en tegelsten ju!
              Vart lite sugen på en sån tills jag klämde på den....
              sen frågar jag mig, hur bygeln lyckades knäckas mitt i ett kast? Tjuvfällde den, hade du fällt bygeln helt t.ex?

Kommentera

Jag kör med en Shimano Nasci 4000 (frambromsad) och tycker den rullen är klockren! Du får extremt mycket rulle för pengarna och den är dessutom riktigt snygg!

Kommentera

Aby sorön,kanon haspel till bra pris.
                  Använder en till mitt havöringsfiske,lär funka fint till gäddfiske också.

Kommentera

Jag har 2 Abu Sorön snart tre, riktigt gryma rullar hittils...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 436 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13