Tips på jerkbaitspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på jerkbaitspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på jerkbaitspö?

Är nybörjare inom jerkbait och tänkte köpa mig ett spö. Någon som har något tips på ett bra spö och en rulle. Hade tänkt mig ett spö med kastvikt på 40-100g.
    Låter det lagom eller vad ska man ha som nybörjare?
    Kan man använda ett sånt spö till annat än jerkbait?

Är som sagt nybörjare inom detta och mina frågor låter kanske dumma men frågar man inte får man inte reda på något tar gärna till mig alla tips jag kan få!

Ursprungligen postat av jocke89 Visa inlägg
    Är nybörjare inom jerkbait och tänkte köpa mig ett spö. Någon som har något tips på ett bra spö och en rulle. Hade tänkt mig ett spö med kastvikt på 40-100g.
    Låter det lagom eller vad ska man ha som nybörjare?
    Kan man använda ett sånt spö till annat än jerkbait?

Är som sagt nybörjare inom detta och mina frågor låter kanske dumma men frågar man inte får man inte reda på något tar gärna till mig alla tips jag kan få!
    Det har hänt lite på spöfronten sen jerkbommen 2004 . Spöna har blivit längre 6,8-7 fot är numera standard .
    Skillnaden mot kortare spö är ju kastlängden dom längre spöna kastar bättre passar ju bra till fiske med gummibeten å tailar också.

Vill du bara fiska med buster jerk så räcker 100 grams spö men ett 6,8 -7 fot är mer allround .

Spara lite längre å köp dyrt från början ja tror 2/3 av fs medlemmar har ett Buster stiff står i garderoben då man tröttnar på tunga klumpiga spön , å då köper man om å då får man ju inte tillbaka pengarna på det billiga spöt.

Dawia luna . Lf ripper (från lundgrens) lamiglas heavy är fina spön men dyra räkna med 1500-2500 för ett riktigt bra spö .
    Ju dyrare spö destå lättare å bättre öglor kan man säga .

Är du dock extremt kortväxt å fiskar i småbåtar är det lättare med ett spö på 6 fot men det är nog bara vanesak med längre.

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    276 132 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist