0,28 mm Power Pro på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0,28 mm Power Pro på haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 0,28 mm Power Pro på haspel?

Hej!
    Jag är ny på detta forum!
    Har en fråga & det är så att jag av misstag beställt Power Pro 0,28 mm från USA (Jag trodde att 30lb = 0,23 mm men det visade sig vara 0,28 mm)
    Jag har en ganska stor Daiwa haspel (minns inte exakta namnet nu) & har innan haft flätad lina på 0,17 mm på den som fungerat utan några större problem... Spöt (berkley) är drygt 11 fot & är smidigt men ändå rejält!
    Min fråga är om jag nu bestämmer mig för att använda Power Pro 0,28 mm på denna uppsättning om jag kommer förlora mycket i längd (har kollat runt i forumet men inte hittat något bra svar på detta) eller om jag ska köpa 0,23 mm istället (eller om någon har något bättre förslag på vad som kan vara bättre!
    Jag fiskar nästan enbart efter gädda från båt & använder stora vobblers & skeddrag (25g - 50g)

/Gustav
    Senast ändrad av iamspace; 2010-03-10, 11:24.

Det är bara att fiska på,jag tror inte att det märks så mycket på kastlängden,när du som du säger använder lite tyngre drag.Jag har själv 0.28 på ena gäddrullen och det har inte varit några problem.

Kommentera

Tack för svaret!
      Jag har ju redan fått linan så det är ju bara att linda på & testa!
      Vore ändå intressant om fler har synpunkter...

Kommentera

Ursprungligen postat av iamspace Visa inlägg
        Hej!
        Jag är ny på detta forum!
        Har en fråga & det är så att jag av misstag beställt Power Pro 0,28 mm från USA (Jag trodde att 30lb = 0,23 mm men det visade sig vara 0,28 mm)
        Jag har en ganska stor Daiwa haspel (minns inte exakta namnet nu) & har innan haft flätad lina på 0,17 mm på den som fungerat utan några större problem... Spöt (berkley) är drygt 11 fot & är smidigt men ändå rejält!
        Min fråga är om jag nu bestämmer mig för att använda Power Pro 0,28 mm på denna uppsättning om jag kommer förlora mycket i längd (har kollat runt i forumet men inte hittat något bra svar på detta) eller om jag ska köpa 0,23 mm istället (eller om någon har något bättre förslag på vad som kan vara bättre!
        Jag fiskar nästan enbart efter gädda från båt & använder stora vobblers & skeddrag (25g - 50g)

/Gustav
        Hej Gustav Eriksson; Om du, som du skriver, har stor diameter på din Daiwa haspelrulle kan du inte förlora många meter i kastlängd med din 0,28 mm PowerPro spectralina jämfört med 0,23 mm. Fördelen med den grövre PowerPro-linan är att den är betydligt starkare än den tunnare....och det kanske du får bekräftat när du fångar nästa 15+ kilo Gädda.

Själv använder jag PowerPro och Tuf Line XP vid spinnfiske med multirulle och Berkley Fireline vid haspelfiske med haspelrulle. Då blir det minst problem!
        Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Kanske inte var helt fel att det blev 0,28 mm....
          Var lite trött innan men rullen är inte en Daiwa utan det är en Shimano 4000 någonting om det kan ge någon vägledning! (kostade ca 2500 kr för ca 4-5 år sedan)
          Tack för länken! Inte helt fel med lite inspiration nu!
          Senast ändrad av iamspace; 2010-03-10, 12:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          277 391 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13