Ladda rullen med jerklina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ladda rullen med jerklina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ladda rullen med jerklina.

Hejsan tänkte ladda rullen med lina för jerkstarten, är en amba rcn 50 som ja tänkt jerka med och nu undrar ja vad jag bör tänka på och vilken lina jag skall välja?....

Strike Wire extreme och Power Pro är två vanliga linmärken som folk brukar ha till jerk, det lär väl fyllas på med fler i tråden gissar jag. På min första jerkrulle hade jag Fireline som jag inte kan rekommendera i grövre dimensioner för den blir så platt med tiden, möjligen har dom blivit bättre numer...

Dimensioner från 0,32 och uppåt är väl att rekommendera, många kör på 0,36 men det är ju beroende på vad du ska kasta också.

Just det, färg: jag har kört med mossgrön länge och finner ingen anledning att byta. Vissa kör med knallgul och färgar biten närmast betet för att göra linan mer osynlig där.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Glöm inte att grunda med nylonlina - annars finns risken att hela linpaketet snurrar runt.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Alla kör med så tjock lina när dom jerkar! Påverkar det sjävla jerken eller är det endast för att den är tjock och tar mycket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
          Hejsan tänkte ladda rullen med lina för jerkstarten, är en amba rcn 50 som ja tänkt jerka med och nu undrar ja vad jag bör tänka på och vilken lina jag skall välja?....
          En Record har grundare spole . Du får på ca 90 meter 0,32 med nylon i botten .
          Enklaste är att köpa Power pro 0,28 eller strike wire extrem 0,28 med nylon i botten får du nog på hela spolen om 135 m .
          Vill du ändå ha 0,32 be butiken lägga på lina åt dig å betala per meter .
          Annars får du över ca 40 meter, lina är för dyrt för att kasseras .
          0,36 kan du glömma på recorden .
          Får du tag i Tuf line 0,31 så är den grym men jag har bara hittat den på lundgrens.

/Fredrik

Kommentera

Ok tackar för dom svaren, satsar på att butik får lägga på linan åt mig då tror ja så jag slipper massa spill...nå lät de ju som du inte gilla mitt val av rulle:P kände mig ju så glad att ja äntligen köpt mig en rulle ja !

Kommentera

Till en sådan rulle hade jag kört 0,28! Ska hålla utan problem.

/M
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av jokkan Visa inlägg
                Alla kör med så tjock lina när dom jerkar! Påverkar det sjävla jerken eller är det endast för att den är tjock och tar mycket?
                Tjock lina påverkar knappast dina jerkbaits' gång, men beroende på tafs kan du få ett jerkbait att gå olika. Sedan är det väldigt säkrande att veta, då man har en grov lina som knappast bryter i första taget, att man kan göra kvicka/hårda mothugg i gäddans käft eller kanske bryter loss grenar som ligger på botten av sjön

Ett exempel på grov lina vid fiske är jänkarna där dom vid muskie-fisket kör uppemot 0,40-0,45mm lina pga. fiskens otroliga kraft vid huggen och då behövs även en lina som klarar av ett extra styvt spö.
                Senast ändrad av GbgRobin; 2010-03-23, 17:22.

Kommentera

Jag fick Spiderwire Ultracast Invisibraid 0,30 spolad på min jerkrulle ''Amb.5601 Jerk'' är den linan bra? i den dimensionen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
                    Ok tackar för dom svaren, satsar på att butik får lägga på linan åt mig då tror ja så jag slipper massa spill...nå lät de ju som du inte gilla mitt val av rulle:P kände mig ju så glad att ja äntligen köpt mig en rulle ja !
                    Recorden är en kanonrulle jag har den själv till Jerkbait ja har kört 0,32 fireline i år blir det Power pro 0,32 .
                    Se till å släpp på 2-3 vikter då startar spolen snabbare å du sparar rygg ont.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13