Haspelset - Vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelset - Vilket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelset - Vilket?

Undrar vad ni tycker om dom här haspelseten? Letar efter ett vettigt set som kostar under tusenlappen..

Har kollat lite på:

Spö: Ron Thompson Steelhead 2, 9 fot
    Rulle: Okuma Zeon RD-ZR40

ELLER

Spö: Shimano XAX 270M 15-40g 9fot
    Rulle: Shimano AX 4000 RB (med 5 års garanti)

Är nåt av dom seten bra eller finns det bättre för pengarna? (Vad isf?)

Jag har det översta setet fast med 30 rullen och det har funkat fint!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fojjan Visa inlägg
      Jag har det översta setet fast med 30 rullen och det har funkat fint!
      Okej=)

Har fått några fler tips, villket av dom här skulle ni här ta om ni va tvunga att välja?

http://www.fiskarnas.se/index.asp?ItemId=59404

http://www.snajk.se/new/start3alt_detail.asp?id=530

Sedan ett 9' Shimano Alivio set för 799kr hos http://www.sporting.se/
      Klicka på Fiskeset -> Haspel -> Shimano Alivio och välj 9' i dropdownlistan.

Kommentera

Jag har en Shimano Alivio som jag iofs aldrig provkastat med men som känns grymt skön för att vara en billig Shimano.
        http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Nån som har nåt att säga om rullen Cardinal 303R, och spöt Berkley Lightning Rod 9 fot 15-40g då?

Funkar det bra till att fiska abborre och gädda från båt med? Eller ska man satsa på samma fast 8fot 10-30g och en 302R istället?

Kommentera

Jag skulle inte köpa en 4000-rulle om du ska fiska abborre och gädda.. Klart om du bara jagar jättefisk är det kanske bra men 2500-storlek duger fint..

Själv skulle jag gå på så lätt jag möjligt vågar till det fiske jag är ute efter, tråkigt ha ett järnspett till småfisk och iofs tråkigt med ett grässtrå till en stor gädda.. Men men.. köp ett 8-9-fots spö med kastvikt upp till max 40 gram och en typ 2500-shimano, så har du mycket kul.. sen laddar du med typ 0.15 fireline så har du kul till det mesta.. Funkar även bra till Havsöring och annat skoj.

Med en bra broms på rullen klarar du ut många stora fiskar med ganska klen utrustning, om det inte är för strömt vatten då. Bara du får på lina så det räcker, hellre mycket tunn lina än för lite tjock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bengan75 Visa inlägg
              Jag skulle inte köpa en 4000-rulle om du ska fiska abborre och gädda.. Klart om du bara jagar jättefisk är det kanske bra men 2500-storlek duger fint..

Själv skulle jag gå på så lätt jag möjligt vågar till det fiske jag är ute efter, tråkigt ha ett järnspett till småfisk och iofs tråkigt med ett grässtrå till en stor gädda.. Men men.. köp ett 8-9-fots spö med kastvikt upp till max 40 gram och en typ 2500-shimano, så har du mycket kul.. sen laddar du med typ 0.15 fireline så har du kul till det mesta.. Funkar även bra till Havsöring och annat skoj.

Med en bra broms på rullen klarar du ut många stora fiskar med ganska klen utrustning, om det inte är för strömt vatten då. Bara du får på lina så det räcker, hellre mycket tunn lina än för lite tjock.
              Tackar för svaret!

Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köpa ett 8fot eller 9fot. 8fot spöt jag kollar på har bara kastvikt på 10-30g, känns lite lite? Men det kanske det inte är?

Kommentera

Ska du inte alltid kasta jättetungt så funkar det säkert utmärkt, är otroligt olika hur olika spön funkar med "tyngre" vikter än den angivna.. vissa är väldigt spänstiga men vissa väldigt jämn-mjuka..

Jag har ett "allround"-spö som har angiven vikt 15-45 men jag kastar lätt sänken på över 60-gram + wobbler då jag vill fiska strömt i älv osv.. Men du måste tänka lite på vad du troligen mest fiskar med, det är ju det som är viktigast.. Sen får man ju vara lite försiktig då man ska göra nåt "extremt".. eller köpa mer prylar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 304 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13