Vad kan vara fel?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan vara fel??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan vara fel??

Hej just köpt ett jearkbaitset. Skulle testa rullen lite när jag kom hem och får den inte att funka som den ska.

Problemet är den delen som skall fördelar linan på rullen (alltså den delen som åker fram och tillbaka när man vevar så att linan fördelas jämt över rulle)

Den fastnar i båda kanterna, alltså den åker från ena sidan till den andra men inte tillbaka. Samma problem på båda sidorna.

Är det jag som är idiot eller är det fel på skiten???

Rullen heter Quick Power Striker 1000LH.

Hoppas ni fattar vad jag menar

Tack på förhand.

Så ska det inte vara, bara att gå tillbaka till butiken och reklamera.

//C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Tack för svar. Ja blir å reklamera den

Kommentera

jo gör det det är bombsäkert fel på den lycka till //mvh jens

Kommentera

Min bror har en likadan rulle som han fick i julklapp av farsan.
          Har ett liknande problem som du. Den som fördelar linan funkar prima vid inspinning. Därimot vid friläge eller slir, alltså te.x då man ska dänga ut ett bete. Står den helt stilla, den fördelar inte linan då vilket orsakar linan att överlappa i rullen = trassel, hårdare kast = förlorat bete.

Denna gör att rullen är rakt igenom värdelös. Har du samma problem eller är det bara ett fel på denna? Var ju köpt på nån rea i vällingby hi-sport så är ju garanterat ingen super rulle, men den ska ju iaf funka tycker man..

Kommentera

Reklamera, men ta inte emot en rulle av samma modell. Lägg till lite pengar istället och få en bra rulle. Det lönar sig inte att snåla när det gäller fiske.
            By the way, hur mycket gav ni för grejerna? Såg att den kostar runt 65 - 80 €, och då är det ju lite "billighetsvarning"...

Kommentera

Har samma problem med min trollingrulle. Men den funkar när jag lutar rullen lite åt det håll som linspridaren ska åt. Den fastnar i höger hörn, så att säga, så jag lutar den bara åt vänster en aning så går den.. jävligt märkligt men det funkar för mig..
              Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
              Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
              [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av skogstrollet Visa inlägg
                Min bror har en likadan rulle som han fick i julklapp av farsan.
                Har ett liknande problem som du. Den som fördelar linan funkar prima vid inspinning. Därimot vid friläge eller slir, alltså te.x då man ska dänga ut ett bete. Står den helt stilla, den fördelar inte linan då vilket orsakar linan att överlappa i rullen = trassel, hårdare kast = förlorat bete.

Denna gör att rullen är rakt igenom värdelös. Har du samma problem eller är det bara ett fel på denna? Var ju köpt på nån rea i vällingby hi-sport så är ju garanterat ingen super rulle, men den ska ju iaf funka tycker man..

Hej på er, jag instämmer med övriga och tycker det låter konstigt... Om linspridaren fastnar vid gavlarna då man vevar låter det definitivt som ett fel.
                Tycker det låter som ett konstruktionsfel på evighetsskruven, linsprdaren hoppar ur gängorna då den borde svänga om och fortsätta tillbaka. (glapp eller något)

Men sakta i backarna Skogstrollet. Nu vet jag inget om denna rulle men de flesta lågprofilrullar har stillastående linspridare i friläge och då spolen slirar. Det är inget onormalt. Det innebär bara att man måste centrera linsridaren före utkast så den inte står i ena kanten, står den vid ena kanten då man kastar kan det kan leda till trassel och linbrott. Någon konstruktör har väl räknat ut att vid mindre kastvikter som lågprofilare är gjorda för blir det mindre kraftförlust även om linan drar lite snett ut genom linspridaren än om linspridaren skall flyttas sida till sida något hundratal gånger under ett utkast.

mvh Andreas.G

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inlägg
                  Hej på er, jag instämmer med övriga och tycker det låter konstigt... Om linspridaren fastnar vid gavlarna då man vevar låter det definitivt som ett fel.
                  Tycker det låter som ett konstruktionsfel på evighetsskruven, linsprdaren hoppar ur gängorna då den borde svänga om och fortsätta tillbaka. (glapp eller något)

Men sakta i backarna Skogstrollet. Nu vet jag inget om denna rulle men de flesta lågprofilrullar har stillastående linspridare i friläge och då spolen slirar. Det är inget onormalt. Det innebär bara att man måste centrera linsridaren före utkast så den inte står i ena kanten, står den vid ena kanten då man kastar kan det kan leda till trassel och linbrott. Någon konstruktör har väl räknat ut att vid mindre kastvikter som lågprofilare är gjorda för blir det mindre kraftförlust även om linan drar lite snett ut genom linspridaren än om linspridaren skall flyttas sida till sida något hundratal gånger under ett utkast.

mvh Andreas.G

Problemet var att linspolaren aldrig rörde på sig, varken vid kast eller invevning. Så det blev ju bara kaos. Var bara att lämna in den hos butiken, fick köpa en Ambassadör istället till kraftigt reducerat pris + en massa ursäkter från personalen.

MVH John

Men lite oroväckande om fler har problem med just denna rulle, helt enkelt skit?

Kommentera

Ursprungligen postat av newnoise Visa inlägg
                    Problemet var att linspolaren aldrig rörde på sig, varken vid kast eller invevning. Så det blev ju bara kaos. Var bara att lämna in den hos butiken, fick köpa en Ambassadör istället till kraftigt reducerat pris + en massa ursäkter från personalen.

MVH John

Men lite oroväckande om fler har problem med just denna rulle, helt enkelt skit?
                    Hej igen! Jag tittade noggrannare på bilden. Är nästan övertygad att det är samma rulle som denna:
                    Okuma 250LX
                    Samma skit med annat namn, jag hade nämligen en sådan som första jerkrulle. Har fått ny 4ggr på garantin.
                    På min stannade också linspridaren en gång. Då var det kugghjulet i gaveln som för över kraften från spolaxel till linspridare som lossnat och låg löst i gaveln. Kugghjulet satt skruvat i gaveln utan lager eller bricka så då kugghjulet snurrar skruvar det med tiden upp skuven som håller fast kugghjulet i fråga.
                    Lyckad konstruktion

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S