Dags att vara otrogen.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att vara otrogen....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att vara otrogen....

Som totalt havsöring frälst så har jag vadat runt längs stränderna hela våren nu. Sommaren är på god väg och det känns som om det är dags att bredda sin fiskevy lite. Så lagom till juni när havsöring säsongen slutar så tänkte jag sakta men säkert börja försöka få grepp om jerkbait fisket. Därav följer självklart massa frågor om utrustning beten fisketekniker etc.

För att ta en sak i taget. Vi börjar med behov och vad utrustningen skall användas till. Min plan är att köpa ett budget spö och rulle över sommaren för att gradvis uppgradera utrustningen när jag känner att jag har fått mer grepp om vad jag vill ha personligen. För tillfället tittar jag på ett Kinetic Rider Full Throttle 120g (ursäkta stavfel) med en riktig skum lågrpofil rulle av okänt märke (Förmodligen masstilverkad i något före detta kommunistland). 700kr för rubbet. Tanken är att spöet och rullen skall hålla ihop över sommaren för att sen uppgraderas till "the real thing". Är det totalt stendumt att börja med en sån här budget utrustning? Jag vill ju ändå tillbringa sommaren med att fiska, och inte behöva svära mig stum över ett trasigt spö eller rulle.

Tafsar, förlitar jag min kunskap till en gammal Jerk räv här på forumet så det lär inte bli något problem.

Lina, funkar vilken flätlina (35-40mm) som helst eller finns det vissa märken som inte ens funkar för en nybörjare som mig. Som jag skivit lite längre upp så är finlir ointressant, det skall bara hålla ihop över sommaren.

Tanken är att utrustningen skall vara mer ekonomisk än proffsig. Jag kommer ösa ut pengar inför nästa säsong på bättre grejor men känner att jag vill ha mer praktisk erfarenhet innan jag gör det. Hursomhelst oavsett spö så måste jag ju ha något att kasta med och därmed kommer vi till det roligaste; val av Jerk bait.

Självklart vill jag ha tips på lättfiskade jerkdrag, men handen på hjärtat, hur kul är det att få ett tips "köp ...... för det är det enda du kan fiska med"? Pris spelar ingen roll då jag kommer att ha kvar jerkbaiten när jag byter utrustning. För att underlätta så kan jag säga att jag kommer mest att fiska i skärgård i norra småland. Västervik-Oskarshamn trakten. Oftast klart vatten på varierande djup. Ska sanningen fram så är jag lite utav en feel-good fiskare så om draget fiskar bra i strälande solsken är det ett plus.

//Mattias

Jag tycker nog att du ändå skulle satsa på lite schysstare prylar från början, kanske inte top-of-the-line men typ en TGC5001 och nåt hyggligt 6.6'-spö.
    Vill du sedan byta upp dig brukar inte vara några problem att få igen större delen av pengarna på blocket/tradera - trots att det är beggat verkar folk villiga att betala förvånansvärt mycket, slå ett öga och kolla.
    Blir nog billigare att köpa hyfsat och få igen en del av pengarna än att köpa skräp som du sen hivar i tunnan till hösten.
    Lina borde tex PowerPro 0.32 vara lagom, finns alltid olika åsikter om vilken lina som är bäst så kika runt lite på forumet så kommer du se vad andra har för preferenser.
    Dragmässigt kan du passa på att fynda några Deviator på beten.nu och komplettera med tex
    Salmo Slider, Buster Jerk, ABU Fat Head Killer, Belly Buster, Big Bandit, Bomber Herky Jerky, 4-play Swim&Jerk, I-fish The Duke etc.
    Personligen tycker jag det är kul med lite olika typer av beten, så om jag ska ge mitt högst privata råd blir det följande (jag föredrar liknande vikter för att slippa skruva på ruller hela tiden ).
    Deviator, färg 07 Papegoja
    Buster Jerk Shallow Runner, färg CA06E Grey Shadow
    Buster Jerk, Färg C41 Skitmört
    Belly Buster, färg C029 Fire Tiger
    Samlo Slider, färg MB
    ABU Fat Head Killer, färg Red Belly

Fast färgval är så personligt så det är nästan bättre du funderar själv över vilka färger du tror på och går på din egen känsla.
    Jag inbillar mig dock att lite mer naturliga beten funkar bäst vid vackert väder och klara vatten.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Kan bara hålla med Mooki. Försök hitta setet med Abu Ambassadeur TGC5001 och Buster Stiff spöet, det brukade finnas i affärerna för strax över tusenlappen men nu är det nog några hundringar dyrare. Skulle inte förvåna mig om du hittar nånstans där du får med lina, buster jerk och tafs billigt också.

Ett skitspö för inga pengar kan du ju leva med, oftast är de bara okänsliga och funkar hyfsat att testa teknik på men jag hade verkligen inte tipsat nån om att köpa nån av dom där billiga plastlågprofilarna med konstiga namn som antagligen pajar efter några kast eller turer.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 867 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S